Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2005 - beroemde literaire figuren

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1848 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

Ik zal eens zoeken of ik "honderd helden uit de literatuur" tweedehands kan vinden in een vorige editie.

Deze kost 15 euro, dat is voor de "heb" wel een beetje veel.

Ja dat is leuk Wil!

Ook al is een thema-maand voorbij en staat alles in het archief dan vul ik daar vaak nog aan als ik iets tegenkom.

Wie weet wat je nog voor beroemdheden tegenkomt!

bernadet

Het doet me er meteen aan denken dat ik de december en januari thema's nog in het archief moet zetten! :?
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1849 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Heb m zojuist besteld voor 3 euro

(2e druk).

Als ik m heb zal ik de helden die er in staan hier nog wel vermelden,

maar dat kan inderdaad nog wel even duren.

Wordt vervolgd dus.

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1852 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Bridget Jones in

Het dagboek van Bridget Jones

Helen Fielding

'Zondag 8 januari 58,5 kilo (z.goed), alcoholische consumpties 2 (uitstekend!), sigaretten 7, calorieën 3100 (slecht).'

Bridget Jones, 59 kilo, medewerkster bij een uitgeverij, beschrijft in haar dagboek een jaar uit haar leven. Zij start dat jaar met talloze goede voornemens zoals minder drinken, minder roken, minder eten en beschrijft dagelijks de stand van zaken, waarbij duidelijk wordt dat haar liefdesleven van grote invloed is op haar alcohol, calorie- en nicotinegebruik.

In deze dagboekfragmenten is het dagelijks leven van een jonge, alleenstaande vrouw te lezen en de invloed die door haar onmiddellijke omgeving op haar wordt uitgeoefend, wat een hilarisch beeld geeft van deze tijd. Het dagboek is als feuilleton in de Engelse 'Independent' verschenen en heeft als zodanig ook meer kracht. In boekvorm blijft het fragmentarisch en anekdotisch, maar als hedendaagse schelmenroman wel de moeite waard. daarop kwam een vervolg....

Het nieuwe dagboek van Bridget Jones

Ook in dit nieuwe dagboek beschrijft Helen Fielding op vrolijke en absurdistische wijze het leven van een moderne werkende vrouw, in de strijd tegen overmatige consumptie van alcohol en calorieën, de verleiding van de sigaret, haar zoektocht naar zelfverbetering en het onstilbare verlangen naar de ware man.

Haar knipperlichtrelatie met misschien-wel-de-man-van-haar-dromen Mark Darcy, de krankzinnige adviezen van haar beste vriendinnen Jude en Shazzer, haar immer bemoeizuchtige moeder - Bridget Jones is terug, en dat zullen we weten!

Helen Fielding is geboren in Londen, waar ze tegenwoordig ook woont en werkt. Ze werkte meerder jaren voor de BBC, voordat zij zich ging bezighouden met activiteiten van hulporganisaties in Ethiopië en Sudan. Ze schrijft voor verschillende dagbladen.

Bridget Jones, ik vond er niets aan, maar bekend is ze wel, al zal dat vooral vanwege de film zijn. Deel twee laat ik lekker aan me voorbij gaan.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1853 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja daarom plaatste ik het ook Marjo. Bekend is Bridget Jones zeker. Het boek was eerst al een hype en daarna kwam de film, een nog grotere hype. Ik heb deel 1 ook gelezen en vond het wel aardig. tweede deel hoeft van mij ook niet.

Bij de Big Read werd Jane Austens Pride & Prejudice gezien als voorloper van Bridget Jones.

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1855 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Film en boek van Bridget Jones allebei gezien/gelezen,

vond het lekker vermaak voor lekker onderuit op de bank op een regenachtige zondagmiddag.

maar wel leuk.

O ja, ik was de gast niet trouwens :)

Groetjes,

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1858 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Om even op deze waslijst van reacties te reageren.

Ja, Tiba ik heb Madame Bovary vele jaren geleden gelezen. Ik vond het toen een geweldig boek. Ik heb ook nog de verfilming van Jean Renoir gezien; daar vond ik de actrice als Madame Bovary miscast.

En Bernadet, niet iedere vrouw of man is in de gelegenheid om iets aan zijn situatie te doen. Zoals hevige verliefdheid een persoon kan blokkeren.

En toch heeft iemand over Moby Dick hier al geschreven. Kijk maar even bij "De tands des tijds" en daar vind je mijn eerste ontboezemingen over Moby Dick, Bernadet.

En toen ik vorig jaar oktober in Amsterdam voor het eerst naar een vergadering van de Vestdijkkring in de Openbare bib ben geweest, heb ik na de vergadering nog een uiteenzetting van Pieter Steinz over zijn Lezen et cetera gehad. Toen ik bij verschillende schrijvers keek, zag ik de schrijvers van mijn spontane zoektocht daarin terug. Aan de ene kant vind ik het een geweldig idee om uit de wirwar van schrijvers wijs te worden, aan de andere kant ben ik ook een beetje huiverig om mijn spontane zoektocht hierdoor te laten beinvloeden.
Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.466 seconden