- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Marjo schreef : Ik heb de boeken niet meer meer, maar er waren er twee die we eigenlijk helemaal moesten kennen. Ik heb mijn examen gedaan in 1973, onze boeken gingen toen niet verder dan de koude oorlog.
Daarna is er heel veel gebeurd natuurlijk waar de jeugd van tegenwoordig veel van af moet weten. Alleen al over wat wij in onze jeugd meemaakten, de woelige jaren '60! En internationaal is er ook heel veel gebeurd.
Ik had nederlands, engels, frans, duits; wiskunde, aardrijkskunde en geschiedenis; latijn en grieks allemaal in het examen. Maar ik heb ook godsdienst (maatschappijleer), tekenen, zingen (dat heette toen nog zo) natuurkunde, scheikunde, biologie en gym (!) niet te vergeten gehad.
Wat had je vader dan nog meer???
Dettie schreef : Ik had de eerste 2 jaar nederlands, engels, frans, duits; wiskunde, aardrijkskunde, geschiedenis, godsdienst en maatschappijleer (waren aparte vakken) tekenen, zingen natuurkunde, scheikunde, biologie, vrije expressie en gym.
Daarna mocht je 6 vakken kiezen. En dat was het nieuwe bij de mamoetwet. Dat werd voor mij Nederlands, Engels, Duits, Frans, Aardrijkskunde en biologie. In 1972 Mavo examen gedaan in die vakken en op mijn 32e begonnen aan de avond VWO (deelcertificaten) Nederlands, Engels, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Spaans.
Geschiedenis was daar meer toegespitst op onderling verbanden leggen. Het was toen de tijd van de toestanden in Joegoslavië en dat werd uitgebreid behandeld.
Ook nog een blauwe maandag filosofie gedaan maar daar was ik te nuchter voor.
Verder nog twee jaar kunstgeschiedenis gedaan, kan ik iedereen aanbevelen! Erg boeiend, interessant en ook vrij veel geschiedenis.
Dettie
Marjo schreef : Huh? Het experiment van de vrije liefde is niet geslaagd? Leg eens uit!!
Algemene gescheidenis was het ja, waarbij met zevenmijlslaarzen door de prehistorie werd gelopen. De Grieken, Romeinen en Egyptenaren, en meer van dat soort volkeren waren wel belangrijk, en ergens tussen het begin van de jaartelling en de middeleeuwen ging het ook sneller. Hoogtepuntengeschiedenis. Dus ja, ook toen werden er keuzes gemaakt. Niet door ons..
Wiskunde bevatte wel die onderdelen en bij aardrijkskunde hoorde ook astronomie, maar dat waren geen aparte vakken. Filosofie hoorde overigens bij Latijn/Grieks..mondjesmaat maar toch, we hebben alle oude filosofen wel behandeld. Plato ook vertaald..
Kunstgeschiedenis daar werd veel te weinig aandacht aan besteed, dat vind ik nog steeds jammer..
Wist je trouwens dat er in het nieuwe schoolsysteem een onderscheid wordt gemaakt tussen vier soorten wiskunde? Je had A en B, nu ook C en D..
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen