Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2005 - beroemde literaire figuren

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2091 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Heb ik "Jekyll and Hyde" gelezen? Dat is dan lang geleden. Waarom zei je dat Bernadet?

"afke's tiental" heb ik wel gelezen, is lekker gedateerd, maar toch..
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2092 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja Marjo, grappig dat ik je dat moet vertellen.

Je zei toen dat je het in jouw? bieb zag in het Engels en dat je het nog best wel pittig vond qua taal.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2099 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Commissaris Maigret

Simenon

Om in alle rust te kunnen schrijven, koopt Simenon in 1928 een boot. Hiermee trekt hij door de grachten, kanalen en rivieren van eerst Frankrijk, maar later ook van Duitsland, België en Nederland. Onderweg beschrijft hij alles wat hij ziet en giet dat in een roman of in een detectiveverhaal. Als hij in 1929 in Duitsland in een haven ligt, krijgt hij problemen met de politie. Als Duitse agenten zijn schip controleren, ontdekken ze zijn typemachine en de vele pagina's aantekeningen. Omdat in die tijd de verhouding tussen Duitsland en Frankrijk erg gespannen is, wordt de Fransman Simenon verdacht van spionage. Hij moet onmiddellijk Duitsland verlaten en vaart daarom naar de dichtstbijzijnde Nederlandse haven: Delfzijl.

De geboorte van Maigret

Het is september 1929. De Ostrogoth, de boot van Simenon, moet opnieuw waterdicht worden gemaakt en ligt op de kade van Delfzijl. De werkzaamheden aan het schip veroorzaken te veel lawaai om rustig te kunnen schrijven. Daarom laat Simenon een oude, volgelopen schuit leegpompen en maakt daar zijn kantoor. Twee kisten: één om op te zitten en één voor zijn typemachine. Daar schrijft hij een nieuwe roman: Maigret en de onbekende wreker.

Simenon schrijft uitgebreid in zijn memoires over het ontstaan van Maigret: 'Ik zie mezelf weer terug op een zonnige ochtend in een café. Ik heb een paar glaasjes jenever gedronken en zo, een beetje slaperig, zie ik hoe de massieve, onverstoorbare gestalte van een heer zich begon af te tekenen die volgens mij een aanvaardbare commissaris zou kunnen zijn. Gedurende de rest van de dag voegde ik aan deze figuur een paar voorwerpen toe: een pijp, een bolhoed, een zware jas met een fluwelen kraag. En omdat er in mijn schuit een vochtige koude heerste, gaf ik hem voor zijn werkkamer een oude gietijzeren kachel.' En zo wordt in een café op de kade van Delfzijl de figuur commissaris Maigret geboren.

Meer over Simenon, klik www.crimezone.nl/magazine/2003/juli/p7.html

Commisaris Maigret.

Ik heb de boeken niet gelezen (denk ik) maar las wel, jaaaaren geleden de psychologische roman van Simenon De kleine heilige en was toen wel onder de indruk. Mar ja, het is al zoooo lang geleden.

Groetjes. Tiba.

P.S. Het valt me wel op in de link, en de link die daarin zit (meer over Simenon) dat er heel wat landen zijn die de schrijver als een van de hunne opeisen: België, Nederland, Frankrijk....

Blijkbaar wou iedereen in 2003 een deel van de koek.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2100 door marjo
Of deed de uitgever dat om meer te verkopen. Simenon is toch een Waal? Of vergis ik me?

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2101 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Nen hoor, je vergist je niet. Hij is afkomstig van Luik en ze zijn er daar wat fier op. Ik geloof dat zijn geboortehuis daar te bezichtigen is.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2103 door marjo
Doen we een keertje dan!

Mrs. Dalloway

Virgina Woolf

Het in 1925 gepubliceerde Mrs Dalloway heeft tachtig jaar na dato niets aan glans verloren en blijft schrijvers en filmmakers inspireren: Michael Cunningham schreef het succesvol verfilmde The Hours met Nicole Kidman en Ed Harris; Marleen Gorris maakte de film Mrs Dalloway met Vanessa Redgrave in de hoofdrol.

Clarissa Dalloway is begin vijftig, elegant en getrouwd met een succesvolle, maar gezapige politicus. Ze heeft een volwassen dochter, die haar zorg niet meer nodig heeft. Tijdens hun goed bezochte feesten is Mrs Dalloway de perfecte gastvrouw, maar ze voelt zich oud en uitgerangeerd.

Op 23 juni 1923, vijf jaar na de Eerste Wereldoorlog, koopt Clarissa bloemen voor het feest van die avond. Dan komt zij haar voormalige aanbidder Peter tegen, die zij in een ver verleden heeft afgewezen. De toevallige ontmoeting confronteert Clarissa met de onomkeerbaarheid van de keuzes die zij in haar leven heeft gemaakt. Wat zou er van haar geworden zijn als ze dertig jaar eerder voor een avontuurlijk leven met Peter had gekozen?

Het verhaal van Mrs Dalloway speelt zich af op één dag, de dag van het feest dat eindigt in een drama. Het is een virtuoos gecomponeerde roman vol herinneringen en bespiegelingen over de waarde en de vergankelijkheid van het leven.

Meer over Virginia Woolf www.absofacts.com/literatuur/data/woolfvirginiaadeline.shtml

Die Mrs Dalloway, daar had ik voor ik via internet met andere lezers in contact kwam nog nooit van gehoord!

Tijd voor maken pagina: 0.465 seconden