Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij

9 jaren 8 maanden geleden #78019 door
Beantwoord door in topic Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij
Wat heerlijk een boek van Terry Pratchett. Niet uit de schijfwereldserie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78027 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2016 - Ik + jij = wij
Wij

Jevgeni Zamjatin

'Wij' was een van de meest invloedrijke dystopische romans. Met name in George Orwell's '1984' zijn flinke parallellen met dit Jevgeni Zamjatin's boek te vinden. De stijl is wel significant anders, maar dat maakt het boek juist zo prettig om te lezen.

We krijgen een kijkje in het dagboek van ingenieur D-503, die in de Vereende Staat aanvankelijk vol trots aan het ruimteschip de Integraal werkt. Wanneer hij in aanraking komt met de opvallend afwijkende vrouw I-330 zien we hoe D-503 langzaam aan uit het keurslijf van de Vereende Staat losbreekt en als gevolg daarvan denkt dat hij zijn verstand verliest. Zonder te veel weg te willen geven: het einde is niet wat het lijkt.

Briljant geschreven en dapper ook, als je je bedenkt dat Zamjatin al voor hij dit boek schreef gevangen heeft gezeten vanwege zijn kritiek op de Sovjet-Unie. Iedereen die van grote dystopische romans genoot doet er goed aan om in 'Wij' de oorsprong te lezen.

ISBN 9789020414165 | Paperback | 187 pagina's | L.J. Veen Klassiek | april 2015

Vertaald door Dick Peet

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78028 door dettie
Citaat van de dag

"The whole world is one immense woman, and we are in her very womb, we are not yet born, we are joyfully ripening.”

― Yevgeni Zamjatin, We

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78038 door dettie
Jij bent mijn mes

David Grossman

'Je kent mij niet, en terwijl ik dit schrijf ken ik mezelf ook niet helemaal. Ik heb overigens wel geprobeerd om je niet te schrijven, ik probeer het al twee dagen lang, maar ik geef het nu op.''

Met deze woorden begint een man de briefwisseling met een vrouw die hij slechts uit de verte gezien heeft, zoals ze met een treurige glimlach haar armen om zich heen sloeg, vergezeld van een lange man die hij voor haar echtgenoot houdt.

Hij stelt haar voor een relatie met hem te beginnen die voorbijgaat aan de alledaagse conventies en platitudes. Een verhouding die uitsluitend in het geschreven woord bestaat, 'van ziel tot ziel'.

'Wil hoe dan ook liever dat er geen woorden meer tussen ons staan. Gewoon jouw lijfelijkheid en die van mij. Doet er niet toe hoe. Je kunnen aanraken, je zweet ruiken, naar je kijken als je allerlei handelingen verricht. Een omelet bakken bijvoorbeeld.'

'...liefde is, dat jij het mes bent', eist hij in Kafka's woorden van haar. Het mes waarmee hij de 'waarheid wil laten bloeden', de waarheid over zichzelf. En zij gaat erop in en hoopt op een werkelijk, lijfelijk, contact.

Ze vertellen elkaar verhalen. De man put het meest uit zijn droomwereld en zielenroerselen, de vrouw zo op het eerste gezicht vooral uit haar leven van alledag. Tot ze hem steeds meer laat merken dat de waarheid er helaas toch heel anders uitziet. Op een dag houdt hij er gewoon mee op haar te schrijven. Zij daarentegen wil hem al enige tijd niet alleen in zijn brieven maar in levenden lijve leren kennen.

Door z'n radicale openhartigheid en literair meesterschap laat deze roman geen lezer onberoerd. David Grossman weet haarfijn de relatie tussen man en vrouw en hun wederzijdse verwachtingen van de liefde te schilderen.

ISBN 9789059363991| Hardcover | 416 pagina's | Uitgeverij Cossee | maart 2013

Vertaald door Shulamith Bamberger

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78039 door dettie
Citaat van de dag

Ik was niet zo denken als jij dronk dat ik was.

John Squire

Lees meer
9 jaren 8 maanden geleden #78057 door dettie
Ik geef je de zon

Jandy Nelson

Jude en haar tweelingbroer Noah zijn op hun 13e onafscheidelijk, ondanks hun uiteenlopende karakters. Noah is introvert, tekent de hele dag en is in stilte verliefd op de buurjongen, terwijl Jude van de rotsen in zee springt, knalrode lippenstift draagt en genoeg praat voor hen allebei. Maar na een tragische gebeurtenis groeien Noah en Jude steeds meer uit elkaar. Drie jaar later spreken ze elkaar amper nog en lijkt hun band onherstelbaar beschadigd. Dan ontmoet Jude een eigenwijze, vreemde maar knappe jongen, die haar voorstelt aan iemand die haar hele leven (en dat van Noah) opnieuw omgooit.

Het verhaal waarin de tweeling dertien is, wordt door Noah verteld. De jaren daarna door Jude. Wat Noah en Jude zich niet realiseren is dat ze allebei maar de helft van het verhaal hebben, en dat hun wereld pas weer compleet zal zijn als ze elkaar terug weten te vinden.

ISBN 9789020679243 | Paperback | 366 pagina's | Blossom Books | juni 2016

Vertaald door Aimee Warmerdam | leeftijd 15+

Tijd voor maken pagina: 0.422 seconden