Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77867 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij
Citaat van de dag

`Waar woon jij?'

`Nergens, hier, daar, om het even waar.'

`Om het even waar? Dat is bij mij om de hoek!'

Charles Chaplin

Engelse artiest, acteur, regisseur, componist en komiek

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77868 door dettie
Waarvan wij droomden

Julie Otsuka

Waarvan wij droomden vertelt het verhaal van een groep jonge vrouwen die bijna een eeuw geleden als picture brides per schip van Japan naar San Francisco werd gebracht.

De slopende boottocht verbindt de vrouwen in zowel ervaring als verwachting. De onzekerheid over hun leven in Amerika geeft hun een collectieve stem, een gezamenlijke identiteit. Vanaf hun aankomst in Californië zullen ze alleen zijn in een totaal vreemde wereld. Daar ontmoeten ze hun mannen, die vreemdelingen voor hen zijn, baren ze kinderen die Amerikaans zullen zijn, en moeten ze zich redden in een taal die ze niet spreken. En juist als ze zich na jaren thuis beginnen te voelen in Amerika volgt de aanval van Japan op Pearl Harbour.

ISBN 9789048818112 | Paperback | 142 pagina's | Mistral | september 2013

vertaald door Joris Vermeulen

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77869 door dettie
Citaat van de dag

Waar wij was, zal ik zijn.

Renate Rubinstein

Nederlands schrijfster, journaliste en columniste

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77870 door dettie
Hoe word ik een beroemd schrijver?

Ilja Leonard Pfeijffer

Voor al die honderdduizenden die het schrijverschap ambiëren en voor al die duizenden die het inmiddels verfoeien, schreef Ilja Leonard Pfeijffer Hoe word ik een beroemd schrijver?

Hoe is het werkelijk om schrijver te zijn? Waarom schrijf je eigenlijk? Hoe krijg je het voor elkaar om te debuteren? Moet je veel lezen als schrijver? Zijn alle schrijvers alcoholisten? Hoe voer je een polemiek? Hoe schrijf je een bestseller? In 2011 schreef Ilja Leonard Pfeijffer in nrc.next een half jaar lang bondige stukken over het schrijverschap. Deze verhalen – uitgebreider dan de krantenversies en vermeerderd met vele stukken die speciaal voor dit boek werden geschreven – zijn samengebracht in Hoe word ik een beroemd schrijver? en vormen tezamen een waarachtig literair zelfhulpboek.

Ilja Leonard Pfeijffer is schrijver at large. Zijn oeuvre bestrijkt alle mogelijke genres en zijn schrijverschap voert hem naar de meest uiteenlopende artistieke domeinen. Dat alles maakt hem uitermate gekwalificeerd voor het schrijven van een literair zelfhulpboek.

ISBN 9789029579223 | Paperback | 152 pagina's | Singel Uitgeverijen | februari 2012

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77871 door dettie
Citaat van de dag

ga rustig slapen stadsgenoten ik ben uw dichter

ik zal u licht ontkennen wat is

dient herschapen wat namen draagt

zal ik voor u benoemen

ik zal uw helderheid verhelpen

Ilja Leonard Pfeiffer

Nederlands dichter en schrijver

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77883 door dettie
Jij zegt het

Connie Palmen

Ted Hughes en Sylvia Plath vormen het beroemdste liefdespaar uit de moderne wisterse literatuur. in Jij zegt het geeft Connie Palmen de in 1998 overleden Ted Hughes een stem. Ze laat hem terugkijken op zijn gepassioneerde huwelijk dat op 11 februari 1963 eindigt in de zelfmoord van zijn vrouw, en op zijn leven dat vanaf dat moment door deze dood wordt beheerst. In de talloze biografieën die van haar verschijnen krijgt zij de status van martelares, hij die van verrader en moordenaar, beschimpt door mensen die hij als vriend beschouwde.

Op opgetogen wijze beschrijft Palmen de gedachten, angsten en bezweringen van de bruidegom, en de diep tragische band met de vrouw die zijn leven zou bepalen. Jij zegt het is een aangrijpende roman over de liefde en de dood.

Recensie

Het huwelijk van Sylvia Plath (1932-1963), de Amerikaanse dichteres en schrijfster van de autobiografische roman 'The bell jar', met de Engelse dichter Ted Hughes (1930-1998) klonk als een sprookje, maar de bipolaire stoornis van Plath en Hughes' relatie met de dichteres Assia Wevill verstoorden hun relatie zodanig dat Plath uiteindelijk zelfmoord pleegde. Door bewonderaars van Plath werd Hughes later vaak gezien als de oorzaak van haar veel te vroege dood en als zodanig verguisd; zelf heeft hij nooit op die beschuldigingen gereageerd, maar in deze fictieve autobiografie geeft Connie Palmen hem alle ruimte om zijn kant van het verhaal te vertellen.

Hoewel we hier veel over Hughes' persoonlijkheid leren, gaat de roman toch ook weer vooral over Plath: haar fixatie op haar overleden vader, haar verstikkende liefde, haar impulsieve gedrag, haar bipolaire stoornis inclusief enorme woede-uitbarstingen, haar poëzie en haar incidentele doodsdrift. Een boeiend psychologisch portret, zeer goed en bloemrijk geschreven en met een fascinerende persoonlijkheid als onderwerp.

C.C. Oliemans

ISBN 9789044628104 | Hardcover | 240 pagina's | Prometheus | september 2015

Tijd voor maken pagina: 0.606 seconden