Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Lees meer
7 jaren 2 maanden geleden #89931 door dettie
Citaat van de dag

Tegen de tijd dat ik naar Boyle Heights verhuisde, was ik me al zeer bewust van de lege plek in mij, als een luchtbel gevat in glas. Het was er altijd, een pijn dat het leven moeilijk maakte, een verlangen naar iets dat ik niet kon verklaren... Acht jaar en ik was al levensmoe.

Fragment uit: Het huis van Musume

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 2 maanden geleden #89933 door dettie
Borre en de spelfout van Deetee

Jeroen Aalbers & Stefan Tijs (ill)

Vanaf 10 jaar. Op Elles middelbare school is een leraar die misschien nog wel verschrikkelijker is dan alle andere leraren bij elkaar. Hij heet meneer Deetee en hij geeft Nederlands. Meneer Deetee is een discriminerende racist. Hij geeft al zijn leerlingen die niet roomblank zijn onvoldoendes, of ze het nu goed doen of niet. En 's nachts gaat hij op stap met zijn gemaskerde racistische broeders van de Kaas Kaas Kaas...

Recensie

De leraar Nederlands Deetee is lid van de Kaas Kaas Kaas-broeders, een racistische beweging. Borre en zijn vrienden proberen hen te ontmaskeren. Maar de hoofdcommissaris is ook lid van die beweging. Toch weten ze wel hoe ze meneer Deetee te grazen kunnen nemen. Deel uit de serie ‘De gestreepte boekjes’*, verhalen voor kinderen op de basisschool, ontwikkeld in samenwerking met deskundigen. Een lastig thema, racisme, wordt op kinderniveau aan de orde gesteld. Op de computergeanimeerde illustraties wordt Borre als een katachtig wezentje weergegeven, terwijl zijn vriendjes en de volwassenen gewone mensen zijn. Bij dit boekje is een Engels taalspel op internet geplaatst waar de kinderen enkele vragen over het verhaal kunnen beantwoorden. Vanaf ca. 11 jaar.

ISBN 9789089222046 | Hardcover | 32 pagina's | Borre educatief | september 2012

Lees meer
7 jaren 2 maanden geleden #89934 door dettie
Citaat van de dag

"Emoties maken het niet makkelijk om dingen luchtig bespreekbaar te maken voor kinderen."

Jeroen Aalbers

Lees meer
7 jaren 2 maanden geleden #89935 door dettie
Sorry vandaag even geen nieuw themaboek, even druk met andere dingen. Morgen weer een nieuw themaboek.

Dettie

7 jaren 2 maanden geleden #89938 door
Dat wordt dan weer het laatste themaboek van deze maand.

Ben benieuwd wat het volgende maand wordt.

Lees meer
7 jaren 2 maanden geleden #89943 door dettie
Het thema heeft met mei te maken, maar niet met de vogeltjes ;-)

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.486 seconden