- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
librije schreef : Rotor was teleurgesteld in dit boek van Maarten 't Hart. Hij stelde me voor Knielen op een bed violen van Siebelink eens te lezen om te kunnen begrijpen wat hij bedoelde (ergens in de discussies). Dat heb ik inmiddels gedaan (verslag volgt). En ik denk dat ik wel begrijp wat hij bedoelt en ik ben het nog steeds niet met hem eens.
Voorop gesteld: Siebelinks boek vond ik heel bijzonder. Maar het vergelijken met het Psalmenoproer is appels en peren vergelijken. Siebelink en 't Hart mogen dezelfde religieuze achtergrond hebben, ze gaan er heel anders mee om. Ook in de boeken die de verwoestende invloed ervan tot onderwerp hebben. Maar dat wil niet zeggen, dat Maarten 't Hart alleen nog maar psychologische romans zou mogen schrijven met de religie als hoofdonderwerp.
In Het Psalmenoproer heeft hij die behoefte duidelijk niet gehad. Dat kun je niet als een tekortkoming beschouwen. Ik vermoed, dat hij graag wat over de Maassluise geschiedenis wilde vertellen en wilde laten zien dat Het Psalmenoproer niets van doen had met enige religieuze overtuiging, maar met de schrijnende armoede onder de werkloze bewoners. En waar die armoede vandaan kwam. Ik vind het geen groots boek, maar toch de moeite waard: de sfeertekening, mede door het woordgebruik, heel apart. Maar van mij had er wel iets meer over de leefomstandigheden van deze arme luyden in mogen staan. Dan hadden we misschien nog beter begrepen waarom ze de korte of lange toon aangrepen voor best heftige rellen.
Ik zal ook eens wat ouder werk van 't Hart gaan herlezen/lezen. De vlucht regenwulpen heb ik hier nog van vroeger en ik ga proberen De Jacobsladder te lenen in de bieb.
berdine schreef : Ja daarover zit ik me ook te verbazen!! Ik heb het boek sinds een paar dagen uit. Het kostte nog behoorlijk veel tijd om de discussie hier te lezen. :lol: Van Maarten 't Hart had ik na Een vlucht regenwulpen (dat viel me destijds tegen) nooit meer iets gelezen, maar ik vind dit boek de moeite waard. Mij zijn de korte zinnen waar Rotor op doelde niet opgevallen, maar ik heb dan ook geen vergelijk. Het oude taalgebruik past mooi bij het verhaal, al had ik over sommige woorden wel mijn twijfels (pisnijdig, bofkont, zou men zulke woorden al gebruikt hebben in die tijd?) Een verklarende woordenlijst achterin zou nuttig geweest zijn. Dat de karakters niet zo diep uitgewerkt zijn, heeft me ook niet gestoord. Het ging toch met name om het verhaal rond het oproer. Het trof me dat er na al die tijd eigenlijk nog zo veel hetzelfde is. De subsidie voor de visserij; de relschoppers, voor wie willekeurig welke reden voldoende is om op de vuist te gaan; we hebben het nu nog. Ik heb geen spijt dat ik het gelezen heb, en ben nu Een vlucht regenwulpen aan het herlezen. Na zo'n 20 jaar heb ik daar misschien een andere mening over
Over welk boek heb je het? Knielen op een bed violen? Dat stond inderdaad op de shortlist. De prijswinnaar werd: Schippers met Waar was je nou? Siebelink won de AKO-literatuurprijs 2005. En terecht!Trouwens ik vind het typerend voor het bedroevende leesniveau van de jury van de Libris prijs dat ze dit boek ook op de longlist gezet hebben! Ik ben even kwijt of het nou ook op de shortlist beland is.
Ik heb geen flauw idee waarom Een vlucht regenwulpen mij destijds tegenviel. Ik weet helemaal niet meer waar het boek over gaat.
librije schreef : Rotor:
Over welk boek heb je het? Knielen op een bed violen? Dat stond inderdaad op de shortlist. De prijswinnaar werd: Schippers met Waar was je nou? Siebelink won de AKO-literatuurprijs 2005. En terecht!Trouwens ik vind het typerend voor het bedroevende leesniveau van de jury van de Libris prijs dat ze dit boek ook op de longlist gezet hebben! Ik ben even kwijt of het nou ook op de shortlist beland is.
Berdine:Ik heb geen flauw idee waarom Een vlucht regenwulpen mij destijds tegenviel. Ik weet helemaal niet meer waar het boek over gaat.
Dat geldt voor mij net zo. Ik weet vaag waar het over ging en het boeide me totaal niet.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen