Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

John Banville - De zee (samenleesboek aug/sept 2006)

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11607 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Dat was mijn vraag over literatuur: wat noem je juist gedefineerd literatuur want zelfs na 2 jaar bibliotheekschool ben ik daar nog steeds niet achter. :?

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11608 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Al studeer je nog 20 jaar, dan weet je het nog niet volgens mij!!

Ik heb nog nooit ergens kant-en-klare definities gezien..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11611 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
En die kant en klare defenities bestaan ook niet...

"Geleerden tobben er nog over" is een gevleugelde uitspraak van een kennis van ons en zo is het maar net.

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11612 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Daarom vind ik het zo moeilijk om te bepalen, zelfs voor mezelf, wat literatuur is. Iemand zei mij ooit dat ik literatuur lees omdat ik boeken van schrijvers als Japin, van der heijden, enz lees. Maar zolang ik niet kan bepalen wat het is kan ik het ook niet benoemen. Is Japin enz. literatuur en waarom. Da's de vraag die ik me altijd stel. In wat onderscheid dat zich bij andere schrijvers (ik kom niet zo vlug op een bepaalde naam, schrijvers die niet tot literatuur behoren) en kan het een verschil maken van boek tot boek? Ik bedoel, als het ene boek van een schrijver literatuur genoemd wordt en een volgend boek niet? Kan dat en waarom is dat dan? Behoort hetgeen wat een bepaalde schrijver schrijft zo wie zo tot literatuur omdat hij zich daarin al bewezen heeft?

Het kan dom lijken maar zolang ik daar niet echt een "vast" antwoord op heb noem ik boeken enkel goed of slecht naar mijn eigen subjectieve mening. Zolang ik niet weet waarom men een boek literair noemt kan ik ook niet zeggen wat literatuur is. Het lijkt dom, ik weet het wel. Ik kan nu wel zeggen dat Evanovich geen hoogstaande literatuur is, voor zover ik dat dan kan opmaken. Ik zou zelfs niet met een bepaald standpunt mijn mening daarover kunnen onderbouwen. Ik heb geen richtlijnen. Hier kan ik alleen maar zeggen, het verhaal, de zinsbouw, enz zijn zo eenvoudig dat zelfs een kind het verhaal kan volgen zonder een inspanning te doen.

Dus beschouw ik dat als een niet-literaire schrijfster. Maar hier breng ik mezelf weeral in de knoei. hoe zit het dan met kinder- en jeugdboeken? Wanneer zijn die dan literair?

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11613 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik vind niet dat het dom lijkt Inge! Ik vind het net zo moeilijk als jij, maar ben misschien eerder geneigd om de mening van de grootste gemene deler over te nemen. Ik noem van der Heijden en Japin literatuur. Omdat 'men' dat zegt. Ik denk dat jij consequenter bent dan ik, als je dat etiket er niet aan wil hangen..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 8 maanden geleden #11616 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hallo Marjo,

Ik zeg dat het voor mij boven alle twijfel verheven is dat The Sea hoogstaande literatuur is, een ander kan daar natuurlijk een andere mening over hebben.

Dat klopt er is geen sluitende definitie van literatuur, hetzelfde geldt voor kunst. Literatuur wordt gevormd wat mensen in de loop der eeuwen hebben gevonden en daarbij is een ijklijn ontstaan welke kenmerken nodig zijn, dat een werk zeker onder literatuur valt. Banville's boeken hebben al die kenmerken, dus daar zou geen twijfel over moeten bestaan, alleen de lezers die nooit hiermee in aanraking zijn gekomen, zullen het logischerwijs ook niet kunnen onderkennen.

Maar er is een hekel punt en dat is gevoel. Als alle kenmerken aanwezig zijn, maar de schrijver weet het gevoelsmatig niet over te brengen, los wie er van de twee gelijk heeft, dan ben je natuurlijk uitgepraat.

Natuurlijk kan een lezer voor zichzelf bepalen wat literatuur is en wat geen literatuur is, maar als die mening niet overeenkomt met wat over het algemeen geaccepteerd wordt als leidraad, dan staat die lezer alleen met zijn mening. Alleen dan als een grote groep mensen plotseling die mening gaat delen, ja dan kan alles anders worden.

Dat hoop ik persoonlijk niet, want dat zou zelfs kunnen betekenen dat bv Shakespeare niet langer als literatuur wordt beschouwd, maar gedegradeerd wordt tot lectuur. En die tendens is in Amerika al volop aan de gang, waar Shakespeare niet langer gedoceerd wordt, is verdrongen door de geschiedenis van de popmuziek!

Ik wil nog even terugkomen op de zogenaamde babbelboeken. Hoe gek het ook mag klinken, maar eigenlijk behoort de cyclus Op zoek naar de verloren tijd van Marcel Proust dat een soortement van babbelboeken!

De manier waarop Proust te werk gaat heeft welgedegelijk iets van een bijzonder theekransje. Je mag dan spreken van een briljante vorm van babbelboeken.

Jane Austen kun je ook onder die categorie rangschikken.

Marjo schreef : Het lukt me maar niet he Roel, om je zover te krijgen dat je zegt 'ik vind' in plaats van 'het is'.

Zolang niemand objectieve criteria kan voorleggen wat literatuur nu eigenlijk is, en iedereen daar zijn eigen normen voor aanlegt, is ieders oordeel over een boek of het literatuur is of niet subjectief. Zelfs als iedereen het er over eens is!

Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.511 seconden