- Ontvangen bedankjes 0
Marjo schreef : De Inca's en Azteken wel..heb er nog een werkstuk over liggen. Waar ik Von Daniken bij aanhaalde, en dat beviel de docent niet zo..Kunstgeschiedenis kwam wel zijdelings aan de orde bij de klassieke talen en geschiedenis vroeger. Mondjesmaat. Nu is het een vak apart ja, 35 jaar geleden niet.
De basisvorming bestaat nog steeds hoor, is alleen wat anders ingericht!
Met nieuw systeem bedoel ik dat wat vanaf volgend jaar gaat gelden op de middelbare scholen. Kinderen kiezen een profiel naast vaste vakken (nederlands, engels, een andere taal, en alleen voor vwo wiskunde) keuzevakken die in het profiel passen, en dan nog een vrij gedeelte.
Tot dit jaar had je voor veel vakken een onderverdeling, frans 1 en 2 bijvoorbeeld. Daar stappen ze weer helemaal van af. Kinderen leren nu de complete taal weer, en niet alleen maar spreken en luisteren..
Zoals ik al zei is ook voor de Havo volgend jaar wiskunde niet meer verplicht maar een keuze vak geworden.
De vrije liefde is niet gelukt in de zin die jij nu noemt..maar je kan toch niet ontkennen dat we een seksuele revolutie hebben gehad?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Marjo schreef : Ik kan je dus ook vertellen dat mijn kinderen op hun school (ik weet het dus niet van andere scholen!) wel degelijk een boek vol met grammatica door moeten werken! Vooral de eerste drie jaar zijn ze bezig met spellen, moeilijke woorden, gezegdes, stijlvormen en noem maar op.
In de bovenbouw gaan ze dat dan meer toepassen: lezen, verslagen, brieven enz..
Ik zelf denk niet dat het probleem op de middelbare school ligt. Het is de basisschool die tekort schiet. Daar wordt minder nadruk gelegd op de spelling en grammatica, net als op hoofdrekenen! Er worden in plaats daarvan heel veel andere dingen gedaan, ook heel leuk, en heel nuttig, maar kinderen zijn dus niet meer goed onderlegd als ze op de middelbare school komen.
Je kan in het vrije deel alle vakken kiezen die niet in je profiel zitten..
Kies je als buitenlandse taal in profieldeel Frans, dan kan je in het vrije deel Duits kiezen.. Heb je Natuur en techniek als profiel, dan heb je dus natuurkunde als verplicht vak. Maar bij het profiel Cultuur en maatschappij kan je natuurkunde als vrij vak kiezen..
Marjo schreef : Maar begrijpend lezen en tekstverklaren, daar hoor je op de basisschool al mee te beginnen, de basis te leggen dus!..
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen