Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77861 door dettie
Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij werd gestart door dettie
Deze maand is het thema dus Ik + jij = wij

Elke dag een nieuw boek over dit thema, zie www.leestafel.info

-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77862 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij
Stilte in oktober

Jens Christian Grøndahl

Een vierenveertigjarige kunsthistoricus raakt in een geestelijke crisis als zijn vrouw hem verlaat, met wie hij achttien jaar heeft samengeleefd. Hij kan haar spoor door Europa volgen via de bankafschriften, waarop haar betalingen met haar Mastercard staan vermeld. Ze blijkt een route af te leggen die ze samen zeven jaar eerder zijn gegaan: Bordeaux, San Sebastian, Santiago de Compostela, Porto, Lissabon. Haar reis brengt een vloed van herinneringen bij hem teweeg: aan zijn jeugd, zijn studietijd, zijn huwelijk. Steeds nauwere lussen legt de hoofdpersoon om zijn leven en steeds groter wordt de suspense waarmee Grøndahl schrijft. De `oplossing van het raadsel dat de hoofdpersoon voor zichzelf is, wordt in een rijkgeschakeerde stijl verpakt.

Recensie

De Deense auteur (1959) publiceerde o.m. romans, essays, toneel en hoorspelen en is een van de succesvolste schrijvers van dit moment in Noord-Europa. Deze roman uit 1996 is de eerste Nederlandse vertaling (die uitstekend is, van Gerard Cruys die ook Peter Høeg vertaalde). Op een dag verlaat Astrid na 18 jaar huwelijk haar man, een 44-jarige kunsthistoricus. Zomaar, zonder enige aankondiging. Via de afrekeningen van haar creditkaart kan hij haar weg door Europa volgen.

De plotselinge breuk in zijn leven veroorzaakt bij de man een stroom van herinneringen en reflecties over zijn eigen en hun gemeenschappelijk verleden, die leiden tot een existentieel zelfonderzoek dat aan Kierkegaard doet denken in zijn onmogelijk verlangen naar herhaling en herkansing. In rustige, stromende zinnen vertelt Grøndahl perspectiefrijk en geraffineerd het verhaal van de generatie van de 'veertigers'. Het verwerken van deze belangwekkende roman vereist enige intellectuele inspanning, maar is zeker de moeite waard. De existentiële lijn zet zich overigens voort in de nog niet vertaalde nieuwe roman 'Lucca'. Normale druk.

(Biblion recensie, G. Brandorff.)

ISBN 9789029077828 | Paperback | 270 pagina's | J.M. Meulenhoff | oktober 2014

Vertaald door Gerard Cruys

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77863 door dettie
Citaat van de dag

Oktober heeft iets kelner-achtigs.

Johan Anthierens

Vlaams journalist, columnist, publicist, schrijver en satiricus

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77864 door dettie
Hoe lees ik?

Lidewijde Paris

Wat is nu eigenlijk literatuur en hoe werkt het? Het mooie is dat iedereen daar een eigen idee over heeft, iedereen leest vanuit zijn eigen ervaringen en is op zoek naar zijn eigen antwoorden. Toch zijn er wel een paar aanwijzingen die elke lezer kunnen helpen een tekst eens anders te lezen. Hoe lees ik? staat vol met dat soort suggesties, aan de hand van zinnen, alinea's, verhalen en romans.

Van de Max Havelaar via De zwarte met het witte hart naar David Mitchell.

Het eindigt bovendien met allerlei tips voor leesclubs, boekhandelaren, scholen, beginnende schrijvers en alle andere lezers.

ISBN 9789046821084 | Paperback | 288 pagina's | Nieuw Amsterdam | augustus 2016

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77865 door dettie
Citaat van de dag

`Wat is er mis?'

`Jij.'

`Waarom?'

`Je houdt niet meer van me.'

`Hoe weet je dat?'

`Ik weet het.'

`Hoezo?'

`Door wat je doet.'

`Ik heb niks gedaan.'

`Precies. Daarom weet ik het.'

Paul B. Lowney

Bron: (The Big Book of Gleeb)

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77866 door dettie
Als jij maar gelukkig bent

William Sutcliffe

Als jij maar gelukkig bent is het verhaal van drie moeders en hun drie zonen van rond de dertig, die zich niet zonder problemen staande proberen te houden in het leven. De een geeft een weinig succesvol mannenmagazine uit, de andere worstelt met zijn homoseksualiteit en de derde is wanhopig bedroefd vanwege het stuklopen van zijn langdurige relatie. Terwijl de vrouwen horrorverhalen uitwisselen over hun jongens, beseffen ze hoezeer ze de binding met het leven van hun kroost verloren hebben. Ze besluiten dan ook dat het tijd is om hun zonen te redden. Het plan daarvoor is even simpel als radicaal: ze bellen onaangekondigd bij elk van hun zonen aan, met de mededeling dat ze een week zullen blijven. De resultaten van deze goede intenties van de moeders zijn zonder meer hilarisch, vaak desastreus, nu en dan ontroerend en altijd meeslepend.

Recensie

Drie vriendinnen zijn teleurgesteld in het verloop van hun leven, nadat hun zonen hun vleugels hebben uitgeslagen. Met name voelen zij een frustratie vanwege het uitblijven van een grootmoederschap. Zij besluiten tijdens hun maandelijkse bijeenkomst de zonen te gaan verblijden met een logeerpartij van een week lang.

De joodse zoon treurt om een verloren gegane liefde, de andere zoon probeert zijn weg als homofiel te vinden in een commune en de volgende zoon is meer dan dik tevreden met zichzelf en hoe hij in het trendy Londense leven van nu staat, met modellen versieren en een mannenblad uitgeven. Ondanks de onaangename verrassing van hun moeders logeerpartij ontpopt er tussen de zonen en hun moeders toch een positieve band. De mannnen gaan over zichzelf nadenken en uiteindelijk iets van de, in hun ogen, ouderwetse denkwijze inzien.

Een zeer mooi en intens geschreven boek. De auteur weet haarfijn emoties vast te leggen. Eerder schreef de Britse schrijver Sutcliffe (1971) de bestseller "Ben je ervaren?". Vrij kleine druk.

Juliette Vromans-Tews

ISBN 9789044611458 | Paperback | 329 pagina's | Prometheus | april 2008

vertaald door Janet van der Lee

Tijd voor maken pagina: 0.610 seconden