Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2005 - beroemde literaire figuren

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1837 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Miss Marple heb ik niet gelezen, wel enkele andere boeken van Agatha Christie. Vond de serie op TV wel spannend (vooral die met die oude gerimpelde Miss, niet met die andere die prijzen wegkaapte).

Ja Wil, ik vind het ook een heel boeiend thema. Zit ervan te genieten als ik de homepage open, alleen.... moet nog heeel veel bijlezen :D !

Leuk dat dat boek nu juist uitkomt. Vraag me af wie daar allemaal in staat.

Toch is het ook prettig dat het thema op leestafel verder gaat dan alleen Nederlandstalige literatuur.

Groetjes. Tiba
Laatst bewerkt doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1839 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ben ook nieuwsgierig wie er allemaal instaan.

er worden er nog wel een paar vermeld....

"We vinden die "gekke" Keefman uit Jan Arends gelijknamige novelle naast de fantasierijke Erik Pinksterblom uit Bomans Erik of het klein insectenboek.

Katadreuffe uit Borderwijks Karaker naast Sil Droeviger uit Cor Bruyns Sil de strandjutter.

Joop ter Heul uit Cissy van Marxveldts Joop ter Heuls problemen naast Wolkers Olga uit Turks fruit.

Theo Thijssens brave Kees Bakels uit Kees de jongen naast de vermetele Louis Seynaeve uit Hogo Claus Het verdriet van Belgie".

Kortom..een gemengd gezelschap.

Groetjes,

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1842 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
Emma

Jane Austen

Jane Austen begon het boek ”Emma” te schrijven in 1814, maar het werd pas gepubliceerd in 1816 en wel anoniem zoals al haar boeken vanwege de vooroordelen in die tijd.

Emma Woodhouse, de titelheldin is begiftigd met rijkdom, een mooi uiterlijk, prestige en is zich er van bewust hoe pienter ze is. Anne Taylor die zeer bevriend was met Emma en haar vader, vetrekt om te gaan leven met Mr. Weston. In afwezigheid van deze vertrouwelinge zoekt Emma een nieuwe vriendin en leert de 17 jarige, onwettige Harriet kennen. Emma probeert Harriet te helpen met een aantal desastreuze plannen om te bewijzen dat het meisje afkomstig is van een waardig geslacht en een goede man verdient.

Maar, ondertussen verhindert ze een huwelijk van Harriet met Robert Martin die ondanks dat hij een geschikte jonge boer is door Emma gezien wordt als een man beneden de stand van Harriet. Ze probeert het weesmeisje en Mr. Elcar te koppelen een jonge predikant die Harriet in feite veracht. Dit gedoe ergert Emma’s zwager Mr.Knighley. Hij laat Emma haar fouten zien op een manier die Emma zelf niet kon zien. Emma is het verhaal van genoemd hoofdpersoon die langzaam haar eigen gebrek aan zelfkennis inziet. In het boek is een mooie subtiele karakterbeschrijving. Het boek wordt beschouwd als Janes beste werk en het boek dat het meest haar ambitie vervult om een realistisch en opwindend leven van een kleine gemeenschap te presenteren. Het is vaak erg vermakelijk en een mooie portretering van iemand die het goed bedoeld maar verkeerd denkend probeert onzelfzuchtig te handelen.

ISBN 9025302084 Vertalers: Annelies Roeleveld en Margriet Stevens Gebonden, 492 pagina's Verschenen: november 2004 Gewicht: 473 gram Formaat: 178 x 128 x 41 mm Athenaeum-Polak & Van Gennep

Nee Wil, deze helden en heldinnen komen uit mijn boekenkast. Ik ben erlangs gelopen en heb ze uitgekozen omdat ik deze boeken met plezier gelezen heb. Het is zeker een leuk thema. Er komen op deze manier weer eens klassiekers voorbij. "Emma" is erg goed, vind ik. Na "P&P" voor mij de beste Austen. Het is alleen al de openingszin, Jane Austen was erg goed in openingszinnen, die het boek de moeite waard maakt.

'Emma Woodhouse, knap, schrander en rijk, met een veilig thuis en een opgewekte aard, leek heel wat zegeningen van het aardse bestaan in zich verenigd te hebben.'

Je komt meteen veel te weten over de heldin. Dat is het knappe van Austin. Ze is kernachtig.
Laatst bewerkt doorlizzy.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1845 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
ja ik vind het ook een ontzettend leuk thema. Ze zijn zó bekend dat er amper beschrijvingen van te vinden zijn. Meestal staat er, dit onovertroffen verhaal is iedereen welbekend en dan een stelletje opmerkingen uit kranten.

Het is juist de sport om dan toch iets erbij te vinden. het gaat wel kriebele hoor, dan wil ik ze gelijk (weer) lezen.

Wil dat lijkt me een leuk boek!

Ik heb het boek Lezen etcetera van Pieter Steinz. Is ook zo'n leuk boek.

Achterflap:

Wat te lezen na De naam van de roos, De verborgen geschiedenis of een ander favoriet boek? Hoe liep het af met de graaf van Monte Cristo, en waarom is Het Bureau zo bijzonder? Door welke romans werd Jane Austen beïnvloed, en wie hebben zich op hun beurt laten inspireren door Pride and Prejudice?

Lezen &cetera, de eerste Nederlandse leesgids, geeft antwoord op deze en vele andere vragen, en vormt zo een baken voor biblionauten in de eindeloze zee van romans en verhalen.

Lezen &cetera is een luchtige en leerzame introductie tot het wereldwijde web van de fictie; een handboek voor de individuele lezer, maar ook een naslagwerk voor leesgroepen, boekhandelaars, scholieren, studenten en docenten.

De auteur:

Pieter Steinz (1963) is recensent en redacteur literatuur van NRC Handelsblad. Voor de zaterdagbijlage schreef hij de succesrijke serie De wereldliteratuur in 52 weekends, die aan de basis van Lezen &cetera ligt. Eerder verscheen bij Uitgeverij Prometheus van zijn hand Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord en andere schoolse rijtjes en ezelsbruggetjes.

Groet

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1846 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
O ja reis van de lege flessen is van juni 1999

En Gimmick is van oktober 2003

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1847 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Wat goed dat je die lijst gewoon uit je boekenkast samengesteld hebt Lizzy.

Toen ik het thema zag staan schoot me zo snel geen naam te binnen,

maar bij alle namen die ik nu zie denk ik..o ja, natuurlijk!!!

Van Jane Austen heb ik tot mijn schande volgens mij nog nooit iets gelezen, zal ik eens op m n lijstje zetten.

Dat heb ik inderdaad ook steeds, van..o ja dat moet ik ook nog eens lezen, of weer eens lezen.

maar ja.

" Lezen etc." klinkt ook erg leuk Bernadette.

Altijd leuk om dingen in na te slaan dat soort boeken.

Ik zal eens zoeken of ik "honderd helden uit de literatuur" tweedehands kan vinden in een vorige editie.

Deze kost 15 euro, dat is voor de "heb" wel een beetje veel.

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.513 seconden