Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60685 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin
Citaat van de dag

Alles doen om het geluk van onze vrienden te bevorderen is beter dan voortdurend op hun voorspoed te drinken.

Minna Antrim

(vergeten een nieuw citaat te plaatsen zie ik nu)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

11 jaren 11 maanden geleden #60696 door
Beantwoord door in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Dettie schreef : Het probleem is dat het voor mensen is die problemen met lezen hebben. Jij bent niet de doelgroep, die mensen wel.

Zinsopbouw is altijd belangrijk evenals woordgebruik, dat zal ook nu het geval zijn, alleen de doelgroep is anders. Deze keer is de doelgroep niet mensen die gewoon een boek kunnen lezen zoals wij, maar voor mensen daar juist moeite mee hebben.

Als je dan een mooi verhaal toch zo kunt presenteren dat het toch een mooi verhaal voor die mensen blijft dan heb je het doel bereikt.

Ik geloof ook niet dat het literaire helemaal verdwijnt, dat zit hem niet alleen in taalgebruik, maar ook in een soort tijdloosheid. Dit verhaal heeft dàt wel.

dettie

Tja, als je problemen hebt met lezen, dan lees je niet, of je probeert het te leren.

Ik heb maar een mavo-diploma en ik ben ook in staat om te lezen.

Een blad als Spits, of Metro kan ik ook geen krant noemen.

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60701 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin
Nou ben je wel erg kort door de bocht. Er zijn veel mensen die altijd graag gelezen hebben en het dus goed kunnen, maar het door omstandigheden niet meer kunnen. Ik ken er meerdere. Moeten die dan maar duimen gaan draaien?

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60704 door dettie
Ik ken ook mensen die altijd graag gelezen hebben maar door afasie of ouderdom niet meer de dikke boeken of grote werken kunnen lezen.

Dan is een luisterboek, grote letter boek of dit soort boeken een welkome uitkomst.

Het heeft niet altijd iets met ongeletterdheid te maken of niet kunnen lezen (analfabetisme) te maken.

Er zijn mensen die heel graag lezen maar door een ongeluk of hersenbloeding niet alles meer kunnen en dan zijn ze blij met werken als dit.

Dettie

11 jaren 11 maanden geleden #60705 door
Beantwoord door in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Dettie schreef : Ik ken ook mensen die altijd graag gelezen hebben maar door afasie of ouderdom niet meer de dikke boeken of grote werken kunnen lezen.

Dan is een luisterboek, grote letter boek of dit soort boeken een welkome uitkomst.

Het heeft niet altijd iets met ongeletterdheid te maken of niet kunnen lezen (analfabetisme) te maken.

Er zijn mensen die heel graag lezen maar door een ongeluk of hersenbloeding niet alles meer kunnen en dan zijn ze blij met werken als dit.

Dettie

Tja, boeken zijn wat mij betreft heilig en daar ga je dus niet mee rommelen, dus niets inkorten, of het taalgebruik vereenvoudigen. Een boek, of ander kunstwerk, hoort te zijn zoals de maker het bedoeld heeft en dient niet vereenvoudigd te worden.

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60706 door dettie
Dat is wat anders wat je nu zegt. Het leek eerst alsof je de boeken veroordeelde omdat het 'niets' zou zijn en dat bestreden we.

Dat je commentaar hebt omdat je vindt dat je niet met het origineel moet rommelen ben ik in m'n hart wel met je eens. Maar

je hebt ook erg mooie kinderboeken over kunst waarin de kunst van schilders uitgelegd en versimpeld wordt weergegeven.

Toch maken kinderen daardoor wel op een heel leuke manier kennis met kunst en wordt vaak het eerste zaadje tot latere

interesse gewekt.

Misschien dat deze Leeslicht boeken dat ook doen, je weet maar nooit.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.384 seconden