Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september/oktober 2017 - Nobelprijswinnaars voor de literatuur

Lees meer
8 jaren 8 maanden geleden #83965 door dettie
Platero en ik

Juan Ramón Jiminéz

De dichter Juan Ramón Jiménez (1881-1958), winnaar van de Nobelprijs voor literatuur in 1956, is een cruciale figuur in de Spaanse letteren en niet alleen omdat hij de 'geestelijke vader' en leermeester van de belangrijke Generatie van '27 was, maar vooral vanwege het belang en de kwaliteit van zijn poëzie. In eerste instantie sterk beïnvloed door het Franse symbolisme, kenmerkt zijn poëzie zich later door eenvoud en suggestie. Eén van de mijlpalen in die ontwikkeling is de bundel prozagedichten Platero en ik, ontstaan tussen 1906 en 1912. Centraal in deze bundel staat een ezel, Platero, en het geboortedorp van de dichter, Moguer, in Andalusië. Als in een poëtische persiflage van Don Quichot trekt het ik-personage op zijn ezel door het dorp en zijn omgeving en beleeft daarbij allerlei avonturen op kleine schaal.

Sinds zijn verschijnen, eerst in 1914 als 'gekuist' kinderboek met de helft van het totale aantal gedichten, later in 1917 de volledige tekst, heeft Platero en ik een enorme populariteit verworven. Niet alleen in de Spaanse literatuur, waar het als een soort moderne klassieker geldt, maar ook internationaal: na Don Quichot is Platero en ik het meest vertaalde Spaanse literaire werk.

Zie www.nobelprize.org/nobel_prizes/literatu...956/jimenez-bio.html

- nl.wikipedia.org/wiki/Juan_Ram%C3%B3n_Jim%C3%A9nez

ISBN 978-90-74328-66-1 | Paperback | 190 pagina's | Uitgeverij IJzer | maart 2005

Vertaald door M van der Zee

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 8 maanden geleden #83966 door dettie
Citaat van de dag

“Who knows what is going on on the other side of each hour?”

― Juan Ramón Jiménez

Spaans dichter

Nobelprijswinnaar literatuur (1956)

Lees meer
8 jaren 8 maanden geleden #83987 door dettie
Koninkrijk en ballingschap

Albert Camus

In 1957, drie jaar voor zijn tragische dood, verscheen van de hand van Nobelprijswinnaar Albert Camus de verhalenbundel Koninkrijk en ballingschap, die ter gelegenheid van de bioscooplancering van de film Loin des hommes - gebaseerd op het verhaal ‘De gast’ uit deze bundel - nu na vele jaren opnieuw uitkomt.

De verhalen in de bundel behoren tot het beste wat Camus geschreven heeft, met als terugkerend thema het begrip en onbegrip tussen mensen uit verschillende culturen.

In ‘De gast’ krijgt Daru, een Franse leraar in een afgelegen Algerijns dorp, de opdracht een Arabische man te begeleiden naar de Franse rechtbank in een nabijgelegen stad. De man moet terechtstaan voor de moord op een neef. Tijdens hun tocht naar de stad nemen Daru en ook zijn gevangene onverwachte beslissingen.

Recensie

In 1957 verscheen drie jaar voor zijn tragische dood het laatste boek van Albert Camus (1913-1960), een bundel met zes verhalen waarin de hoofdpersonen gevangen zitten in een gevoel van onvermogen zin te geven aan hun leven, het soort depressie die al eerder het hoofdthema was van zijn iets eerder verschenen roman ‘La chute’. Het sterkste en nog steeds actuele verhaal is ongetwijfeld ‘De gast’, waarin een in Algerije opgegroeide en als onderwijzer werkzame Fransman van de gendarmerie de opdracht krijgt een van moord beschuldigde gevangene over te dragen aan de plaatselijke autoriteiten.

