Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60605 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin
Vriendin van mijn jeugd

Alice Munro

In de meeste van de 11 verhalen staan oudere Canadese mensen centraal, die door een onverwachte ontmoeting of gebeurtenis terugkijken op een ingrijpende episode in hun leven, die veel gevolgen voor hen had. Zo wordt in het titelverhaal verteld hoe het leven van twee zusters door onvoorziene gebeurtenissen drastisch veranderde, gebeurt er in 'Sinaasappels en peren' door de komst van een vriend iets in het huwelijk van een echtpaar, en kijkt in 'Pruikentijd', een vrouw terug op haar schooltijd en haar schoolvriendschap. De Canadese schrijfster zoekt in haar werk naar datgene wat het leven van gewone Canadezen heeft bepaald. De meeste verhalen zijn boeiend en met enige ironie geschreven en bevatten veel belangrijke details. De vertaling is redelijk. Toepasselijke, gekleurde omslagillustratie van een worstelende vrouw naar Michelangelo.

Biblion recensie, Drs. M.A.H. de Swart.

ISBN 9789060746813 Paperback 268 pagina's Anthos 1991

Vertaald door Dorien Veldhuizen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60606 door dettie
Citaat van de dag

Vriend: iemand met wie men zijn brood deelt.

Vriendin: iemand met wie men zijn nood deelt

Yves Frémion

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60613 door dettie
Vrienden voor het leven

Philippe Pozzo di Borgo

De rijke zakenman Philippe kan zich alles veroorloven in zijn luxe leven. Een ongeluk tijdens het paragliden maakt hem in een klap zwaar invalide. Met veel wilskracht en de hulp van Abdel kan hij uiteindelijk weer genieten van het leven met al zijn beperkingen. Juist de vriendschap tussen hem en Abdel maakt het verhaal bijzonder.

Philippe en Abdel, afkomstig uit Algerije, kind van de straat, vechtersbaas, zonder veel respect voor vrouwen, met vrienden uit de bajes, blijken elkaar volledig te respecteren, ondanks al hun verschillen. Een klik voor het leven dat langzamerhand voor beiden ten goede keert.

Ondanks het zware leven voor Philippe geen triest boek, maar juist door de bijzondere vriendschap, relativerend en hoopvol. Deel uit de serie Leeslicht in gemakkelijk Nederlands. Mooi doorgevoerd taalgebruik: korte zinnen in overzichtelijke tekstblokken met uitleg van moeilijke woorden (cursief gedrukt in de tekst) achterin.

Het waargebeurde verhaal is door de succesvolle verfilming, Intouchables, nog bekender geworden. Met inleiding over de achtergrond van het verhaal en kort nawoord over hoe het verder is gegaan met de hoofdpersonen. Filmfoto op het omslag, duidelijke druk.

A.C. Rietveld-Prinsen

ISBN 9789086961757 Paperback 64 pagina's Eenvoudig Communiceren B.V. juli 2013

red. Sonja Markowski Makkelijk lezen uitgave van de autobiografie van Philippe Pozzo di Borgo,

op basis van de filmeditie Intouchables.

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60614 door dettie
Citaat van de dag

Alles doen om het geluk van onze vrienden te bevorderen is beter dan voortdurend op hun voorspoed te drinken.

Minna Antrim

11 jaren 11 maanden geleden #60616 door
Beantwoord door in topic Re: Thema juli 2014 - Vriend en vriendin

Dettie schreef : Vrienden voor het leven

Philippe Pozzo di Borgo

De rijke zakenman Philippe kan zich alles veroorloven in zijn luxe leven. Een ongeluk tijdens het paragliden maakt hem in een klap zwaar invalide. Met veel wilskracht en de hulp van Abdel kan hij uiteindelijk weer genieten van het leven met al zijn beperkingen. Juist de vriendschap tussen hem en Abdel maakt het verhaal bijzonder.

Philippe en Abdel, afkomstig uit Algerije, kind van de straat, vechtersbaas, zonder veel respect voor vrouwen, met vrienden uit de bajes, blijken elkaar volledig te respecteren, ondanks al hun verschillen. Een klik voor het leven dat langzamerhand voor beiden ten goede keert.

Ondanks het zware leven voor Philippe geen triest boek, maar juist door de bijzondere vriendschap, relativerend en hoopvol. Deel uit de serie Leeslicht in gemakkelijk Nederlands. Mooi doorgevoerd taalgebruik: korte zinnen in overzichtelijke tekstblokken met uitleg van moeilijke woorden (cursief gedrukt in de tekst) achterin.

Het waargebeurde verhaal is door de succesvolle verfilming, Intouchables, nog bekender geworden. Met inleiding over de achtergrond van het verhaal en kort nawoord over hoe het verder is gegaan met de hoofdpersonen. Filmfoto op het omslag, duidelijke druk.

A.C. Rietveld-Prinsen

ISBN 9789086961757 Paperback 64 pagina's Eenvoudig Communiceren B.V. juli 2013

red. Sonja Markowski Makkelijk lezen uitgave van de autobiografie van Philippe Pozzo di Borgo,

op basis van de filmeditie Intouchables.

Op zich wel interessant, maar ik geloof toch dat ik de voorkeur zou geven aan een uitgebreidere editie. Een boek van 64 pagina's lijkt me nog beknopter dan de film, die ik gezien heb op TV.

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60617 door dettie
"Het is een deel uit de serie Leeslicht in gemakkelijk Nederlands.

Met korte zinnen in overzichtelijke tekstblokken met uitleg van moeilijke woorden (cursief gedrukt in de tekst) achterin."

Dus voor mensen die moeite met lezen hebben.

Ik heb bewust deze editie geplaatst omdat ik het wel bijzonder vind dat Leeslicht bestaat, ik kende het niet.

www.leeslicht.nl

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.484 seconden