Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2005 - beroemde literaire figuren

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1951 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Inmiddels is het boek "honderd helden uit de nederlandse literatuur"hier geariveerd,

de oude versie dus.

Alle honderd noemen lijkt me een beetje veel, een bloemlezing ....

Ciske de rat, Beatrijs, Maarten Klein (hersenschimmen, Bernlef), Erik Pinksterblom (Erik of het klein insektenboek, Godfried Bomans), Katadreuffe (karakter, Bordewijk), Sil Droeviger(Sil de strandjutter, Cor Bruyn),Lewie Verheyden (de Witte, Ernest Claes), Eline Vere (Louis Coperus), Nathan Sid (Adriaan van Dis), Johannes (de kleine Johannes, Frederik van Eeden), Frans Laarmans (Lijmen/het been, Willem Elschot),

Oeroeg (Hella Haasse), Kniertje Vermeer (Op hoop van zegen, Herman heijermans), Alfred Issendorf (nooit meer slapen, W.F. Hermans), , Willem Bleeker (Bleekers zomer, Mensje van keulen), Karel (Karel en de edelgast), Joop ter Heul (Ciy van marxveldt) Anton Steenwijk (de aanslag, Harrie Mullisch), Max Havelaar (Multatuli), Japi (Titaantjes, Nescio), Frits van Egters (G. van het Reve), Kees Bakel (Kees de jongen, Theo Thijssen), Oliver B. Bommel (Marten Toonder), Anton Wachter ( terug tot Ina Damman, Simon Vestdijk), Gysbreght van Aemstel (Joost Vondel),Bartje (Anne de Vries), Olga (Turks fruit, Jan Wolkers), Otto van Oudijck (de stille kracht, Lous Couperus).

Het boek noemt ook nog namen van mensen die echt bestaan hebben.. Anne Frank, Hanna Schaft, Jan Cremer,

maar die vallen volgens mij niet onder onze Literaren helden,

Wel onder echte helden, maar onze helden hier zijn verzonnen, toch?

Al met al een leuk naslagwerk om iets in op te zoeken of gezellig met een kopje thee in te bladeren.

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1952 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Sherlock Holmes in

De avonturen van Sherlock Holmes

Sir Arthur Conan Doyle

Sherlock Holmes werd in 1886 geboren. Hij moet toen ongeveer halfweg de dertig geweest zijn. Over zijn jeugd is niets bekend.

Holmes, 's werelds grootste en bekendste detective ooit, leefde en werkte in Londen, op nummer 221b van Baker Street. Zijn succes berust op twee grote eigenschappen : wetenschappelijke benadering van het probleem en een groot deduktievermogen. (In sommige verhalen krijgt hij daarenboven nog bijstand van zijn schepper). Een deel van zijn populariteit dankt Holmes ook aan zijn veelzijdigheid. Hij heeft fouten en gebreken zowel als positieve eigenschappen. Hij is cocainegebruiker maar speelt ook prachtig viool. Hij is groot en slank, maar athletisch. De knappe operazangeres Irene Adler is, zover de kronieken vertellen, de enige vrouw in zijn leven geweest. (Als we even zijn huishoudster Mrs. Hudson vergeten).

John H. Watson, voormalig legerarts, deelt met Holmes de flat in Baker Street. Hij is vriendelijk, joviaal en moedig. Op vier verhalen na is hij telkens biograaf en klankbord van Holmes.

Sherlock Holmes is nooit gestorven. Integendeel, hij is levendiger dan ooit. Erger nog : Holmes is een instelling geworden...

...je kan hem nog steeds schrijven op Baker Street. Je krijgt nog een antwoord van zijn secretaresse. Je kan nog alle Holmes-snufjes kopen in zijn memorabilia-shops. En om bij de tijd te blijven : je kan ook via het internet kopen.

Meer over Sir Arthur Conan Doyle en Sherlock, klik www.geocities.com/sherlockeric/

Fijn, dat verslag over Sherlock Homes, Bernadet.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1953 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Ik vraag me inderdaad af waardoor het komt dat een boekpersonage een typetje wordt dat iedereen kent! Het zijn niet altijd meerdere boeken over dezelfde personen (Angelique? kennen julie die). Heeft het te maken met de recensenten, die aandacht aan een boek besteden, aan leraren die een boek gelezen en besproken willen hebben, of wat is het...waarschijnlijk is het bij ieder typetje anders?

Het valt mij op dat er eigenlijk weinig personages van nieuwere boeken "beroemd" zijn. Ik denk eerder dat het er mee te maken heeft dat er vroeger veel minder boeken werden uitgegeven, er geen t.v. was enz. Toen werd waarschijnlijk ook meer onderling over boeken gepraat en gingen de personages daardoor een eigen leven leiden.

Bernadet

P.S. De boeken van Angelique heb ik niet gelezen maar er was toen ik een jaar of 18 was een serie van op t.v. en daar bleef je voor thuis! heerlijke verhalen, inderdaad zwijmel zwijmel, maar je was ook nog niets gewend toen qua film. Ze was altijd en eeuwig op zoek naar haar man Joffrey de Peyrac.
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1954 door dettie

Ciske de rat, Beatrijs, Maarten Klein (hersenschimmen, Bernlef), Erik Pinksterblom (Erik of het klein insektenboek, Godfried Bomans), Katadreuffe (karakter, Bordewijk), Sil Droeviger(Sil de strandjutter, Cor Bruyn),Lewie Verheyden (de Witte, Ernest Claes), Eline Vere (Louis Coperus), Nathan Sid (Adriaan van Dis), Johannes (de kleine Johannes, Frederik van Eeden), Frans Laarmans (Lijmen/het been, Willem Elschot),

Oeroeg (Hella Haasse), Kniertje Vermeer (Op hoop van zegen, Herman heijermans), Alfred Issendorf (nooit meer slapen, W.F. Hermans), , Willem Bleeker (Bleekers zomer, Mensje van keulen), Karel (Karel en de edelgast), Joop ter Heul (Cisy van marxveldt) Anton Steenwijk (de aanslag, Harrie Mullisch), Max Havelaar (Multatuli), Japi (Titaantjes, Nescio), Frits van Egters (G. van het Reve), Kees Bakel (Kees de jongen, Theo Thijssen), Oliver B. Bommel (Marten Toonder), Anton Wachter ( terug tot Ina Damman, Simon Vestdijk), Gysbreght van Aemstel (Joost Vondel),Bartje (Anne de Vries), Olga (Turks fruit, Jan Wolkers), Otto van Oudijck (de stille kracht, Lous Couperus).

O ja, o ja en die ook o ja, o ja.

Staat er een korte beschrijving bij Wil? Lijkt me inderdaad lekker om door te nemen.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1955 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ja..iedere personage beslaat twee tot vijf bladzijdes,

met daarin beschrijving van het uiterlijk, leeftijd, woonplaats, liefdesleven, goede en slechte eigenschappen, politieke opvattingen, vrienden, bijzonderheden etc.

Het boek is dan ook ruim driehonder bladzijdes dik.

Het is meer om even in te bladeren of even iets na te slaan, en niet om achter elkaar uit te lezen.

maar inderdaad wel leuk.

En een hoog "o ja" gehalte. En inderdaad ook.."och wat moet ik toch nog veel lezen"

Wil

[/quote]
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden - 20 jaren 4 maanden geleden #1956 door dettie
oh wat klinkt dat leuk dat boek! Ik ga toch ook eens kijken voor een oudere editie.

groetjes

Bernadet
Laatst bewerkt 20 jaren 4 maanden geleden doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.458 seconden