Hij lost dit dilemma als een 'goede koloniaal' op, maar wordt toch door de inheemse bevolking verantwoordelijk gehouden. Naast een schitterende beschrijving van het harde Algerijnse landschap, verwoordt Camus hier de machteloosheid van de bezetter in een land van beginnend vrijheidsbesef. De vertaling dateert uit 1962. De bundel werd heruitgegeven naar aanleiding van de verfilming van dit verhaal door David Oelhoffen als ‘Loin des hommes’ (2014).

Matthieu Kockelkoren

Zie www.nobelprize.org/nobel_prizes/literatu.../1957/camus-bio.html

- nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Camus

ISBN 9789023491507 | Paperback | 224 pagina's | De Bezige Bij | februari 2014

Vertaald door A. Eykman-Maclaine Pont

Lees meer
8 jaren 8 maanden geleden #83988 door dettie
Citaat van de dag

“Loop niet achter me aan, ik zal misschien niet leiden.

Loop niet voor me uit, ik zal misschien niet volgen.

Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”

Albert Camus

Frans filosoof, journalist en schrijver van romans, essays en toneelstukken|

Nobelprijswinnaar literatuur (1957)

Lees meer
8 jaren 8 maanden geleden #83999 door dettie
En de zon gaat op

Ernest Hemingway

En de zon gaat op, Hemingway’s portret van the lost generation verscheen 90 jaar geleden en was meteen een klassieker. Deze debuutroman zette een hele generatie in beweging en maakte van Ernest Hemingway de stem van zijn generatie.

Jake, een Amerikaanse verslaggever in Parijs, is dolverliefd op Brett, een beeldschone maar losbandige societyfiguur. Met een groepje vrienden reizen ze af naar Pamplona voor het jaarlijkse stierenvechten, waar hun relatie onder druk komt te staan door nieuwe hartstochten en jaloezie.

En de zon gaat op schetst een beeld van de verloren generatie van de jaren twintig, die richtingloos opgroeide na het einde van de Eerste Wereldoorlog

Recensie

De romans van Ernest Hemingway behoren tot de canon van de wereldliteratuur. Na "Afscheid van de wapenen' en "Voor wie de klok luidt' verschijnt Hemingways romandebuut "En de zon gaat op' in een nieuwe editie. De 26-jarige Hemingway introduceerde een nieuwe vorm van schrijven: simpele zinnen, concrete taal, "show, don't tell'.

Een groepje jonge Amerikanen reist vanuit Parijs naar Spanje om te vissen en naar stierengevechten te kijken. Na de Eerste Wereldoorlog zien zij zichzelf als een verloren generatie ("lost generation'), die de tijd vult met drank, seks en cynische dialogen. Jake is tijdens de oorlog gewond geraakt; zijn liefde voor Brett is problematisch vanwege impotentie. Brett heeft relaties met diverse vrienden van Jake en met een Spaanse stierenvechter. Jake en zijn vrienden (veteranen uit de oorlog) drinken zonder ophouden en zoeken ruzie met Robert, een Joodse ex-bokser die verliefd is op Brett en zelf niet in de oorlog heeft gevochten. De roman is gebaseerd op belevenissen van de schrijver. Hemingway kreeg in 1954 de Nobelprijs en beroofde zich in 1961 van het leven.

L. Torn

Zie www.nobelprize.org/nobel_prizes/literatu...4/hemingway-bio.html

- nl.wikipedia.org/wiki/Ernest_Hemingway

ISBN 9789020415247 | Paperback | 256 pagina's | LJ Veen klassiek | januari 2017

Vertaald door W.A. Fick-Lugten

Lees meer
8 jaren 8 maanden geleden #84000 door dettie
Citaat van de dag

“Een boek is goed wanneer het waarheidsgetrouwer lijkt dan wanneer het echt zou gebeurd zijn.”

Ernest Hemingway

Amerikaans schrijver en journalist

Nobelprijswinnaar literatuur (1954)

Tijd voor maken pagina: 0.457 seconden