- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Roel schreef : Hallo Helma,
Ik moet tegenwoordig vroeger op voor het werk, dat scheelt een uur met daarvoor. Eerst was dat half acht, nu is dat iets na half zeven.
Ik ben ook een natuurliefhebber en ik heb ook wel eens voor een trekvogeltelling zes uur 's morgens met verrekijker in het veld gestaan, maar dat is niet iets dat ik gewend ben. (Ik ga nu niet meer speciaal voor vogels het veld in, concentreer me nu meer op planten). Het is echter wel de beste tijd om in de natuur rond te lopen; als het nog stil is, weinig mensen op, dan is de natuur volop in beweging. Dan zie je de mooiste dingen.
't Hart heeft ook in een interview eens gezegd dat hij 4 boeken op een dag uitleest??? Hoe hij dat voor elkaar bokst is mij een raadsel!
Naar je toeschrijven! Interessante zienswijze, die kende ik nog niet.
Helma, ik krijg trouwens sterk de indruk dat jij met 't Hart naar bed gaat en met hem ook weer op staat!
Ik heb jarenlang eigenlijk alleen zijn nieuwere werk op afstand gevolgd, omdat ik op een gegeven moment op zijn romans was afgeknapt. Ik probeerde het toen weer. Lotte Weeda was echt een schok. Psalmenoproer was een verbetering, maar niettemin onvoldoende.
Dat Bzlletin interview heb jaren geleden tweedehands bij de Slegte gekocht, echter nog geen tijd gehad om het te lezen.
Wat vind je trouwens van Stenen voor een Ransuil en Ik had een wapenbroeder? Aan deze romans merk je goed, dat 't Hart een aanloop nodig gehad heeft voor hij zijn definitieve stijl had gevonden.
Groeten,
Roel
Ik ben mijn lerares Nederlands van de middelbare school eeuwig dankbaar dat wij, destijds in 1978, klassikaal 'Stenen voor een ransuil' hebben gelezen. Toen begon een heerlijk lezersbestaan met echte literatuur en sloot ik mijn jeugd, met zo'n 10 boeken per week uit de jeugdbieb, af.
Gelukkig is hij toen met zijn aanloop naar 'betere literatuur dan Harry Mulisch', zoals hij zelf wel 'ns heeft beweerd, begonnen! Ik geef hem helemaal gelijk en Maarten verdient al lang een lintje!
librije schreef : helmabrakkee
Ik ben mijn lerares Nederlands van de middelbare school eeuwig dankbaar dat wij, destijds in 1978, klassikaal 'Stenen voor een ransuil' hebben gelezen. Toen begon een heerlijk lezersbestaan met echte literatuur en sloot ik mijn jeugd, met zo'n 10 boeken per week uit de jeugdbieb, af.
Dat vind ik nog eens een opbeurende mededeling! Het is dus wèl mogelijk leerlingen te motiveren. Dat dacht ik al: niet de literatuurlijstjes zijn de boosdoeners van het feit dat velen na hun middelbare school niet meer willen lezen, maar de wijze waarop de docent er mee omgaat.
Gelukkig is hij toen met zijn aanloop naar 'betere literatuur dan Harry Mulisch', zoals hij zelf wel 'ns heeft beweerd, begonnen! Ik geef hem helemaal gelijk en Maarten verdient al lang een lintje!
En hier kan ik me ook wat bij voorstellen. Welkom Helma! Je leesplezier zal hier op de Leestafel alleen maar verder groeien, daar ben ik van overtuigd.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen