Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2005 - beroemde literaire figuren

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1981 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
Wat het mooie is van "Karakter" is dat de figuren voor je gaan leven. Het zijn echte mensen. Je zou Katadreuffe wel door elkaar willen schudden. Hij is zo star, hij vergooit zijn eigen geluk voor een deel. Ja, dat moet je bereiken met een goed boek. Je moet de mensen bij het verhaal betrekken, alsof je goede vrienden in de problemen komen.

Het is niet het mooiste boek dat ik ooit gelezen heb, maar ik had het niet graag gemist.

Dus als je het nog niet hebt gelezen, ik zou zeggen doe het nu.
Laatst bewerkt doorlizzy.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1987 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Bij mij is vooral Dreverhaven bijgebleven. Keihard was die man... leek het. En Jacob Katadreuffe mag achteraf misschien blij zijn met zo'n vader, hoe dwars die man hem ook zat. Daardoor kreeg hij wel een drijfveer om verder te gaan.

Heb je de film ook gezien Lizzy, met Ko van Dijk als Dreverhaven?

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1989 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
Ja, lang geleden. Ko van Dijk was natuurlijk een dijk van een acteur, moeilijk te overtreffen. Nog niet zo lang geleden heb ik weer naar Karakter gekeken met, hoe heet hij ook weer, in de rol van Dreverhaven, Jan??? Ook erg goed, moet ik zeggen.
Laatst bewerkt doorlizzy.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1990 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Romeo en Julia

William Shakespeare

De families Montague en Capulet hebben al jarenlang ruzie. De zoon van de Montagues, Romeo, wordt verliefd op Julia, dochter van de Capulets.

Onder Julia's balkon verklaren ze elkaar de liefde. In een kleine kapel trouwen Romeo en Julia. Maar de strijd laait weer op en Tybalt, de neef van Julia, vermoordt een vriend van Romeo.

Hierop doodt Romeo Tybalt, en vlucht weg uit de stad. Julia's ouders hebben inmiddels een huwelijk voor Julia geregeld. Wanhopig neemt ze een drankje in waardoor ze dood lijkt, maar in werkelijkheid slaapt ze. Haar familie ontdekt haar schijndode lichaam en legt haar in de grafkelder. Romeo denkt dat Julia dood is, en neemt gif in. Als Julia wakker wordt, vindt ze Romeo dood aan haar zijde. Wanhopig steekt ze zichzelf met een dolk.

Meer over Shakespeare, proto4.thinkquest.nl/~kld011/dansmaar/pe...en.php?persoon_id=74

Romeo en Julia konden natuurlijk niet ontbreken, Bernadet!

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden - 20 jaren 4 maanden geleden #1991 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja vond het wel toepasselijk op valentijnsdag Romeo en Julia te plaatsen.

Bernadet
Laatst bewerkt 20 jaren 4 maanden geleden doordettie.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1995 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Dat was Jan Decleir, Lizzy.

Ik heb het boek ook gelezen en vond het ook ijzersterk. Helaas nooit de verfilming met Ko van Dijk gezien. Wel die met Fedja van Huet als Katadreuffe. Een van de beste Nederlandse films ooit!

Lolita van Nabokov moet ik ook nog lezen. Uberhaupt nog niks van Nabokov gelezen. Maar Tiba, dat jij het zoeterig en sentimenteel vond, vind ik opmerkelijk, want ik kan me niet voorstellen dat er sentimentaliteit in de boeken van Nabokov voorkomt; het lijkt me eerder dat hij dat als groot schrijver zou mijden als de pest. Als ik het gelezen heb misschien nog dit jaar, laat ik wel weten wat ik er van vond. Ik ben nog altijd zijn nieuwsgierig naar het boek.

En Lizzy, Jeremy Irons is ook een van mijn favouriete acteurs.
Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.475 seconden