Hier is janna2 dan, die net de laatste bladzijde van het boek gelezen heeft. Ik heb expres nog niets uit dit draadje gelezen en ook het verslag op de site niet, dit alles om mijn oordeel zo "zuiver" mogelijk te houden.
En dan nog: ik weet het niet.
Ik had toch iets anders verwacht van het boek. Verhaal én personen bleven voor mij vaag, halfslachtig. De familie Grace vond ik een clubje stereotypen bij elkaar: de uitdagende Connie, het krengerige meisje op de rand van de puberteit met haar broertje als andere helft aan haar vastgekleefd, de saterachtige vader die alles vanachter zijn zonnebril of zijn krant bekijkt. De personen kregen voor mij geen enkele diepte. Na het lezen van de ruim 200 bladzijden worden relaties, beweegredenen niet duidelijker voor me. Ook de personen die in het heden optreden zijn voor mij geen levende figuren, de klassieke pensionhoudster (het feit dat ze de Rose uit het verlden is maakt haar niet anders), de excentrieke kolonel, een vage dochter. Nee, ik kan niet zeggen dat de inhoud mij erg geboeid heeft.
Maar dan: de manier van schrijven vond ik prachtig, ik denk dat ik daarom het boek uitgelezen heb. Banville schildert met woorden: de beschrijving van kleuren en lichtval is fenomenaal. Ik zie als het ware de auteur voor me: een tipje donker hier, wat wit in die hoek, onder die boom nog wat schaduw, welke kleur zal ik nemen voor die wolk?
Al met al heb ik af en toe echt moeten doorzetten om het boek uit te lezen. Het laat dan ook geen onuitwisbare indruk bij me achter.
Ik ga nu op mijn gemak eens het verslag én dit draadje lezen, misschien zie ik de dingen daarna anders?