Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2005 - beroemde literaire figuren

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden - 21 jaren 4 maanden geleden #2037 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Scarlett en Reth in

Gejaagd door de wind

Margaret Mitchell

Gejaagd door de wind is een van de grootste bestsellers aller tijden en ook de gelijknamige speelfilm werd een gigantisch succes. Want wie kent haar niet, de mysterieuze Scarlett O'Hara, die de hartstocht weet te wekken van de even onstuimige als intrigerende Rhett Butler... Hun romance speelt zich af tegen de achtergrond van de Amerikaanse Burgeroorlog in het boeiende zuiden van de Verenigde Staten. Bron: Biblion

Margaret Mitchell (1900-1949) schreef de roman "Gone with the wind" na een korte carriere als journaliste. Het grootste gedeelte van haar eerste en enige roman schreef ze tussen de jaren 1926 en 1929. Het boek van meer dan 1000 pagina's werd gepubliceerd in 1936. Het boek werd een ongelooflijke bestseller. In het eerste jaar werden meer dan 1.4 miljoen exemplaren verkocht.

Meer informatie over de inhoud van het boek is er niet te vinden. De meeste artikelen gaan over het ongekend succes van het boek maar niet over het verhaal zelf

Ik herinner me niet dat ik het boek ooit gelezen heb (tenzij misschien heel heel lang geleden).

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt 21 jaren 4 maanden geleden doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2038 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Héél lang geleden...jawel, maar weet er niet zo veel meer van.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2042 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb het boek wel gelezen maar de film is meer blijven hangen.

Drama met een hoofdletter!

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2047 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
ik heb eens een deel van de film gezien en dacht toen ook het boek eens te lezen maar daar het het nog niet van gekomen. Bestaat het boek niet uit meerdere delen? of is het de film die uit verschillende delen bestaat?

Ik weet het zelfs niet meer :shock:

groetjes Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2049 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
Het boek is oorspronkelijk uitgegeven in drie delen. Met prachtige platen van Anton Pieck. Mijn jongste dochter heeft ze laatst gekregen uit de nalatenschap van haar Oma. Dit is de dertigste druk maar er staat geen jaar bij waarin ze zijn uitgegeven. Ik denk dat ze een kleine zestig jaar oud zijn.

Deel 1 "Vuur over land" deel twee "Als een vlam in de storm" en deel drie "Het zaad ontkiemt".

Het is inderdaad Drama met een Hoofdletter, zoals Marjo zegt. Maar prachtig. Ik las het voor het eerst toen ik een jaar of 16 was, en ik was meteen weg van Scarlett. Het is een egoistisch kreng, maar wat vond ik dat leuk. Je was gewend aan al die 'brave' hoofdpersonen, dus dit was iets heel anders.

Het is best nog goed te lezen.
Laatst bewerkt doorlizzy.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden - 20 jaren 4 maanden geleden #2055 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Catherine en Heatcliff

Woeste hoogten

Emily Brontë

Mr. Earnshaw , de heer van het landgoed 'Wuthering Heights' (De Woeste Hoogte), pikt in de grote stad Liverpool een rondzwervende jongen, Heathcliff op en neemt hem mee naar zijn huis. Dochter Cathy is verheugd met de komst van de jongen, maar broer Hindley beschouwd hem van meet af aan als minderwaardig.

Gedrieën groeien ze naar volwassenheid. Hindley is ondertussen de nieuwe tirannieke heer van het landgoed. De kinderlijke vriendschap tussen Cathy en de staljongen Heathcliff is inmiddels uitgegroeid tot ware liefde voor elkaar. Broer Hindley doet er alles aan om de twee uit elkaar te drijven, terwijl Cathy maar al te goed beseft wat voor een standsverschil er bestaat tussen haar en Heathcliff en ze moet kiezen tussen veilige rijkdom en povere armoede. Als de rijke en deftige Edgar Linton belangstelling in haar toont is het Heathcliff snel duidelijk dat hij de verliezende partij is. In een poging om zijn geliefde voor zich terug te winnen, trekt hij de wijde wereld in op zoek naar fortuin.

Meer over de gezusters Brontë www.rosadoc.be/site/nieuw/kantklaar/spotop/bronte.htm

Nooit gelezen maar wel de film gezien. Weet er eigenlijk niet veel meer vanaf.
Laatst bewerkt 20 jaren 4 maanden geleden doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.559 seconden