Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77884 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij
Citaat van de dag

'Ik word oud,' zuchtte hij.

'Welnee,' troostte ik hem,

'jij wordt helemààl niet oud!'

Maar dat scheen hem toch

ook weer niet te bevallen

Jan J. Pieterse

puntdichter, presentator, interviewer, cabaretier, programmeur

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

9 jaren 9 maanden geleden #77885 door
Beantwoord door in topic Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij
Mooi citaat. Leuk spel met de dubbele betekenis van oud worden.

We willen allemaal oud worden (lang leven), maar niet oud zijn.

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77893 door dettie
Ja hè Renate, ik vond hem ook zo mooi.

Dettie

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77902 door dettie
Wij

David Nicholls

Douglas Peterson wordt midden in de nacht door zijn vrouw Connie gewekt met het bericht dat ze hem wil verlaten. Hun zoon Albie gaat na de zomer het huis uit om te studeren en zij vindt dat het de hoogste tijd is om te scheiden, nu hun ouderlijke taak erop zit.

Douglas houdt van zijn vrouw en het vooruitzicht van een leven alleen jaagt hem angst aan. Maar hij heeft nog een kans. Er staat nog een familievakantie gepland, een Europese rondreis langs steden als Parijs, Barcelona en Amsterdam. Hij besluit dat dit de trip van hun leven moet worden: de vakantie die hen weer nader tot elkaar zal brengen, waarin hij het respect van zijn zoon en de liefde van zijn vrouw terugwint. De hotels zijn geboekt, de tickets gekocht, de route uitgestippeld. Wat kan er nu in hemelsnaam nog misgaan?

Wij is zowel groots als intiem, zowel grappig als hartverscheurend. Het is een liefdesverhaal en een onvergetelijke road trip in één, met alle hilarische situaties, genoegens en uitdagingen van een grote reis - letterlijk en figuurlijk.

Recensie

Een Engels echtpaar van middelbare leeftijd besluit nog eenmaal met hun zeventienjarige zoon een rondreis door Europa te maken alvorens te gaan scheiden. Althans, de vrouw wil die scheiding, dus tijdens hun tocht door Parijs, Amsterdam en München probeert de man wanhopig om het zijn vrouw en zijn rebelse zoon naar de zin te maken, maar wanneer de laatste er in z'n eentje vandoor gaat, reist de man hem achterna naar Florence, Barcelona en Madrid.

Met veel vaart vertelde, half-humoristische half-melancholische roman die handig pendelt tussen drie plotelementen: de voorgeschiedenis van het echtpaar in hun huwelijk, de huidige verhouding tussen vooral de vader en zijn zoon, en de bezoeken aan de Europese steden en hun musea.

De neiging van de sociaal enigszins onhandige vader (vanuit wiens perspectief het verhaal wordt verteld) om in zeven sloten tegelijk te lopen wordt af en toe wel voorspelbaar en irritant, maar dankzij de warmte van de personages, de herkenbaarheid van de situaties en de humor is dit uiteindelijk toch een ruimschoots geslaagd boek. Vierde roman van de Britse auteur-scriptschrijver (1966). Uitstekend vertaald.

C.C. Oliemans

ISBN 9789022571354 | Hardcover | 416 pagina's | Boekerij | februari 2015

vertaald door Carolien Metaal

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77903 door dettie
Citaat van de dag

Wat er morgen ook gebeurd, wij hadden vandaag, en dat zal ik altijd onthouden.

David Nicholls

Lees meer
9 jaren 9 maanden geleden #77910 door dettie
Hier ben ik

Jonathan Safran Foer

Hoe vervullen we onze conflicterende taken als vader, echtgenoot en zoon; vrouw en moeder; kind en volwassene? Jood en Amerikaan? Hoe kunnen we onze eigen identiteit claimen als we zoveel aan anderen verschuldigd zijn? Dit zijn de essentiële vragen die Jonathan Safran Foer aan de orde stelt in zijn nieuwe roman.

Hier ben ik beschrijft drie tumultueuze weken uit het getroebleerde leven van een familie in het hedendaagse Washington D.C. Terwijl Jacob, Julia en hun drie zonen zich onontkoombaar geconfronteerd zien met het verschil tussen hun dromen en de werkelijkheid, zet een catastrofale aardbeving een pan-Arabische invasie van Israël in gang. De eigenlijke betekenis van het begrip ‘thuis’ staat ter discussie – evenals de fundamentele vraag hoeveel iemand in zijn leven kan verdragen.

Hier ben ik is Foers eerste roman sinds 2005. Dit monumentale boek is geschreven met de intensiteit, inventiviteit en urgentie die zijn twee eerdere romans zo geliefd maakten bij lezers en critici. Ook in zijn nieuwe roman deinst hij er niet voor terug om op hilarische wijze heilige huisjes omver te schoppen.

De meest diepgravende, onderhoudende en nietsontziende roman tot nu toe van een auteur van wereldformaat.

ISBN 9789026335662 | Hardcover | 576 pagina's | Ambo Anthos | september 2016

vertaald door Tjadine Stheeman Gerda Baardman

Tijd voor maken pagina: 0.478 seconden