- Ontvangen bedankjes 0
Marjo schreef : Ik heb ook een hekel aan babbelboeken, die pakken je niet. Maar ik weet niet zo zeker of ik het helemaal eens ben met Roel, dat Banville hoogstaande literatuur is..Je kan uit om het even welk boek zoveel halen als je wil als lezer, analyseren dus, bij mij rijzen altijd de twijfels of een schrijver dat ook echt oip die manier geschreven heeft. Sinds ik Rascha Peper heb horen zeggen dat critici altijd dingen uit haar boeken halen die haar verrrassen, zijn die twijfels nog toegenomen.
Eigenlijk vind ik dus dat je de schrijver te veel eer gunt, al vond ik het ook een goed boek, ik heb het tenslotte twee keer met plezier gelezen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Marjo schreef : Zo, nu heb ik even tijd. Wat zijn babbelboeken? Boeken die niets toevoegen aan je kennis of belevingswereld, boeken die geen vragen oproepen, boeken die je dichtslaat en die bij wijze van spreken de prullenbak in kunnen.
Goed, dat is Banville dus niet. Maar tussen babbelen en hoogstaande literatuur bedrijven zit nog een groot scala. Banville zit voor mij wel aardig hoog, maar ik schat hem lager dan jij. (alhoewel de vraag altijd is wat men literatuur vindt!) Eigenlijk hoef ik verder al niet meer te reageren, want ik voel me niet echt meer aangesproken, omdat je me verkeerd begrepen hebt..
Maar Peper, om daarop terug te komen, vind ik dus wel dicht bij babbelboeken komen..Het is dat ze altijd wat extra's in haar boek stopt, bij Verfhuid bv de schilderkunst, en een ethische vraagstelling, maar ik vind dat niet meer dan goede lectuur.
Ik hoop ook dat je jouw mening niet te absoluut wilt stellen..als jij iets goed of niet "vindt", wil dat toch niet meteen zeggen dat het dat ook ïs"?? Ieder zijn mening, vind ik. Dat geldt voor lezers en dat geldt voor critici..
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen