Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2005 - beroemde literaire figuren

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1963 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik vond het ook een erg mooi boek. Misschien wel omdat het juist niet pervers was. Er werd altijd een beetje gniffelend over gesproken alsof je een soort sex-boek aan het lezen was en dat vond ik juist helemaal niet.

Humbert Humbert adoreerde Lolita en ik vond de taal wel érg mooi.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1964 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht

Misschien wel omdat het juist niet pervers was

Ik kan niet zeggen dat ik het echt pervers vond, maar ik voelde me een beetje gegeneerd in zijn plaats. Zal wel mijn puriteinse aard zijn :roll: .

Groetjes. Tiba.

P.S. Mij werd het overigens niet gniffelend aanbevolen, maar als een meesterwerk dat ik moest lezen.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1967 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik kreeg het ooit als maandboek, omdat het een boek zou zijn dat je gelezen "moet" hebben. Waarschijnlijk ben ik ook puriteins, want het gedrag, de taal van die oude man stuitte mij tegen de borst. Ik kon het echt niet lezen..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden - 20 jaren 4 maanden geleden #1976 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Dreverhaven en Katadreuffe in

Karakter

Ferdinand Bordewijk

De achttienjarig dienstbode Jacoba Katadreuffe heeft een kortstondige verhouding met de deurwaarder A.B. Dreverhaven. Uit deze relatie wordt een zoon geboren, genaamd Jacob Willem Katadreuffe. Jacoba weigert met Dreverhaven te trouwen en erkent hem niet als de vader van haar zoon. Zelfs zijn financiële steun weigert zij.

De kleine Jacob groeit op in een arme wijk van Rotterdam, zonder te weten wie zijn biologische vader is. Jacoba verdient wat geld met de verkoop van handwerk en zodoende kunnen ze naar een minder arme wijk verhuizen. Na de lagere school heeft Jacob verschillende baantjes en enkele jaren later neemt hij een sigarenwinkeltje in Den Haag over. Hiervoor leent hij geld bij de kredietbank, niet wetende dat zijn vader de eigenaar is. Op een dag komt zijn vader de sigarenwinkel bezoeken, samen met Mr. de Gankelaar. Dreverhaven verklaart de zaak failliet, en moet Jacob zijn bezittingen verkopen en weer bij zijn moeder in Rotterdam gaan wonen. Bij de taxatie blijkt dat zijn bezit bestaat uit een serie boeken ter waarde van slechts vijftien gulden. Door dit geringe bedrag wordt het faillissement opgeheven. Jacob weet de sympathie van de curator, Mr. de Gankelaar, te winnen en krijgt, als hij 21 jaar is, een baantje als bediende op het advocatenkantoor van Mr. Stroomkoning. Het is een groot advocatenkantoor waar vijf naamborden naast de deur hangen. Als Jacob dit ziet, besluit hij dat hij zelf ook advocaat wil worden.

Met zijn eigen inkomen gaat hij op zichzelf wonen (op de zolder van de conciërge van het advocatenkantoor) en volgt hij een zelfstudie. Opnieuw vraagt zijn vader het faillissement van Jacob aan. Jacob gaat bij hem langs voor opheldering. Dreverhaven maakt voor zijn eigen zoon geen uitzondering; deze is immers ook debiteur en moet gewoon betalen. De volgende dag treft Jacob een financiële regeling met Mr. Stroomkoning. Na al zijn schulden te hebben afbetaald trotseert Jacob zijn vader, door bij de Voorschotbank van Dreverhaven geld te lenen voor zijn studie. Jacob volgt bij het advocatenkantoor de personeelschef op die, op advies van Dreverhaven, geld heeft verduisterd. Kort voor het beëindigen van zijn studie, vraag Dreverhaven opnieuw het faillissement van zijn zoon aan. Deze wordt echter afgewezen. Bij een ontmoeting biedt de vader zijn zoon een mes aan. Jacob laat het echter in de put vallen, tot grote woede van Dreverhaven.

Jacob slaagt voor zijn staatsexamen en krijgt van alle medewerkers de felicitaties. Kort daarna trouwt Lorna te George, secretaresse bij het advocatenkantoor, met een andere man. Jacob zag zijn relatie met haar slechts als een manier om hogerop te komen. Lorna neemt ontslag. Later beseft hij dat zij zijn grote liefde was. In een simpele rechtszaak staan vader en zoon vervolgens tegenover elkaar. Hun laatste ontmoeting hebben zij als Jacob tot advocaat is beëdigd. Mr. Schuwagt (eigenlijk Dreverhaven) maakt tegen de beëdiging op vier gronden bezwaar. Deze bezwaren worden echter nietig verklaard. Daarop stapt Jacob voor de laatste maal naar zijn vader toe. Op een koele en zakelijke manier maakt hij hem duidelijk: "Ik erken u niet meer als mijn vader, u bestaat niet meer voor mij. U heeft mij alleen maar tegengewerkt". Waarop Dreverhaven antwoordt: "Of geholpen..."

Meer over F. Bordewijk, klik members.lycos.nl/mbc/bordewijk.html

Een van de mooiste boeken die ik ooit gelezen heb.

Bernadet
Laatst bewerkt 20 jaren 4 maanden geleden doordettie.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1979 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Helemaal waar Bernadet..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1980 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
Tiba vroeg wat ik er zo mooi aan vond. Ten eerste de taal, daar had Bernadet het ook al over, de taal is schitterend. Ook de landschapbeschrijvingen vond ik heel bijzonder.

Ten tweede de persoon Humbert Humbert. De fantasiën die hij heeft worden nooit werkelijkheid. Hij wordt op een gegeven moment aandoenlijk en raakt mij meer dan Lolita. Het is geen boek over seks maar over mensen, vind ik.

Ja over Lolita hoefde ik niet na te denken toen ik titels voor beroemde personen uit de literatuur ging zoeken. Maar eigenlijk is Humbert Humbert de hoofdpersoon.
Laatst bewerkt doorlizzy.

Tijd voor maken pagina: 0.498 seconden