Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77911 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij
Citaat van de dag

Daarom heb ik voor het schrijven gekozen: als er al regels te bedenken vallen, is dat alleen maar om ze vervolgens te breken. .

Jonathan Safran Foer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77920 door dettie
Wij zijn allemaal moleculen

Susin Nielsen

De hoogbegaafde Stewart is sociaal gesproken - laten we het voorzichtig zeggen - wat onhandig. Ashley daarentegen is de populaire beauty queen, die, behalve met haar vrienden die daar rondlopen, werkelijk níéts met school en studeren heeft.

Zij kan zich dan ook geen grotere ramp voorstellen dan dat Stewart en zijn vader bij haar en haar moeder in huis trekken. En alsof het allemaal al niet moeilijk genoeg is, blijkt Ashleys droomvriendje een heel andere jongen te zijn dan ze zich had voorgesteld, en komt haar grote geheim uit... Haar leven is voorbij, denkt ze. Maar dan heeft ze buiten Stewart gerekend.

Susin Nielsen vertelt het verhaal van Ashley en Stanley door hun beider ogen, met hun eigen stem. Een verhaal waarin je direct wordt meegezogen, waar je om zult moeten lachen, over zult nadenken en een traan bij weg zult pinken. En uiteindelijk blijf je met een tevreden gevoel achter en wil je direct aan Nielsens volgende boek beginnen.

ISBN 9789047707776 | Hardcover | 272 pagina's | Lemniscaat | 1 maart 2016

vertaald door Lydia Meeder | Leeftijd 13+

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77921 door dettie
Citaat van de dag

Wij hebben het uitstekend gedaan, simpelweg omdat we niet beter konden.

Johan Cruijff

9 jaren 9 maanden geleden #77922 door
Beantwoord door in topic Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij
Klinkt weer als een leuk boek.

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77934 door dettie
Wij en ik

Saskia de Coster

In Wij en ik, de superieure nieuwe roman van Saskia de Coster, belandt de lezer midden in een upper class milieu waar het wemelt van de grote en kleine drama’s en familiegeheimen, en waar liefde, waarheid en ambities regelmatig op gespannen voet staan.

In een Vlaamse verkaveling, boven op een berg, woont de familie Vandersanden. De neurotische, aristocratische Mieke kamt haar tapijten en houdt intussen haar gezin en haar buren nauwlettend in de gaten. Haar echtgenoot, de selfmade man Stefaan, maakt carrière in een door schandalen geplaagd farmaceutisch bedrijf. Dochter Sarah, overbeschermd en benieuwd naar het echte leven, zoekt haar eigen weg met de middelen van haar generatie. Maar zal ook zij ten prooi vallen aan het grote familiegeheim, of kan zij in haar eentje een oud patroon doorbreken?

Wij en ik is een briljante, scherpzinnige familieroman, vol intrigerende karakters die met veel psychologisch inzicht en mededogen opgetekend zijn. Het boek neemt de hedendaagse Europese mens de maat, en beschrijft hoe sterk familiebanden zijn. Saskia de Coster verweeft met haar sublieme, spitsvondige pen het tragische en het komische in een roman die zowel een literaire Desperate Housewives is als een Europees antwoord op Vrijheid van Jonathan Franzen. Een magistrale kroniek van een manke familie en van deze tijd.

Saskia de Coster (1976) is kunstenaar, toneelschrijver en deelnemer aan debatten op televisie, maar bovenal de auteur van een nu al schitterend en in zijn soort uniek literair oeuvre. Haar voorlaatste roman Held werd genomineerd voor de bng Literatuurprijs en behaalde de longlist van de ako Literatuurprijs; haar laatste roman Dit is van mij stond op de longlist van de ako Literatuurprijs en de Gouden Uil.

Recensie

Deze roman gaat over de welgestelde familie Vandersanden, die in een villawijkje op een berg in Vlaanderen woont. Het is een wat vreemde familie, met mislukte mannen, manische huisvrouwen en getroebleerde tieners. In het verhaal worden vader Stefaan, moeder Mieke en dochter Sarah gevolgd. Het wordt al snel duidelijk dat Stefaan bezig is zijn eigen ondergang te bewerkstelligen en het is vooral Sarah die achtervolgd wordt door de neerslachtigheid van haar familie. In Amerika, waar ze naartoe reist na de dood van haar vader, probeert ze zich hieraan te ontworstelen.

De zesde roman van Saskia de Coster (1976), en ook hier houdt ze haar scherpe, beeldende en soms bevreemdende schrijfstijl vast. In Vlaanderen wordt ze inmiddels tot de grootste schrijvers van het land gerekend, en met dit boek schreef ze een prachtige familieroman, die na de dramatische gebeurtenissen toch hoopvol eindigt. Kleine druk.

Marieke van Middelkoop

ISBN 9789044627060 | Hardcover | 400 pagina's | Prometheus | december 2014

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77935 door dettie
Citaat van de dag

En dan zeggen de mensen: je moet de werkelijkheid onder ogen zien.

Maar waarom eigenlijk?

Als wij ons nou beter voelen met onze illusies?

Koos van Zomeren

Tijd voor maken pagina: 0.434 seconden