- Ontvangen bedankjes 1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Weet je dat zat ik gisteren ook te denken. Zonder te willen afbreken: Mijn vriendin is in de liefdesromans blijven hangen en uiteindelijk denk ik dat het toch een heel klein beetje met ambitie en intelligentie te maken heeft.Ik ken mensen die hun hele leven in de streekromans zijn blijven hangen
Hij vergadert voor zijn werk wel iedere dag en soms 3 keer per dag. Ik zou dat willen kunnen met boeken maar zie er geen begin aan, ik zou direct aan dat stuk van uit losse pols willen zitten :lol:Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Bernadet schreef : Ik denk dat Roel iets belangrijks zegt, dat het te maken heeft met lees-ervaring.
Waarom lezen wij geen romannetjes meer? Omdat de verhalen vaak op hetzelfde neerkomen. Omdat het een standaard opbouw en afloop heeft. Dat gaat vervelen, na verloop van tijd weet je het wel.
Niet ieder literair werk hoeft moeilijke zinnen of beeldspraak enz te hebben. Bordewijk bijvoorbeeld heeft uitermate korte, kernachtige zinnen. Maar ik denk dat het verschil tussen lectuur en literatuur is dat literatuur iets met je doet, je aan het denken zet. Bijv. door iets vanuit een anders dan normale invalshoek te benaderen.
Bij lectuur zijn het vaak hapklare brokken, je klapt het boek dicht en dat was het.
En net als bij lectuur bevalt het ene verhaal je wel en de andere niet.
Ik denk dat leeservaring wel belangrijk is, na verloop van tijd ga je verder en gaat een bepaald soort verhalen je vervelen. Literatuur verveelt niet gauw en laat je soms herlezen.
Maar dat zijn zo mijn gedachten hoor.
Ik vond het wel een rake opmerking Inge, als één boek van een schrijver als literair wordt gekenmerkt, is het dan een literair schrijver? Daar loop ik steeds over na te denken.
Wel weet ik dat sommige schrijvers zo hoog de literaire hemel in worden geprezen dat je er bijna niet aan durft te beginnen 'want dat zal wel te moeilijk zijn'. Frappant is dat de woorden literair en moeilijk bijna aan elkaar geplakt lijken te zitten. Het woord literair schrikt veel mensen af.
'Dat is voor intellectuelen, dat snappen we toch niet.' Wat onzin is.
(Misschien hebben intellectuelen dit zelf wel bedacht om intellectueel over te komen)
Maar wat ik wel denk is dat leeservaring belangrijk is zodat je kan vergelijken en dan ga je vanzelf onderscheid maken van wat je goed vindt geschreven en wat niet.
Ik denk dat jouw benadering wel een goede zo niet de beste is. Je vindt een boek goed of niet.
Roel heeft enorm veel gelezen en heeft ook het geduld om de boeken te analyseren en heeft daaruit zijn conclusies getrokken over wat al dan niet literatuur is.
Ik denk dat als wij dat deden we waarschijnlijk ook meer een beeld kregen over literatuur. Ik doe het in ieder geval niet, ik ben veel te hebberig/gretig om weer aan het volgende boek te beginnen.
Bernadet
Inge schreef : Wel bernadet, ik denk dat je de nagel op de kop slaat. Zo zinnig heeft nog nooit iemand in de discussie over wat literatuur is geantwoord.
Voor mij hoeft dat geanalyseer niet zo. Het gaat mij vooral om het verhaal en eventueel de achterliggende boodschap. Maar ik heb geen zin in zinsontledingen, zoeken naar betekenissen enz. En inderdaad Literatuur schrik de meeste gewone mensen af omdat ze denken dat literatuur en moeilijk samenhoren. Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan. Ik lees ergens een recencie of een beschrijving, denk "klinkt goed" en dan wil ik het lezen. Ik heb me nooit de vraag gesteld is dat nu literatuur of pulp? Nee, van die romannetjes lees ik niet meer. Heb het slechts een korte tijd als puber gelezen. Mijn goesting was nogal vlug over. Altijd hetzelfde verhaal, cliche personen,.... En toch, hoe noem je dan Evanovich???????
Ik begrijp mezelf soms niet
Inge
Marjo schreef : Ik zou best wel willen leren hoe je een boek moet beoordelen, maar hoe doe je dat? Zonder inderdaad een boek kapot te analyseren zou dat moeten kunnen.
Wat jij zegt, Bernadet, dat een boek je iets moet doen, dat er een sfeer, een idee moet blijven hangen wil het literatuur genoemd worden, dat is natuurlijk wel zo. Maar zelfs daar is niet iedereen bevattelijk, en of dat er mee te maken heeft of je veel gelezen hebt? Nou..weet ik niet. Levenservaring misschien ook wel, het karakter van de lezer zelfs, en misschien toch wel intelligentie, Roel!
Maar veel lezen? Ik ken mensen die hun hele leven in de streekromans zijn blijven hangen..zonder dat nu minderwaardig te willen noemen trouwens.
Er zal altijd een groot grensgebied blijven Inge. Waar we het niet over eens zullen worden.
Als ik Banville een goede schrijver noem, waar ik van geniet, en Roel noemt het hoogstaande literatuur..bedoelen we dan misschien toch hetzelfde, maar zeggen we het anders?
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen