Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #77952 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij
renate, misschien wat voor jou?

B-Unlimited ontvangt a.s. vrijdag 14 oktober in Studio B in de Centrale Bibliotheek Den Haag twee Vlaamse topauteurs: Saskia De Coster en Mark Schaevers, binnenkort ook prominent aanwezig op de Frankfurter Buchmesse. Beiden lezen voor uit hun werk; Johan de Boose gaat vervolgens met hen en het publiek in gesprek.

meer informatie is hier te vinden www.b-unlimited.nl/productie/saskia-de-coster-en-mark-schaevers

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

9 jaren 8 maanden geleden #77953 door
Beantwoord door in topic Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij
Ik had iets anders gezien, dat ook interessant was, maar ik vermoed dat ik beide dingen voorbij zal laten gaan.

Ik geloof dat er in november een concert is met werk van Johanna Bordewijk-Roepman, de vrouw van Bordewijk, over wie onlangs een dubbelbiografie geschreven is.

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #77980 door dettie
Zeg me wie ik ben

Julia Navarro

Een onvergetelijke vrouw: bourgois, revolutionair, minnares, spionne, moordenares. Een pageturner: liefde, politiek, intrige en verraad. Een monumentale roman over een allesbepalende keuze in het leven.

Als in Spanje de burgeroorlog dreigt, ontvlucht Amelia Gararoya haar vaderland en laat ze man en kind achter. Haar leven speelt zich daarna af in de grote brandhaarden van de 20ste eeuw: stalinistisch Rusland, nazi-Duitsland, fascistisch Italië en het naoorlogse Berlijn tot aan de val van de Muur in 1989. Vier mannen veranderen haar leven voorgoed: een zakenman met wie ze een verstandshuwelijk aangaat, een revolutionair met wie ze Spanje ontvlucht, een journalist die haar bij de Britse geheime dienst introduceert en een nazi met onvoorwaardelijke trouw aan zijn vaderland maar met een grote afschuw van Hitler. Geconfronteerd met alle onrechtvaardigheid en onvrijheid besluit de strijdvaardige Amelia, zelf het slachtoffer van een fatale keuze die ze vroeg in haar leven heeft gemaakt, het heft in handen te nemen...

Recensie

Een journalist gaat op verzoek van zijn familie op zoek naar de geschiedenis van zijn overgrootmoeder Amalia. De liefde en haar naïviteit zijn de oorzaak van haar tocht door Europa, waarbij ze in alle mogelijke gevaarlijke situaties terechtkomt: van de Spaanse Burgeroorlog tot de val van de Berlijnse Muur. Ze ontmoet liefde maar krijgt ook te maken met verraad, vaderlandsliefde en martelingen. Het zeer omvangrijke verhaal wordt telkens verteld door mensen die in de betreffende periode deel uitmaakten van haar vrienden- of kennissenkring. De rol van de journalist daarbij is marginaal. Een ongemeen interessant en boeiend verhaal, dat verdeeld over korte episodes gemakkelijk even kan worden weggelegd. Behalve historische feiten laat het veel zien van het leven van de gewone burgers die slachtoffer werden van dictaturen in de twintigste eeuw. De ontknoping is verrassend.

Een echte aanrader voor liefhebbers van historische romans. Kleine druk.

Marian Verstappen-Naus

ISBN 9789028425804 |Paperback | 830 pagina's | Wereldbibliotheek | september 2014

Vertaald door Marjan Meijer

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #77981 door dettie
Citaat van de dag

Ik heb soms te maken gehad met onmogelijke verantwoordelijkheden en heel veel problemen. Maar over het algemeen ben ik opgewekt en heb ik niet veel zorgen. Ik doe mijn best, dat wil zeggen, ik streef naar gematigdheid en het is niet erg als het niet lukt.

Daila Lama

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78015 door dettie
Alleen jij kunt ons redden

Terry Pratchett

Johnny had eem besluit genomen. Hij was er niet zeker van wat hij precies was, maar hij had het gedaan. Dus hij moest volhouden. Wat het ook was. Hij bekeek de elektronische thermometer die zijn moeder uit een catalogus had gekocht,en die ook de tijd aangaf. Alles in de catalogus had een ingeboude digitale klok. Zelfs de Golfparaplu-annex-Handige-Picknicktafel. En zelfs dat ding waarmee je pluis uit sokken kon halen. 'Weg met de steeds-Maar-Niet-Weten-Hoe-Laat-Het-Is-Blues',zei Johnny vaag, en stak de thermometer in zijn mond voor de vereiste twintig seconden. Zijn temperatuur was -8,89'C.Geen wonder dat hij het koud had.

Recensie

Een twaalfjarige jongen brengt zijn tijd door met computerspelletjes, terwijl zijn ouders in een echtscheidingsprocedure verwikkeld zijn en boven Irak de oorlog woedt. De grenzen tussen spel en realiteit vervagen. Tijdens één van zijn spelletjes geven de ruimtewezens zich aan hem over. Ze zijn de oorlog tegen de moordlustige mensen moe. De jongen krijgt mededogen en voert de buitenaardse vloot steeds verder het heelal in, tot woede van de fabrikant die klachten van zijn klanten krijgt omdat ze niets meer aantreffen op het scherm.

De boodschap is onmiskenbaar. Het spelen van steeds echter lijkende moordspelletjes verloedert, zeker in een tijd waarin echte oorlogen steeds meer op computerspelletjes lijken. Het verhaal is knap geconstrueerd en speels geschreven. Jammer dat de tekening op de omslag enkel de suggestie van een kinderverhaal wekt. Vooral volwassenen zullen van de dubbele bodems in het verhaal genieten.

(Biblion recensie, Auke Jelsma.)

ISBN 9789027432209 | Paperback | 166 pagina's | Unieboek / Het Spectrum | juni 1994

Vertaald door Lieke van Duin

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78016 door dettie
Citaat van de dag

If you have enough book space, I don't want to talk to you.

Terry Pratchett

Tijd voor maken pagina: 0.518 seconden