Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2005 - beroemde literaire figuren

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1729 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
ja de boeken van Joop ter Heul zal ik zeker herlezen. Zij zijn een van de weinige boeken die ik wel eens herlees. Voornamelijk om de vrolijkheid die ze uitstralen.

Don Camillo weet ik ook niet of ik dat zal herlezen. Nu herinner ik me ze als leuk en prettig om te lezen maar bij herlezen zijn ze misschien minder omdat de tijd ze ingehaald heeft. Dat geldt eigenlijk ook wel voor Joop ter Heul maar op een of andere manier stoort me dat bij die boeken niet.

Inderdaad madame Bovary is tijdloos en daarom ook een klassieker denk ik.

Wel érg leuk Lizzy al je titels ik heb gewoon moeite met kiezen welke ik nu zal plaatsen omdat er zoveel zo leuk zijn!

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden - 20 jaren 4 maanden geleden #1736 door dettie
Kapitein Achab

in Moby Dick

van Herman Melville

“Hij hief een rauwe kreet aan, als die van een krijsende meeuw: ‘Daar spuit-ie! –daar spuit-ie! Een bult als een sneeuwberg! Het is Moby Dick!’”

De wereldberoemde en meeslepende avonturenroman Moby Dick van de Amerikaanse schrijver Herman Melville (1819-1891) geldt als een van de onbetwiste hoogtepunten in de wereldliteratuur.

Het centrale thema van dit vele malen verfilmde boek is de jacht over de halve aardbol van de bezeten kapitein Achab op de witte walvis Moby Dick.

Willens en wetens offert de kapitein het welzijn van zijn schip en bemanning op aan zijn persoonlijke haat tegen Moby Dick, door wie hij bij een vorig treffen werd verminkt.

Voor Achab vertegenwoordigt Moby Dick het kwaad, de erfzonde en het demonische.

Kapitein Achab slaagt erin zijn gehele bemanning mee te slepen in een waanzinnig en noodlottig avontuur. Maar zijn hoogmoed wordt zijn ondergang. Langzaam maar onontkoombaar volgt de tragische climax. De strijd tussen Achab en de witte walvis is een symbolische weergave van het eeuwige conflict tussen de mens en zijn noodlot.

ISBN 9025463312 Ingenaaid, 639 pagina's Verschenen: augustus 2001 Gewicht: 744 gram Formaat: 211 x 136 x 55 mm Contact

Herman Melville (1819 - 1891) trok al vroeg naar zee als matroos op een walvisvaarder. Hij werd vooral bekend als auteur van 'Moby Dick', over de jacht op een witte walvis. Melville was getrouwd, maar het gezinsleven zei hem niet veel. Zijn gevoel was gericht op mannen, kameraden. In 1850 ontmoette hij de 15 jaar oudere Nathaniel Hawthorne (schrijver van 'The scarlet letter'). Melville werd verliefd: 'Een man met een diepe, nobele natuur heeft mij in deze afzondering gegrepen. Zijn wilde bezwerende stem klinkt in mij door'. De liefde werd maar half beantwoord. De affaire liet littekens na, vanaf die tijd worden homo-erotische ondertonen in zijn werk zichtbaar. In zijn laatste levensjaren voltooide hij de korte roman 'Billy Budd, sailor', gebaseerd op een waar gebeurd verhaal uit de annalen van de Britse marine.

Meer over Moby Dick www.cubra.nl/edschildersboekencolumn/22122002.htm

Veel over gehoord, nog nooit gelezen. Heeft iemand het wel gelezen?

Bernadet

P.S. Bedankt Lizzy voor de tekst, kon nergens een goede beschrijving van het boek vinden.
Laatst bewerkt 20 jaren 4 maanden geleden doordettie.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1737 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik heb het staan, maar het is erg pittig, dus nog niet verder dan die eerste bladzijde..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 5 maanden geleden #1742 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
Ja, ik heb het jaren geleden gelezen. Pittig, dat is waar. Maar het is de moeite waard. Je kunt de walvisvangst en de technische dingen eigenlijk gewoon overslaan. Er is volgens mij een site die je er doorheen lootst. Dus de hoofdstukken die er wel of niet toe doen.

Daar houd ik eigenlijk niet zo van, maar voor de lezer die op wil schieten?
Laatst bewerkt doorlizzy.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden - 20 jaren 4 maanden geleden #1834 door dettie
Miss Marple

Agatha Christie

Agatha Christie op haar best!

De beminnelijke en scherpzinnige Miss Marple is een van de beroemdste creaties van topauteur Agatha Christie. Zij schreef vele klassieke detectives waarin Miss Marple de moeilijkste misdaadzaken weet op te lossen. Enkele titels

Trein 16.50

Elspeth McGillicuddy is getuige van een moord in een voorbijrijdende trein. Als blijkt dat ze de enige getuige is en er ook geen lichaam wordt gevonden, wendt ze zich tot haar oude vriendin Miss Marple om dit raadsel op te lossen…

Moord in de pastorie

De moord op Kolonel Protheroe is een verrassing voor heel St. Mary Mead, maar geen onplezierige. De pastor en zijn flirtende echtgenote zijn verdachten. En hoe zit het met Mrs. Protheroe of haar geliefde? Miss Marple is op haar best in dit intrigerende mysterie.

Wie adverteert een moord

“Op 29 oktober zal er in Little Paddocks een moord worden gepleegd.” Iedereen in de stad denkt dat het om een spel gaat – een geheime moordenaar wordt gekozen, de lichten gaan uit, het ‘slachtoffer’ valt en men raadt wie het heeft gedaan. Een ‘leuk’ spel, totdat een echt lijk wordt ontdekt…

Moord uit het verleden

Gwenda, een jonge Australische, vindt in Engeland een gezellig oud huis. Maar het huis blijkt wel een verleden te hebben. Eerst vindt ze het leuk om samen met haar man na te speuren wat er vroeger is gebeurd, maar al gauw stuiten ze op een moord. Miss Marple raadt haar aan het verleden te laten rusten, maar het is al te laat...

Meer over Agatha Christie, klik www.rosadoc.be/site/nieuw/kantklaar/spotop/christie.htm

Kijk dat vond ik nou leuke boeken. Niet zo keihard en leuke verhalen.

Bernadet
Laatst bewerkt 20 jaren 4 maanden geleden doordettie.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #1836 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Ik zag in de krant dat er een (nieuwe) uitgave van "Honderd helden uit de Nederlandse en Vlaamse literatuur"uit is,

Van Inez van Eijk en Rudi Wester.

Wist helemaal niet dat er zo n bundel bestond,

hebben jullie daar onze literaire helden vandaan?

Ik vind het een leuk thema trouwens,

Sommige personages zijn zo bekend en ingeburgerd dat je bijna vergeet dat iemand ze gewoon verzonnen heeft.

Er stond in dat artikel dat in de hernieuwde uitgaven oude helden hadden moeten wijken. Vooral Simon Vestdijk werd hier de dupe van..alleen zijn Anton Wachter wist zich te handhaven.

Bolfazl (de reis van de lege flessen, Kader Abdolah) en Walter van Raamsdonk (Gimmick, Joost Zwagerman) stonden er wel in.

lijken me beide vrij nieuw.

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Tijd voor maken pagina: 0.442 seconden