- Ontvangen bedankjes 0
Bernadet schreef : Het is ook maar net wat je wil lezen en waarom.
Wil je lezen om je te ontspannen, even weg uit de werkelijkheid of wil je lezen omdat een onderwerp je aanspreekt.
Bij veel romannetjes is er geen onderwerp behalve de knappe man en vrouw die elkaar ontmoeten, verliefd worden, de derde komt in het spel en uiteindelijk komt alles toch goed. Gewoon een liefdesverhaal, een soort sprookje.
Bij 'literatuur' gaat het toch meer om het onderwerp. Kan ook liefde zijn maar dan niet in het vaste stramien van een romannetje.
Analyseren tijdens het lezen vind ik heel moeilijk omdat ik me toch altijd laat meeslepen door het verhaal. Vaak begint het 'analyseren' pas als ik een verslag maak. Waar draait het verhaal feitelijk om? Waarom spreekt het me aan? Waarom vind ik het niets? Maar je kan ook analyseren totdat het verhaal in duizend stukjes ligt, het in feite kapot analyseren.
Ik begin wel eens met losse blaadjes en potlood bij de hand om alles gelijk te noteren maar dat blokkeert mij enorm bij het lezen. Soms lees ik prachtige zinnen die ik dan eigenlijk in m'n verslag wil noemen maar ben ze dan geheid kwijt. Wat ik wel merk door verslagen te maken is dat bepaalde boeken zo'n sfeer hebben die bijna niet na te vertellen valt.
Dan besef ik pas goed hoe knap zo'n boek gemaakt is, hoe moeilijk het is om iets op te schrijven zodat er een sfeer ontstaat. Dat mij de woorden ontbreken om dat te kunnen weergeven.
Bernadet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dus je kunt gerust je boeken zonder al die analyses lezen, gewoon voor de lol, alleen je mist een hele wereld mooi of lelijk, maar zondermeer verreikend voor je leven.
Inge schreef :
Dus je kunt gerust je boeken zonder al die analyses lezen, gewoon voor de lol, alleen je mist een hele wereld mooi of lelijk, maar zondermeer verreikend voor je leven.
Is dat niet ergens hetgeen we een beetje proberen te doen hier op leestafel, het boek analyseren? Door het horen van verschillende meningen en standpunten krijg je een andere visie, soms niet alleen op het boek maar ook op andere dingen in het leven. In die zin voel ik me al een stuk verrijkt. Het alleen al horen van andere standpunten, erover nadenken, het proberen inzicht te krijgen,....
Daardoor leren we steeds weer bij. Niet enkel over het boek maar ook over onszelf en anderen.
Wat ik hierbij zéér belangrijk vind is dat iedereen blijkbaar het boek leest en analyseert vanuit een eigen achtergrond (verleden?) en interesse.
Inge
rotor schreef : Hier op de leestafel gebeurt dat over het algemeen op het niveau van de lezer, op Literairnederland gebeurt dat op het niveau van de lezer, maar meer nog de schrijver, resencent en literatuurwetenschapper.
Bernadet schreef : Hier op de leestafel gebeurt dat over het algemeen op het niveau van de lezer, op Literairnederland gebeurt dat op het niveau van de lezer, maar meer nog de schrijver, resencent en literatuurwetenschapper.
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen