Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2005 - beroemde literaire figuren

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2057 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Drama met een hoofdletter? Dat was Bernadet, ik zou het niet weten.. Maar het moet wel dramatisch zijn, het is Amerikaans.
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2058 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik denk dat ik Woeste hoogten ooit gelezen heb, maar dat is wel heeeel lang geleden. Herinner me vaag nog Heathcliff.

Groetjes. tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2062 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
Sorry Marjo, wat proef ik, heb je soms een hekel aan Amerikanen? Amerikanen stammen ook ergens van af, weet je. Het zijn ofwel Indianen of Europeanen. Het is gewoon een verhaal over de burgeroorlog en daaromtrent. Zoals er ook romantische verhalen zijn over de tweede wereldoorlog.
Laatst bewerkt doorlizzy.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2063 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
Woeste hoogten heb ik ook gelezen toen ik jong was. Maar ik ben het niet vergeten. Het is gewoon een ijzersterk verhaal en dat staat nog steeds. Jong of oud, je kunt genieten, van de taal van het verhaal, van de personages.
Laatst bewerkt doorlizzy.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2064 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
woeste hoogten heb ik ook gelezen. Vond het nogal soapachtig. Al die intriges. Zij verliefd op de ene, trouwt met de andere maar houdt eigenlijk nooit echt van hem, .......

Maar inderdaad, heatcliff werd indrukwekkend beschreven of zou hij in mijn verbeelding zo'n indrukwekkend, angstaanjagende figuur geworden zijn.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden - 20 jaren 4 maanden geleden #2074 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Dr. Jekyll en Mr. Hyde in

De vreemde geschiedenis van Dr. Jekyll en Mr. Hyde

R. L. Stevenson

De gerespecteerde Londense arts Dr. Jekyll is zich zeer bewust van de mix van goed en kwaad in zichzelf en ontwikkelt ca. 1885 een chemische drank waarmee hij een oproepbaar alter ego maakt dat puur slecht is. Deze Edward Hyde is Jekylls slechte kant en van tijd tot tijd neemt hij Hyde's gedaante aan om zijn slechte kant de vrije teugel te geven. Maar als Hyde het overwicht krijgt, eerst een klein meisje bruut verwondt en dan een parlementslid doodt, blijkt ook dat de drank kracht verliest en het steeds moeilijker wordt om weer Mr. Jekyll te worden. Er rest hem dan nog één middel: dat is een eind maken aan het leven van Mr. Hyde en dus aan zijn eigen leven.

Zijn faam heeft de Schotse Victoriaanse schrijver (1850-1894) vooral te danken aan de avonturenroman 'Schateiland' en aan deze korte roman, de eerste over een gespleten persoonlijkheid. Het bijzonder boeiende en indringende verhaal is nog steeds verrassend actueel en een goed bewijs van Stevensons grote vertelkunst. De prettig leesbare vertaling en het beknopte, informatieve nawoord dragen daar zeker toe bij.

(Biblion recensie, Drs. M.A.H. de Swart)

Meer over R. L. Stevenson, klik www.nopapers.nl/km/lit/rec/2/boek0286.html

Weet je wat zo opvallend is? Bijna al deze boeken zijn verfilmd en als ik zoek naar de beschrijving van het BOEK (het verhaal in een film is vaak toch anders neem kapitein Corelli) dan is dat amper te vinden. Net alsof het boek eigenlijk niet bestaan heeft.

Toch vreemd he, film naar aanleiding van een boek en boek verdwijnt.

Zo, dit waren mijn overpeinzingen daar kunnen jullie het weer even mee doen ;) .

Bernadet
Laatst bewerkt 20 jaren 4 maanden geleden doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.479 seconden