- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
PetraO. schreef : Ik heb het net uit. Wat Roel zegt over de ondergeschiktheid van de personages klopt wel: het gaat om de geschiedenis in dit boek, niet om de ontwikkeling. Mij stoorde dat niet.
Ik vond het een prachtige weergave van het leven in de 18de eeuw. Ik heb met name van de schoolmeester genoten: hoe hij, levensgevaarlijk als dat was in die tijd, de bijbel en het godsdienstfanatisme op de hak neemt. Ik denk trouwens niet dat Maarten 't Hart zelf de bijbel zo letterlijk neemt, eerder dat hij wil tonen hoe belachelijk het is om dat te doen. De zorgen van Roemer, over al die dieren die nooit met z'n allen in de Ark van Noach hadden gekund, vond ik erg vermakelijk. De stijl, dat archaische taalgebruik, past goed bij dit verhaal.
Het moet toen moeilijk geweest zijn om te leven, al die armoede, al die invloeden van buitenaf waardoor je zomaar ineens je inkomen kwijt kon zijn. Geen wonder dat bijna iedereen geloofde, je moet wel als het leven hier en nu zo weinig te bieden heeft.
Meestal vind ik een boek ook minder geslaagd als de personages niet zo uitgewerkt zijn. Bijvoorbeeld bij dat boek van Laila Lalami (hoop en andere verlangens), daar leer je de personages helemaal niet kennen, maar blijven het mr. en mrs. X, die voor iedereen kunnen staan. Bij dit boek had ik dat gevoel niet zo. Het is waar, Roemer blijft tot op hoge leeftijd dezelfde persoon, maar hij heeft toch zeer particuliere verlangens. Die tekenen hem dan weer.Roel schreef : Hallo Petra,
Nee, voor mij ontbreekt hier vaak de kracht en overtuigingskracht van de personages, die in zijn beste romans wel overeind blijven of ieder geval krachtig overkomen en niet bleke vlekken op een muur van geschiedenis blijven. Het ergste is dat de personages, als ze niet goed geschilderd worden, je onverschillig blijven, maar dan in die zin dat ze helemaal wegvallen. De bijfiguren vond ik daardoor krachtiger.
Heel juist gezegd. De heer was gewoon hun einige pijler in het leven. Door dat geloof konden ze als gewone zielen in het harde leven overeind blijven.
Natuurlijk decor is mooi, maar in het verhaal, tenminste dat is toch de bedoeling van 't Hart, draait toch in hoofdzaak om mensen. Anders had hij het de mensen kunnen weglaten en alleen voorwerpen in de hoofdrol kunnen nemen. Dan was het een heel andere roman geworden.
Ik vond het jammer dat er dikwijls grote sprongen gemaakt werden. Ik had best willen weten of Roemer dan uiteindelijk zijn "rijkdom" aan zijn zoon heeft kunnen geven.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen