- Ontvangen bedankjes 0
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Tja, als je problemen hebt met lezen, dan lees je niet, of je probeert het te leren.Dettie schreef : Het probleem is dat het voor mensen is die problemen met lezen hebben. Jij bent niet de doelgroep, die mensen wel.
Zinsopbouw is altijd belangrijk evenals woordgebruik, dat zal ook nu het geval zijn, alleen de doelgroep is anders. Deze keer is de doelgroep niet mensen die gewoon een boek kunnen lezen zoals wij, maar voor mensen daar juist moeite mee hebben.
Als je dan een mooi verhaal toch zo kunt presenteren dat het toch een mooi verhaal voor die mensen blijft dan heb je het doel bereikt.
Ik geloof ook niet dat het literaire helemaal verdwijnt, dat zit hem niet alleen in taalgebruik, maar ook in een soort tijdloosheid. Dit verhaal heeft dàt wel.
dettie
Tja, boeken zijn wat mij betreft heilig en daar ga je dus niet mee rommelen, dus niets inkorten, of het taalgebruik vereenvoudigen. Een boek, of ander kunstwerk, hoort te zijn zoals de maker het bedoeld heeft en dient niet vereenvoudigd te worden.Dettie schreef : Ik ken ook mensen die altijd graag gelezen hebben maar door afasie of ouderdom niet meer de dikke boeken of grote werken kunnen lezen.
Dan is een luisterboek, grote letter boek of dit soort boeken een welkome uitkomst.
Het heeft niet altijd iets met ongeletterdheid te maken of niet kunnen lezen (analfabetisme) te maken.
Er zijn mensen die heel graag lezen maar door een ongeluk of hersenbloeding niet alles meer kunnen en dan zijn ze blij met werken als dit.
Dettie
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen