- Ontvangen bedankjes 0
librije schreef : Dag Roel,
Wat ik probeerde te zeggen was, dat er tussen de vorm die Geert Mak en Frank Westerman (De graanrepubliek) gekozen hebben (veel feiten, vrijwel geen fictie) en historische romans zoals die van Hella Haasse (veel fictie, enkele feiten) een grote kloof ligt, die langzamerhand gevuld wordt met boeken die niet in een van beide categorieën ondergebracht kunnen worden. Naar nieuwe vormen zoeken is ook een manier van ontwikkelen.
De methode Mak en Westerman acht ik ook niet het meest geschikt om de historische wetenschap van dienst te zijn in de zin van: meer inzicht in het grote geheel. Maar aan de andere kant: ik ben er wel van overtuigd dat je om mensen geïnteresseerd te doen geraken in de “grote” historie zult moeten beginnen met de “kleine”, eventueel persoonlijke, geschiedenis. Daarom zie ik het als een verdienste als schrijvers zoeken naar nieuwe vormen om de kleine (èn grote geschiedenis) onder de aandacht van een breder publiek te brengen. Aan de echte historici de taak om de ontwaakte belangstelling bij het grote publiek vervolgens vast te houden en bij te sturen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Marjo schreef : Onderwerpen voor het eindeexmaen geschiedenis van een van de kinderen :
* De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
* 1 1500-1800: Europese expansie en de VOC
* 2 1800-1870: Van VOC naar Cultuurstelsel
* 3 1870-1900: liberalisme en Ethische Politiek
* 4 1900-1949: De tijd van de wereldoorlogen: opkomend nationalisme
* 5 1949-1963: Van Nederlands-Indië naar Indonesië
Ik kan je verzekeren dat dit meer dan genoeg is, maar het geeft geen algemeen beeld zoals je dat zou wensen..Ze zijn afgestapt van "alles" zoals ik dat vroeger nog moest, en algemeen is te oppervlakkig. Ze kiezen dus een thema en hangen daar de onderwerpen aan op. (zie onder voor meer ingo)
Zelf vind ik het helemaal geen probleem als de aandacht gewekt wordt in het klein..zolang de achtergrond maar goed en duidelijk verteld wordt. Ik denk dat je om 'de psalmenoproer' te kunnen begrijpen inderdaad meer moet weten dat 't Hart vertelt. De achtergrond van hoe het geloof zich in de Nederlanden ontwikkeld heeft bijvoorbeeld, en de twisten die daarmee verband hielden.
Ik heb dat op school gehad, maar menig jonger persoon zal er niet veel van weten..maar misschien wekt dit boek de interesse?
En zo niet, dan hebben ze in ieder geval iets mee gekregen..beter een vogel..
www.eindexamen.nl/9336000/1/j9vvgodkvkzp4d4/vgxllw4feusi#par3
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen