Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60637 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Renate schreef : Maar waar blijft het literaire gehalte van een boek als het een en ander tot een soort kleuterniveau gereduceerd wordt? Moet je een boek dan echt in een kwartiertje uit kunnen lezen, omdat het anders te moeilijk is?

Inderdaad. Wie zegt dat het literaire gehalte tot kleuterniveau gereduceerd wordt? Ik heb er nog nooit een onder ogen gehad. Ik vind dat je niet zo hard mag oordelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

11 jaren 11 maanden geleden #60647 door
Beantwoord door in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

berdine schreef : Maar waar blijft het literaire gehalte van een boek als het een en ander tot een soort kleuterniveau gereduceerd wordt? Moet je een boek dan echt in een kwartiertje uit kunnen lezen, omdat het anders te moeilijk is?

Inderdaad. Wie zegt dat het literaire gehalte tot kleuterniveau gereduceerd wordt? Ik heb er nog nooit een onder ogen gehad. Ik vind dat je niet zo hard mag oordelen.
Het probleem voor mij is, dat het literaire gehalte toch voor een behoorlijk deel in de zinsbouw en het woordgebruik zit. Als alles wordt omschreven in een soort Jip en Janneke taal, met korte zinnen, zoals ook in de nieuwtjes op die website te zien is, voor mij gevoel het literaire gedeelte gewoon verdwijnt en er niet veel meer overblijft dan een beknopt verhaaltje, waarvan je alleen nog kan zeggen dat de film beter was, in plaats dat je kunt zeggen dat het boek beter was, omdat dat in ieder geval meer diepgang had.

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60654 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin
Het probleem is dat het voor mensen is die problemen met lezen hebben. Jij bent niet de doelgroep, die mensen wel.

Zinsopbouw is altijd belangrijk evenals woordgebruik, dat zal ook nu het geval zijn, alleen de doelgroep is anders. Deze keer is de doelgroep niet mensen die gewoon een boek kunnen lezen zoals wij, maar voor mensen daar juist moeite mee hebben.

Als je dan een mooi verhaal toch zo kunt presenteren dat het toch een mooi verhaal voor die mensen blijft dan heb je het doel bereikt.

Ik geloof ook niet dat het literaire helemaal verdwijnt, dat zit hem niet alleen in taalgebruik, maar ook in een soort tijdloosheid. Dit verhaal heeft dàt wel.

dettie

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60663 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin
Het wordt een kwestie van proberen. Onze bieb heeft verschillende boeken uit de serie 'Leeslicht'.

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60675 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin
Ah! Die van ons ook. Ze hebben er zelfs eentje van Tommy Wieringa. Die zal ik eens proberen. Ik ben wel benieuwd naar een Wieringa in Jip en Janneke-stijl... :!:

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60684 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin
Ik had een vriend in Gaza

Valérie Zenatti

Na een bomaanslag in Jeruzalem, waarbij ze zelf slachtoffer had kunnen zijn, schrijft de 17-jarige Tal Levine met gevaar voor eigen leven een brief aan een Palestijnse jongen in de Gazastrook. Maar deze 'Gazaman' blijkt helemaal niet zo geïnteresseerd te zijn in Tal als zij in hem. Met de mysterieuze jongeman die zich in zijn emails 'Gazaman' noemt probeert Tal een dialoog te starten over de strijd tussen Israël en de Palestijnen. Zijn eerste reacties zijn niet echt bemoedigend. 'Ik ben niet van plan om je mijn levensverhaal te vertellen. Dat wil je wel, maar ik doe het niet. Tot ziens voor altijd!'

Maar Tal geeft niet op. Na een radiostilte beantwoordt hij toch weer haar mail, en langzaam legt hij zijn masker af.

Van Gazaman leert Tal hoe het is om op een klein strookje land met duizenden anderen samengepakt te zitten, zonder hoop op een toekomst. Gazaman krijgt door Tal een minder sarcastische en meer positieve kijk op het leven én meer begrip voor de Israëlische zaak. Dit boek is een verpletterend verslag van een turbulente 'krijgen-ze-elkaar-of-niet' liefdesrelatie.

Recensie

Na bijna het slachtoffer te zijn geworden van een bomaanslag besluit de 17-jarige joodse Tal Levine uit Jeruzalem contact op te nemen met een Palestijns meisje van haar leeftijd. Onnozel genoeg kiest ze daarbij voor flessenpost, die haar broer voor haar bij Gaza in zee moet werpen. Anders dan verwacht wordt de brief gelezen door een aanvankelijk onwillige en verbitterde 20-jarige Palestijnse jongeman die zich Gazaman noemt in de e-mailwisseling die volgt. Gevoelens van angst, vooroordelen, boosheid, maar ook genegenheid en een innig verlangen naar vrede komen voorbij en worden op knappe wijze geïintegreerd in dit boeiende verhaal dat een verrassend einde kent.

De auteur zet het menselijk perspectief in het Midden-Oostenconflict centraal en geeft zowel een doorkijk in het alledaagse leven, alsook in de harten van jonge mensen die, zonder dit te willen, op voet van oorlog met elkaar moeten leven. De uitgebreide e-mailwisseling geeft het verhaal enorm veel vaart. Uitstekend geschreven en hoopgevend boek waarin en passant veel informatie over het Midden-Oostenconflict voorbij komt. Vanaf ca. 14 jaar.

Silvester van der Pol

ISBN 9789026619755 Paperback 172 pagina's Callenbach augustus 2010

Tijd voor maken pagina: 0.504 seconden