Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2008 - Taal (in al zijn vormen)

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26545 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Alles over leestekens

praktische handleiding voor het gebruik van leestekens en andere tekens

P.J. van der Horst

Deze praktische handleiding is een grondig herziene versie van 'Leestekenwijzer' (1990) van dezelfde auteur. Het is het eerste boek dat zo uitgebreid inging op het correct gebruik van leestekens, met speciale aandacht voor de praktijk. In zeventien hoofdstukken komen de afzonderlijke leestekens uitvoerig aan de orde. Veel voorbeelden illustreren de gebruiksregels. Ook aan typografische aspecten is aandacht besteed.

Uiteraard zijn de nieuwe spellingsregels verwerkt en waar nodig geïnterpreteerd.

Met deze verzorgde editie is, mede door de goede lay-out, een boek ontstaan waar professionele taalgebruikers steeds een beroep op kunnen doen. In de bibliografie ontbreekt opvallend de vergelijkbare 'Interpunctiewijzer' van J.H.J. van de Pol*, die ook oefenstof bevat, maar waarvan nog geen editie in de nieuwe spelling voorhanden is. Kleine letter. (Biblion recensie, Redactie)

Paperback Sdu Uitgevers | februari 2002
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26546 door dettie
Citaat van de dag 20 december 2008

"Als je eet, eet dan. Als je leest, lees dan. Doe wat je doet."

Seung Sahn

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26554 door leni
Beantwoord door leni in topic Re: bericht
Ik begrijp wel niet goed dat 34 het gemiddelde is bij het Dictee. Zo moeilijk was het toch niet..(ik had er 15 fout). Er is heel veel nonchalance gekomen bij het schrijven via de computers en de mobieltjes. Ik weet dat het volgens velen overdreven klinkt maar ik erger me eraan. Evenals het overmatig gebruik van Engelse woorden. Zoals ik zorgzaam ben met mijn kleren, mijn meubels, mijn huis, mijn boeken, ben ik het ook met mijn taal..zo simpel is dat.
Laatst bewerkt doorleni.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26555 door dettie
Gisteren hoorde ik op de radio ook zoiets raars 'work-life balance' Het ging erover dat je je werk- en privéleven goed in evenwicht moest houden. Zeg dat dan in het Nederlands denk ik dan. Ik erger me daar erg aan. 'Pimpen' en 'kids' vind ik ook vreselijke woorden.

Dettie

17 jaren 6 maanden geleden #26556 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : Gisteren hoorde ik op de radio ook zoiets raars 'work-life balance' Het ging erover dat je je werk- en privéleven goed in evenwicht moest houden. Zeg dat dan in het Nederlands denk ik dan. Ik erger me daar erg aan. 'Pimpen' en 'kids' vind ik ook vreselijke woorden.

Dettie

En: "taskforce"! :mrgreen:

"kids"is wel makkelijk als je kleinkinderen hebt. Lekker kort.

Pieter

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26557 door dettie
Ja ik ben bang dat kids al zo ingeburgerd is dat er geen redden meer aan is. Het is ook makkelijk maar ik vind het een vreselijk 'woord'.

Zeg je dan ook ik heb kleinkids? :D

(gruwel gruwel)

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.523 seconden