Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78106 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij
Citaat van de dag

Schrap het woord ik uit het taalgebruik en de hele mensheid staat met de mond vol tanden en het paniekzweet op het voorhoofd.

Herman Brusselmans

Belgisch schrijver, dichter en columnist

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78116 door dettie
Jij kunt eigenlijk alles

Marten Toonder

Deze bundel bevat drie verhalen die eerder in het NRC Handelsblad verschenen: Het kongruwer, De ombrenger en De kwinkslagen.

‘Wanneer arren moede mij bevangt...’

‘In mijn veelzijdige kennissenkring bevindt zich een eerzame dame, tot wie ik wel eens mijn schreden richt als ik mezelf niet meer zie zitten in het diepe dal. Haar opbeurende woorden zijn als balsem op mijn gewond gemoed, zodat ik na zo’n bezoek de wereld onversaagd tegemoet treed. Ik kan eigenlijk alles, denk ik dan, en voeg de daad bij het woord. De gevolgen daarvan worden in dit boekwerk uitvoerig belicht, zodat ik het van harte aanbeveel.’ – e-mailde de heer O.B.B. te R. ons.

recensie

Dit 43ste deel van 'Alle verhalen van Olivier B. Bommel en Tom Poes' bevat drie verhalen die voor het eerst als krantenstrip verschenen in NRC Handelsblad in 1971-1972. Het verschijnt als een deel van een zestigdelige reeks die in tien jaar gaat verschijnen en die alle 177 verhalen over het befaamde tweetal zal bevatten.

De verhalen worden in chronologische volgorde opgenomen; alle verhalen zijn voorzien van een korte inleiding door de Stichting Het Toonder Auteursrecht en van bibliografische informatie. De tekeningen zijn gedigitaliseerd en waar nodig gerestaureerd; de teksten zijn ontdaan van fouten en inconsequenties.

De basis hiervoor vormt de laatste door Toonder gecorrigeerde versie, zoals verschenen in de veertigdelige 'Heer Bommel : volledige werken : de dagbladpublicaties' (1990-2002)*, de zogenoemde 'hereneditie'. De uitvoering is gelijk aan de in 2006-2008 verschenen twaalfdelige 'Avonturen van Tom Poes': gebonden in (blauwe) halflinnen band in oblong formaat. De fantasie, het inventieve taalgebruik van Toonder (1912-2005) en zijn tekeningen, die voor een hele generatie Nederlandse stripauteurs de standaard neerzetten, maken dit tot een tijdloze, klassieke strip, die ook een nieuwe generatie lezers vanaf ca. 15 jaar zal boeien.

Redactie

ISBN 9789023466048 | Hardcover | 225 pagina's | De Bezige Bij | juni 2011

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78117 door dettie
Citaat van de dag

Men moet oppassen, want door te veel lezen kan men gemakkelijk het verstand kwijt raken, als ik zo vrijmoedig mag wezen.

Joost

Uit: De kwinkslagen Marten Toonder

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78146 door dettie
Ik heet Lucy Barton

Elizabeth Strout

In haar internationale bestseller 'Olive Kitteridge', bekend van de succesvolle HBO-serie, toonde Elizabeth Strout zich een groot kenner van menselijke relaties.

In 'Ik heet Lucy Barton' wordt door een eenvoudig ziekenhuisbezoek inzicht verschaft in de meest kwetsbare relatie van allemaal: die tussen moeder en dochter. Lucy Barton is langzaam aan het herstellen van wat een simpele operatie had moeten zijn. Haar moeder, met wie ze in jaren niet gesproken heeft, komt op ziekenbezoek. Ze zoeken toenadering tot elkaar door te roddelen over mensen die Lucy nog uit het dorp van haar jeugd kent, maar het blijft onwennig.

Onder de oppervlakte liggen nog steeds de spanning en het verlangen dat elk aspect van Lucy's leven beïnvloed heeft: het ontvluchten van haar getroebleerde familie en haar verlangen om schrijfster te worden. De stem van Lucy verbindt dit krachtige verhaal: ijverig observerend, diep menselijk en in alle toonaarden herkenbaar.

Recensie

Elizabeth Strout kreeg voor haar roman ‘Olive Kitteridge’ o.a. de Pulitzer Prize 2009. Zij schrijft over Amerikaanse vrouwen die het leven moeten aanvaarden met het verlies dat ermee gepaard gaat.

Lucy Barton, een schrijfster die in een New Yorks ziekenhuis herstelt van een operatie, krijgt bezoek van haar moeder. Door hun gesprekken over vroeger en via Lucy’s herinneringen krijgt de lezer een vermoeden waarom Lucy haar familie is ontvlucht en schrijfster is geworden. Ook over haar mislukte huwelijk krijgt de lezer geen expliciete uitleg: het zijn details die een huwelijksdrama verraden.

Met enkele personen krijgt Lucy een klik. Met een schrijfster die Lucy de raad geeft in een verhaal nooit iemand in bescherming te nemen. Met de arts die haar extra aandacht geeft tijdens haar opname. En met een homoseksuele buurman die Lucy bezweert om hard te zijn als zij schrijver wil worden. Dit ingehouden geschreven vrouwenleven vindt zijn kracht in het vele dat wordt verzwegen. De lezer gaat voelen hoe meedogenloos het leven heeft uitgepakt en hoe heilzaam het effect is van het mededogen.

L. Torn

ISBN 9789025447076 | Paperback | 176 pagina's | Atlas Contact | juni 2016

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78147 door dettie
Citaat van de dag

Men moet oppassen, want door te veel lezen kan men gemakkelijk het verstand kwijt raken, als ik zo vrijmoedig mag wezen.

Joost

Uit: De kwinkslagen Marten Toonder

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78153 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij
Deze heb ik gelezen.

Tijd voor maken pagina: 0.413 seconden