Emma
Jane Austen
Jane Austen begon het boek ”Emma” te schrijven in 1814, maar het werd pas gepubliceerd in 1816 en wel anoniem zoals al haar boeken vanwege de vooroordelen in die tijd.
Emma Woodhouse, de titelheldin is begiftigd met rijkdom, een mooi uiterlijk, prestige en is zich er van bewust hoe pienter ze is. Anne Taylor die zeer bevriend was met Emma en haar vader, vetrekt om te gaan leven met Mr. Weston. In afwezigheid van deze vertrouwelinge zoekt Emma een nieuwe vriendin en leert de 17 jarige, onwettige Harriet kennen. Emma probeert Harriet te helpen met een aantal desastreuze plannen om te bewijzen dat het meisje afkomstig is van een waardig geslacht en een goede man verdient.
Maar, ondertussen verhindert ze een huwelijk van Harriet met Robert Martin die ondanks dat hij een geschikte jonge boer is door Emma gezien wordt als een man beneden de stand van Harriet. Ze probeert het weesmeisje en Mr. Elcar te koppelen een jonge predikant die Harriet in feite veracht. Dit gedoe ergert Emma’s zwager Mr.Knighley. Hij laat Emma haar fouten zien op een manier die Emma zelf niet kon zien. Emma is het verhaal van genoemd hoofdpersoon die langzaam haar eigen gebrek aan zelfkennis inziet. In het boek is een mooie subtiele karakterbeschrijving. Het boek wordt beschouwd als Janes beste werk en het boek dat het meest haar ambitie vervult om een realistisch en opwindend leven van een kleine gemeenschap te presenteren. Het is vaak erg vermakelijk en een mooie portretering van iemand die het goed bedoeld maar verkeerd denkend probeert onzelfzuchtig te handelen.
ISBN 9025302084 Vertalers: Annelies Roeleveld en Margriet Stevens Gebonden, 492 pagina's Verschenen: november 2004 Gewicht: 473 gram Formaat: 178 x 128 x 41 mm Athenaeum-Polak & Van Gennep
Nee Wil, deze helden en heldinnen komen uit mijn boekenkast. Ik ben erlangs gelopen en heb ze uitgekozen omdat ik deze boeken met plezier gelezen heb. Het is zeker een leuk thema. Er komen op deze manier weer eens klassiekers voorbij. "Emma" is erg goed, vind ik. Na "P&P" voor mij de beste Austen. Het is alleen al de openingszin, Jane Austen was erg goed in openingszinnen, die het boek de moeite waard maakt.
'Emma Woodhouse, knap, schrander en rijk, met een veilig thuis en een opgewekte aard, leek heel wat zegeningen van het aardse bestaan in zich verenigd te hebben.'
Je komt meteen veel te weten over de heldin. Dat is het knappe van Austin. Ze is kernachtig.