- Ontvangen bedankjes 0
Ik zal eerlijk bekennen, ik raakte een beetje geïrriteerd.
Het is heel lastig om passende citaten te vinden. Vaak ben ik er langer mee bezig dan met een geschikt boek vinden. Soms wel een uur. (Ik vind het wel leuk zo'n citaat erbij en vind het ook een sport een passend citaat bij het boek te vinden)
Maar als ik dan E I N D E L I J K een passend citaat vind dan ben ik blij en plaats het.
Als er dan opmerkingen en/of vragen gesteld worden over zo'n citaat dan denk ik, pfff... ook nog vragen erover!.. ik ben al zo blij dat ik een citaat heb! Het is gewoon een citaat, bij het boek of over het thema meer niet. Ik reageerde daarom nogal heftig.
Die citaten die ik vind staan op zichzelf, ze staan vaak op een citatensite, ik weet de context niet, weet niet of ze ergens in gestaan hebben en heb eigenlijk, als ik eerlijk ben, ook helemaal geen zin om daar zo diep op in te gaan. De citaten zijn in mijn ogen een leuke bijkomstigheid maar meer ook niet. Voor mij is het geen discussiestof, dat zijn eerder de gedichten of een boek. Ik vond alleen dat ik Pieters vraag niet kon negeren, vandaar dat ik reageerde. En toen de discussie verder ging raakte ik steeds meer geïrriteerd omdat voor mij een citaat een citaat is, die leuk, passend, grappig of serieus is, meer niet.
Ik doe ook niet meer mee aan een discussie over citaten. Het kost me teveel tijd en energie.
Wat niet wil zeggen dat jullie niet kunnen discussieren over citaten natuurlijk. Ik vond wel dat ik dit even eerlijk moest zeggen want misschien kwam ik té fel over
.
.Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dettie schreef : Ik denk ook dat hij in eerste plaats dichter was.
Maar... dit vond ik op internet
Brodsky benadrukt telkens de kracht van de literatuur, die naar zijn mening in staat is het publiek positief te beïnvloeden en de cultuur en de taal waarvan zij deel uitmaakt, in sterke mate te vormen. Hij was van mening dat de westerse literaire traditie deels verantwoordelijk is voor het overwinnen van de grote rampen van de twintigste eeuw, zoals het nazisme, het communisme en de beide wereldoorlogen.
Hij had dus een grote liefde voor literatuur in zijn algemeen. Hij zag de kracht van de literatuur, misschien zag hij de hele literatuur wel als wapen.
Maar in het citaat zegt hij Poëzie is het enige wapen dat de taal kan verslaan met de middelen van de taal zelf Hij heeft het hier over de taal.
Waarschijnlijk kon hij zichzelf taalkundig het beste uitdrukken in poëzie, zoals mira al zegt, maar dat wil niet zeggen dat hij met het citaat (om daar op terug te komen) zijn voorkeur uitspreekt voor poëzie boven proza.
Pfff hele discussie
Dettie
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen