Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2005 - beroemde literaire figuren

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2075 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Inge schrijft:

heatcliff werd indrukwekkend beschreven of zou hij in mijn verbeelding zo'n indrukwekkend, angstaanjagende figuur geworden zijn

.

Klopt dan wel met mijn verbeelding, Inge ;) .

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2077 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Dr. Jekyll & Mr. Hyde

Wie heeft het boek ooit gelezen? Is het ook nu nog leesbaar? Is het een aanrader?

De film heb ik evenmin gezien, Bernadet. Ik herinner me wel nog dat op school over het boek werd gepraat.

Ik vermoed dat Lizzy het gelezen heeft.

Of Sarah misschien, of Rotor (de tand, weet je wel)?

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2078 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
En het is...... Marjo! :D (rotor ook dacht ik)

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2079 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
Gelezen, natuurlijk, het was bloedstollend. Ik zou het nog eens na moeten lezen. Mijn gevoel zegt dat het een goed boek is. Het zou anders niet zo lang mee gaan, denk ik.
Laatst bewerkt doorlizzy.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2082 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
Afke in

Afke's tiental

Nynke van Hichtum

In 1903 kwam het boek "Afkes Tiental" uit. De eerste jaren werd het slecht verkocht, tot 1906, toen het plotseling in de belangstelling kwam. Momenteel is het boek in vele talen gedrukt.

In het boek geeft Sjoukje Bokma-de Boer - pseudoniem Nynke van Hichtum - de eerste vrouw van Mr. Pieter Jelles Troelstra, op prachtige wijze het lief en leed van een Fries arbeidersgezin weer tegen het eind van de vorige eeuw.

Hoe kwam zij, een dame uit hogere kringen, aan haar stof? Hiltje Feenstra, in het boek later Wiepkje, is gedurende 2 jaar dienstbode bij haar, in het huis aan de Verlengde Schrans in Leeuwarden, geweest. Van haar en uit haar bezoeken aan moeder Afke, in werkelijkheid Harmke Feenstra-Tuinstra, heeft de schrijfster de gegevens voor haar boek gehaald.

Een Afkes Tiental-beeldje staat aan de Nieuwe Leeuwarderweg en is in 1970 onthuld door de, toen nog in leven zijnde, zoon Ale Feenstra (in het boek lytse Wiebe) en kleindochter Harmke Wijma-de Vries. Prinses Margriet woonde de onthulling bij, evenals mevr. Tjits Eisenga-de Groot, die het Afkes-Tiental-boek in het Fries vertaalde. Het huisje waar Marten en Afke met hun tien kinderen (eigenlijk twaalf, want nadat het boek uitkwam, werden er nog twee spruiten geboren), stond achter het huis aan de Hilleburen 8. De steeg er naar toe bestaat nog.

Bekijk de stamboom van de familie Feenstra (stond model voor Afke's tiental), home.planet.nl/~tigch072/feenstran/hz000143.htm

Afke's tiental. veel kinderen, dacht ik vroeger al. Wat leuk, Bernadet dat je die stamboom van Sjoerd Feenstra erbij hebt geplaatst. Mijn schoonzoon heet Sjoerd Feenstra, zijn vader Jelle, dus hoe bedoel je van Friese afkomst. Ik zal het ze doorsturen.
Laatst bewerkt doorlizzy.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2083 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja leuk he Lizzy, ik was ook blij dat ik dat vond. Het is sowieso een erg leuke thema-maand vind ik. Zit er weer helemaal van te genieten tenminste.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.487 seconden