- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Marjo schreef : Maar waarom zou een schrijver altijd maar moeten 'ontwikkelen'..iemand zou zeggen: minstens een gelijk of hoger niveau bereiken. (ik kan dat niet zeggen, ik kan geen beoordeling van beter of slechter geven, alleen maar boeiend of niet..)
Een schrijver is ook maar een mens en mag schrijven wat hij wil. Als dat een keer iets heel anders is, dan hoeft dat toch niet meteen de prullenbak in? Ik ben blij dat 't Hart er zich niets van aantrekt en iedere keer met wat anders komt..
Daarom heb ik ook sympathie voor Grunberg die iedere keer weer de recensenten op het verkeerde been zet..
librije schreef :
"MEN" beweert, dat dat het verschil zou zijn tussen een kunstenaar (literair auteur in dit geval) en een ambachtsman (broodschrijver). Ik denk er net zo over als jij Marjo: ik wil gewoon een boek met plezier lezen. En per boek beoordelen of ik het geslaagd vind. (En dat was met de laatst verschenen boeken van Lampo steeds minder het geval; dat ging dus niet over een ontwikkeling).Maar waarom zou een schrijver altijd maar moeten 'ontwikkelen'
Literatuur is geen vies woord, doktersromantjes ook niet. Lezen is gewoon fijn en tussen deze twee uitersten zal iedereen iets kunnen vinden wat hij/zij graag leest. En vanzelf een smaak ontwikkelen (die zich naar mijn idee in de loop van de tijd wèl ontwikkelt) waar bepaalde boeken bij passen. Weinigen lezen uiteindelijk uitsluitend de "literaire top", we zullen maar aannemen met plezier. Velen zullen genieten van de "middenmoot" (daar reken ik me zelf als lezer en 't Hart als schrijver bij). En dan vervul je toch wel een belangrijke maatschappelijke functie, als je met jouw boeken zo vele mensen zo veel leesplezier bezorgt.
Marjo schreef : Als je niet van dat absurde houdt, dan vind je waarschijnlijk geen enkel boek goed. (Ik heb het laatste nog niet gelezen).
Ik heb zelf 'de asielzoeker' drie keer gelezen..en zou het nog een keer doen. Maar: jij beoordeelt een boek op een totaal andere manier. Het gaat mij om mijn eigen plezier, en het kan me helemaal niet schelen of een schrijver minder of beter gepresteerd heeft dan eerder. Wat een schrijver wil zeggen, dat maakt me ook al niets uit, tenzij het zo duidelijk is dat ik het er ook uit op maak, zonder dat er ontleed moet worden!
Ik heb al vaker gemerkt dat ik meer de sfeer van een boek proef, en het zou zo maar kunnen zijn dat dat helemaal niets met een consistente stijl te maken heeft. Ik denk ook dat ik de boeken die jij als beste zult noemen vasn 't Hart, juist de minste zal vinden. Jij gaat denk ik meer voor de stijl, en voor de idee-en..dat is voor mij bijzaak.
Zo kan ik ook meteen Bernadet antwoorden dat het mij niet uitmaakte wie nou precies degenen waren die voor of tegen die bepaalde zangtrant waren. Dat doet er helemaal niet toe, het gaat om de verschil tussen standen (waarschijnlijk meer economisch bepaald), over het geschil zelf..over hoe de gemoederen zo op kunnen lopen..
Een sfeer die 't Hart mede door het taalgebruik juist goed neerzet. Vind ik.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen