Bridget Jones in
Het dagboek van Bridget Jones
Helen Fielding
'Zondag 8 januari 58,5 kilo (z.goed), alcoholische consumpties 2 (uitstekend!), sigaretten 7, calorieën 3100 (slecht).'
Bridget Jones, 59 kilo, medewerkster bij een uitgeverij, beschrijft in haar dagboek een jaar uit haar leven. Zij start dat jaar met talloze goede voornemens zoals minder drinken, minder roken, minder eten en beschrijft dagelijks de stand van zaken, waarbij duidelijk wordt dat haar liefdesleven van grote invloed is op haar alcohol, calorie- en nicotinegebruik.
In deze dagboekfragmenten is het dagelijks leven van een jonge, alleenstaande vrouw te lezen en de invloed die door haar onmiddellijke omgeving op haar wordt uitgeoefend, wat een hilarisch beeld geeft van deze tijd. Het dagboek is als feuilleton in de Engelse 'Independent' verschenen en heeft als zodanig ook meer kracht. In boekvorm blijft het fragmentarisch en anekdotisch, maar als hedendaagse schelmenroman wel de moeite waard. daarop kwam een vervolg....
Het nieuwe dagboek van Bridget Jones
Ook in dit nieuwe dagboek beschrijft Helen Fielding op vrolijke en absurdistische wijze het leven van een moderne werkende vrouw, in de strijd tegen overmatige consumptie van alcohol en calorieën, de verleiding van de sigaret, haar zoektocht naar zelfverbetering en het onstilbare verlangen naar de ware man.
Haar knipperlichtrelatie met misschien-wel-de-man-van-haar-dromen Mark Darcy, de krankzinnige adviezen van haar beste vriendinnen Jude en Shazzer, haar immer bemoeizuchtige moeder - Bridget Jones is terug, en dat zullen we weten!
Helen Fielding is geboren in Londen, waar ze tegenwoordig ook woont en werkt. Ze werkte meerder jaren voor de BBC, voordat zij zich ging bezighouden met activiteiten van hulporganisaties in Ethiopië en Sudan. Ze schrijft voor verschillende dagbladen.
Bridget Jones, ik vond er niets aan, maar bekend is ze wel, al zal dat vooral vanwege de film zijn. Deel twee laat ik lekker aan me voorbij gaan.