- Ontvangen bedankjes 0
De stijl draagt bij aan de sfeer. Maar ik kan er nooit mijn vinger op leggen wat het dan is in die stijl dat de sfeer oproept. En dat heeft ook nog nooit iemand aan mij duidelijk kunnen maken. Ik denk dus dat het een combinatie is: de stijl en het verhaal, de keuze van de taal, dat alles tesamen roept de sfeer op, en hoe je die combinatie nou precies moet maken, ik denk niet dat iemand dat weet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik denk dus dat het een combinatie is: de stijl en het verhaal, de keuze van de taal, dat alles tesamen roept de sfeer op, en hoe je die combinatie nou precies moet maken, ik denk niet dat iemand dat weet. Want ook de instelling van de lezer telt mee, en die kan een schrijver niet inschatten toch?
Marjo schreef : Natuurlijk heb je daar gelijk Roel. De stijl draagt bij aan de sfeer. Maar ik kan er nooit mijn vinger op leggen wat het dan is in die stijl dat de sfeer oproept. En dat heeft ook nog nooit iemand aan mij duidelijk kunnen maken. Ik denk dus dat het een combinatie is: de stijl en het verhaal, de keuze van de taal, dat alles tesamen roept de sfeer op, en hoe je die combinatie nou precies moet maken, ik denk niet dat iemand dat weet. Want ook de instelling van de lezer telt mee, en die kan een schrijver niet inschatten toch?
Het zou anders makkelijk zijn om de eigen schare lezers steeds opnieuw aan te spreken.
Dat is niet zo. Je bent er zelf een voorbeeld van: al ben je fan van een schrijver, je vindt niet alles zomaar goed.
Wat vind ik van de regenwulpen? Nou ik heb het wel ooit gelezen, maar ik heb daarna de film een paar keer gezien en ben dus het hele boek weer kwijt. Ik heb 'de zonnewijzer' en 'het woeden der gehele wereld" met plezier gelezen. Die herinner ik me nog. Ik weet ook nog dat ik 'de huismeester' en 'de jacobsladder' nooit uitgelezen heb omdat ik er niets aan vond.. Ik kan geen geheel oeuvre beoordelen, want ik heb dat allemaal niet gelezen. Afgezien van het feit dat ik me ook niet in staat acht een echt definitief 'oordeel' te geven..
Dat is wat Librije ook zegt: ik ben een lezer, geen connaisseur..
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen