Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Maarten 't Hart - Het psalmenoproer (samenleesboek)

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13768 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Morgen Marjo,

Tja von Daniken haalde de buitenaardsen erbij, daar kan ik me wat bij voorstellen. Fascinerende tekeningen trouwens en groot! Net zoals die andere wiskundige figuren die ze in het landschap aangetroffen hebben en waarvan de voorstelling pas duidelijk toen ze vanuit het vliegtuig bekeken werden. Heb je ook nog verdiept in het werk van Carlos Castaneda.

Wat gaaf. dat ze zelfs vroeger aandacht besteden aan kunstgeschiedenis bij klassieke talen en geschiedenis, al was het dan mondjesmaat. Vroeger was kunst nog iets exclusiefs, nu kan ik iedereen bij wijze van kunstenaar worden. En zolang mensen een werk van een onbekende kunstenaar blijven kopen, kan deze meneer of vrouw in haar onderhoud voorzien of anders springt de overheid bij met subsidie. Dankzij Andy Warhol zijn in de 20ste eeuw de grenzen van de kunst opgerekt, maar met zijn intrede is ook de verzakelijking en het afzakken van niveau tot stand gekomen.

O, dan staat het verkeerd in nrc, daar stond dus dat het in 1993 zou zijn afgeschaft. Ik zal het nog eens nakijken, ik heb het bericht uitgeknipt.

Ja, het is me nu wat duidelijker geworden, met die profielen en zo. Vaste vakken en daarnaast die profielen. En wat kan je dan in het vrije gedeelte nog voor vakken kiezen?

Maar ik begrijp dat bij onze eigen Nederlandse taal op veel scholen er nauwelijks nog iets aan spelling en grammatica gedaan wordt.

Nee, natuurlijk niet, de seksuele revolutie heeft geplaatsgevonden. De weg van kleding tot de enkels in de victoriaanse tijd tot broekjes of rokjes tot bijna aan het kruis nu. Maar ja, als je zo ver gaat, wat kun je dan nog, dus wordt alles weer wat langer. Bedekt is toch spannender dan bloot. Daarom was de victoriaanse tijd op dat gebied sensueler dan de huidige tijd.

Marjo schreef : De Inca's en Azteken wel..heb er nog een werkstuk over liggen. Waar ik Von Daniken bij aanhaalde, en dat beviel de docent niet zo..Kunstgeschiedenis kwam wel zijdelings aan de orde bij de klassieke talen en geschiedenis vroeger. Mondjesmaat. Nu is het een vak apart ja, 35 jaar geleden niet.

De basisvorming bestaat nog steeds hoor, is alleen wat anders ingericht!

Met nieuw systeem bedoel ik dat wat vanaf volgend jaar gaat gelden op de middelbare scholen. Kinderen kiezen een profiel naast vaste vakken (nederlands, engels, een andere taal, en alleen voor vwo wiskunde) keuzevakken die in het profiel passen, en dan nog een vrij gedeelte.

Tot dit jaar had je voor veel vakken een onderverdeling, frans 1 en 2 bijvoorbeeld. Daar stappen ze weer helemaal van af. Kinderen leren nu de complete taal weer, en niet alleen maar spreken en luisteren..

Zoals ik al zei is ook voor de Havo volgend jaar wiskunde niet meer verplicht maar een keuze vak geworden.

De vrije liefde is niet gelukt in de zin die jij nu noemt..maar je kan toch niet ontkennen dat we een seksuele revolutie hebben gehad?

Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13775 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik kan je dus ook vertellen dat mijn kinderen op hun school (ik weet het dus niet van andere scholen!) wel degelijk een boek vol met grammatica door moeten werken! Vooral de eerste drie jaar zijn ze bezig met spellen, moeilijke woorden, gezegdes, stijlvormen en noem maar op.

In de bovenbouw gaan ze dat dan meer toepassen: lezen, verslagen, brieven enz..

Ik zelf denk niet dat het probleem op de middelbare school ligt. Het is de basisschool die tekort schiet. Daar wordt minder nadruk gelegd op de spelling en grammatica, net als op hoofdrekenen! Er worden in plaats daarvan heel veel andere dingen gedaan, ook heel leuk, en heel nuttig, maar kinderen zijn dus niet meer goed onderlegd als ze op de middelbare school komen.

Je kan in het vrije deel alle vakken kiezen die niet in je profiel zitten..

Kies je als buitenlandse taal in profieldeel Frans, dan kan je in het vrije deel Duits kiezen.. Heb je Natuur en techniek als profiel, dan heb je dus natuurkunde als verplicht vak. Maar bij het profiel Cultuur en maatschappij kan je natuurkunde als vrij vak kiezen..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13816 door Roel
Ik ben blij dat te horen, dan krijgen ze tenminste de basis die ze nodig hebben. Maar het schijnt op veel andere basisscholen in Nederland anders te gaan, dat ze daar die basis vluchtig of zelfs niet meer behandelen en dan kan ik goed begrijpen waarom kinderen de spellings en grammatica regels niet meer kennen en niet meer kunnen toepassen. Persoonlijk vind ik dit heel erg en betreurenswaardig voor het onderwijs. Gelukkig zijn er nog scholen die wel de tijd nemen hun leerlingen goed voor te bereiden, zoals die waar jou kinderen op zitten.

Wat de bovenbouw betreft. Op de Havo heb ik toen gelukkig nog begrijpend lezen en tekstverklaren gehad. Dat is zo belangrijk, als je dat niet kunt, kun je niet eens fatsoenlijk een krant lezen! En uit onderzoek blijkt dat heel veel Nederlanders (en dan bedoel ik hier niet allochtone Nederlanders) niet meer in staat zijn een krant te lezen. Het is makkelijk voor te stellen wat dit in de praktijk betekent, dat als iemand belangrijke papieren onder ogen krijgt die getekenend moet worden, die persoon er geen jota van begrijpt.

Bedankt voor uitleg over de vrije vakken. Het blijft lastig te onthouden merk ik, als je het niet het zelf vanuit de praktijk kunt meemaken, zoals jij Marjo.

Marjo schreef : Ik kan je dus ook vertellen dat mijn kinderen op hun school (ik weet het dus niet van andere scholen!) wel degelijk een boek vol met grammatica door moeten werken! Vooral de eerste drie jaar zijn ze bezig met spellen, moeilijke woorden, gezegdes, stijlvormen en noem maar op.

In de bovenbouw gaan ze dat dan meer toepassen: lezen, verslagen, brieven enz..

Ik zelf denk niet dat het probleem op de middelbare school ligt. Het is de basisschool die tekort schiet. Daar wordt minder nadruk gelegd op de spelling en grammatica, net als op hoofdrekenen! Er worden in plaats daarvan heel veel andere dingen gedaan, ook heel leuk, en heel nuttig, maar kinderen zijn dus niet meer goed onderlegd als ze op de middelbare school komen.

Je kan in het vrije deel alle vakken kiezen die niet in je profiel zitten..

Kies je als buitenlandse taal in profieldeel Frans, dan kan je in het vrije deel Duits kiezen.. Heb je Natuur en techniek als profiel, dan heb je dus natuurkunde als verplicht vak. Maar bij het profiel Cultuur en maatschappij kan je natuurkunde als vrij vak kiezen..

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13818 door marjo
Maar begrijpend lezen en tekstverklaren, daar hoor je op de basisschool al mee te beginnen, de basis te leggen dus!..

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13823 door Roel
Daar hoor ik van op. Ik dacht dat de basisschool voor spelling en grammatica was en verder het leren articuleren van woorden tijdens hardop lezen. Op de midddelbare school komt pas begrijpend lezen en tekstverklaren aanbod.

Zo heb ik het tenminste op school gehad!

Jij niet? En jou kinderen ook niet? Dan beginnen ze tegenwoordig verdomd vroeg.

Marjo schreef : Maar begrijpend lezen en tekstverklaren, daar hoor je op de basisschool al mee te beginnen, de basis te leggen dus!..

Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 5 maanden geleden #13824 door marjo
Je begint op de basisschool al met kleine tekstjes. Je moet er tenslotte ook de verhaalsommen kunnen begrijpen! En er worden leesverslagen gemaakt, werkstukken en zo. Daar moet je toch ook een tekst kunnen begrijpen, dus daar oefenen ze in. Of ik het zelf gehad heb, nou dat weet ik niet meer..

Het is een goed ding dat ze het nu doen, maar het betekent natuurlijk wel dat er tijd naar een ander onderdeel dan grammatica gaat..en zo wordt er vanalles van de grammaticalessen afgesnoept voor andere, ook nuttige dingen.

Tijd voor maken pagina: 0.576 seconden