Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2008 - Taal (in al zijn vormen)

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26462 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Bij de uitspraak van Hugo Claus valt me opnieuw iets op wat ik toch heel anders geleerd meen te hebben.

Hij zegt dat hij 'zich irriteert aan'...

Ik heb geleerd dat je zegt dat je je ergert aan iets en/of dat iets je irriteert.

Maar misschien mag ik dat van Claus niet zeggen, het zal wel een vertaald-importgezegde zijn?
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26466 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Geschiedenis van het Nederlands

M. van der Wal

Voor alle taalliefhebbers en taalstudenten verschijnt nu een vernieuwde, veelomvattende uitgave over de geschiedenis van het Nederlands.

Geschiedenis van het Nederlands biedt een overzicht van de voorgeschiedenis en de ontwikkeling van onze taal, vanaf de vroegste stadia tot het moderne Nederlands. De weg van de oudst bewaarde Germaanse taal naar het moderne Nederlands is een fascinerend traject. Hij voert ons van het Gotisch uit de vierde eeuw naar het Middelnederlands (circa 1200 tot 1500) en van het 16e- en 17e-eeuws Nederlands naar de huidige spreek- en schrijftaal. Intrigerende taalveranderingen en het ontstaan van een standaardtaal passeren de revue.

Ook regionale en sociale taalverschillen in het verleden en heden komen voor het voetlicht.

Speciale aandacht krijgt het Nederlands in België.

Een hoofdstuk over recente taalontwikkelingen in de 21e eeuw maakt het boek geheel up-to-date. Onmisbaar voor wie zich om onze taal bekommert.

Uitgever: Het Spectrum b.v. Aantal pagina's: 512 Bindwijze: Ingenaaid ISBN 9789049100117
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26467 door dettie
Citaat van de dag 16 december 2008

"Ik ben absoluut tegen de puurheid van de taal. Als het iets wezenlijks meebrengt, moet je anglicismen, germanismen en gallicismen meteen cultiveren. Ik geloof niet in het uitgedunde, dat men voorhoudt als het enige Nederlands, ik irriteer me aan de Nederlandse overheersing."

Hugo Claus

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26468 door dettie

Marjo schreef : Bij de uitspraak van Hugo Claus valt me opnieuw iets op wat ik toch heel anders geleerd meen te hebben.

Ik heb geleerd dat je zegt dat je je ergert aan iets en/of dat iets je irriteert.

Maar misschien mag ik dat van Claus niet zeggen, het zal wel een vertaald-importgezegde zijn?

Ik heb het van een citatensite, wie weet is het daar wel verkeerd overgenomen. Ik kan me niet voorstellen dat Hugo Claus zo'n fout maakt.

Dettie

17 jaren 6 maanden geleden #26470 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : Bij de uitspraak van Hugo Claus valt me opnieuw iets op wat ik toch heel anders geleerd meen te hebben.

Ik heb het van een citatensite, wie weet is het daar wel verkeerd overgenomen. Ik kan me niet voorstellen dat Hugo Claus zo'n fout maakt.

Dettie

Hier zit wel een addertje onder het gras. Omdat Claus juist in dit citaat zegt dat hij niet voor de puurheid van de taal is kan het zijn dat hij hier expres deze fout maakt; om te irriteren.

Pieter

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26489 door dettie
et lettercircus

Tekst en idee: Rian Visser

Illustraties: Mark Janssen

Fien woont met haar vader Joep in een woonwagen in de duinen. Joep is een echte knutselaar en Fien is vooral een nieuwsgierige meid. Samen gaan ze op zoek naar de zesentwintig letters van het alfabet: naar de B van circus Blij en naar de V van vis bijvoorbeeld. Joep en Fien bedenken de gekste verhalen bij de letters en geven tips om ze via leuke spelletjes en knutsels te oefenen!

In Het lettercircus worden de letters van het alfabet op speelse wijze voor kleuters in beelden en woorden gevat. Een wervelend doe- en leesboekvoor nieuwsgierige kleuters vanaf 5 jaar.

Voor tips om te werken met Het Lettercircus op de basisschool, en kleurplaten kunt u kijken op de website van Rian Visser.

Uitgeverij: Clavis ISBN 90 448 0456 1 Jaar 2006

Tijd voor maken pagina: 0.413 seconden