Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2008 - Taal (in al zijn vormen)

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26383 door mira
Beantwoord door mira in topic Re: bericht
Soms is de contekst van een uitspraak nuttig, ik ken die niet.

Ik weet 'iets' af van Brodsky, o.m. dank zij de memorabele uitzendingen van Kayzer zolang geleden.

Brodsky heeft een onuitwisbare indruk op mij gemaakt. Ik zie hem nog haarscherp voor mij, vleesgeworden melancholie, neen, geen sentimentaliteit, wel autenticiteit.

Hij was een Rus die vluchtte naar het Westen, Amerika, alles heeft hij achtergelaten, vrouw en kind, heel zijn leven droeg daar de sporen van.

Ook zijn taal moest hij achterlaten.

En, de dichter die hij al was, dichtte nu in een vreemde taal, het Engels (Amerikaans). De taal hield hem niet tegen, dat moet een worsteling geweest zijn.

Elders op dit forum heb ik gesproken over zijn manier van voordragen.

Ik weet niet meer waar.

En, Leni heeft hem ontmoet en zijn gedichten voorgedragen, terwijl hij erbij was.

Misschien plaatst iemand een link.

mira
Laatst bewerkt doormira.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26385 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Achter de letter

Encyclopedisch eenletterwoordenboek

Diederik van der Wal

Achter de letter is de titel van een een nieuw Nederlands woordenboek. Het is geen gewoon woordenboek. De trefwoorden zijn ultra-kort: ze bestaan uit één enkele letter. Het woordenboek vertelt de verhalen achter ruim 300 eenletterwoorden.

Het eenletterwoord als verschijnsel is vermoedelijk door zijn minimale afmetingen meestal over het hoofd gezien; er is nooit veel aandacht aan besteed. Bij woordspelletjes als Scrabble mag er pas gelegd worden vanaf twee letters. In kruiswoordpuzzels komen eenletterwoorden nooit voor. In veel computersystemen is het zoeken naar eenletterwoorden een aan onmogelijkheid grenzende opgave.

Maar wie zich verdiept in zo’n eenletterwoord ontdekt al snel dat het een volwaardig woord is. Met een vaak fascinerende geschiedenis, een typisch gebruik en een eigen identiteit. In dit boek vindt u een verzameling van de verhalen achter de eenletterwoorden.

De schrijver, Diedrik van der Wal, neemt u in deze verhalen mee langs schoolrapporten en langs de allereerste beha. Doet uit de doeken welke schrijvers en artiesten het nodig vonden een heel kort pseudoniem te voeren (en waarom). Bespreekt gezegden en spreekwoorden als puntjes op de i, vitamine R en de vijf W’s. Voert u langs nog bestaande en inmiddels teloorgegane tijdschriften met titels als Z, O of M. Hij geeft en passant nuttige adviezen met betrekking tot zaken als geluidsoverlast en chemisch reinigen. En nog veel meer.

Uitgeverij Alfabet, Gouda. november 2008

Zie ook www.eenletterwoordenboek.nl
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26386 door dettie
Citaat van de dag 13 december 2008

Citaat van de dag "Een uitstekend geheugen is nog geen stel hersenen, evenmin als een woordenboek een brok literatuur is."

John Henry Newman

17 jaren 6 maanden geleden #26387 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

mira schreef : Soms is de contekst van een uitspraak nuttig, ik ken die niet.

Ik weet 'iets' af van Brodsky, o.m. dank zij de memorabele uitzendingen van Kayzer zolang geleden.

Brodsky heeft een onuitwisbare indruk op mij gemaakt. Ik zie hem nog haarscherp voor mij, vleesgeworden melancholie, neen, geen sentimentaliteit, wel autenticiteit.

Hij was een Rus die vluchtte naar het Westen, Amerika, alles heeft hij achtergelaten, vrouw en kind, heel zijn leven droeg daar de sporen van.

Ook zijn taal moest hij achterlaten.

En, de dichter die hij al was, dichtte nu in een vreemde taal, het Engels (Amerikaans). De taal hield hem niet tegen, dat moet een worsteling geweest zijn.

Elders op dit forum heb ik gesproken over zijn manier van voordragen.

Ik weet niet meer waar.

En, Leni heeft hem ontmoet en zijn gedichten voorgedragen, terwijl hij erbij was.

Misschien plaatst iemand een link.

mira

Bedankt Mira. Maar het is me dan nog niet duidelijk waarom hij de poëzie verkiest boven het proza. Pessoa stelde juist het proza boven de poëzie; dat zou de waarheid dichter benaderen.

Pieter

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26388 door dettie

PieterW schreef : Maar het is me dan nog niet duidelijk waarom hij de poëzie verkiest boven het proza.

Pieter

Waar staat dat Pieter?

Brodsky schreef niet alleen gedichten, hij was ook schrijver, onderstaand werk van Bordsky dat in het Nederlands vertaald is.

* Torso (gedichten; vert. Charles B. Timmer), 1987

* Tussen iemand en niemand (essays; vert. Frans Kellendonk en Kees Verheul), 1987

* Herfstkreet van de havik. Gedichten 1961-1986 (gedichten; vert. Kees Verheul, Jan Robert Braat et al.), 1989

* Loflied op Clio. Huizingalezing 1991 (essay; vert. René Kurpershoek), 1991

* Kade der ongeneeslijken (essay; vert. Sjaak Commandeur), 1992

* Kerstgedichten (gedichten; vert. Peter Zeeman), 1994

* Triton, Gedichten 1985-1994 (gedichten; vert. Peter Zeeman), 1996

* Ex Ponto. Gedichten 1961-1996 (gedichten; vert. Peter Zeeman), 2000

Dettie

17 jaren 6 maanden geleden #26396 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Dat blijkt toch uit zijn uitspraak, of zie ik dat dan verkeerd: poëzie is het ENIGE wapen, dat...?

Pieter

Tijd voor maken pagina: 0.445 seconden