Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Lees meer
7 jaren 3 maanden geleden #89706 door dettie
De hele maand lang romans en (een beetje) non-fictie rond het thema racisme.

Zie www.leestafel.info

Ik wens jullie een boeiende maand.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 3 maanden geleden #89708 door marjo
Dank...er zullen vast een aantal bekende tussen zitten.

Lees meer
7 jaren 3 maanden geleden #89711 door dettie
Dat zal vast wel Marjo.

Dettie

Lees meer
7 jaren 3 maanden geleden #89713 door dettie
Een verre kust

Caryl Phillips

De Engelse Dorothy verhuist naar een nieuwbouwwijk en probeert haar leven weer op de rails te krijgen. Ook haar Afrikaanse buurman Solomon wordt door zijn verleden achtervolgd. Tussen de beide nieuwkomers, die weinig gemeen lijken te hebben, ontstaat een band, totdat een dramatische gebeurtenis alles weer op losse schroeven zet. Een verre kust is een aangrijpende en meesterlijk geschreven roman over de wreedheid waarmee wij onze buren, onze gasten en onszelf behandelen.

Recensie

Twee van de grootste problemen van deze tijd, eenzaamheid op latere leeftijd en immigrant zijn, worden hier groots 'behandeld'. Een gescheiden en lichtelijke excentrieke muzieklerares in de derde levensfase in een deprimerend Engels stadje heeft goed contact met haar keurige Afrikaanse buurman, die een gewelddadig verleden heeft en zijn land heeft moeten ontvluchten. Er gebeurt iets vreselijks als gevolg van het primitieve vooroordeel en racisme van de buurtbewoners en zij raakt opnieuw stuurloos.

De schrijver, geboren op de Caribische Eilanden, heeft toneelstukken, fictie en non-fictie geschreven en gewerkt voor film en televisie. In zijn werk gaat hij geen probleem uit de weg: slavernij, racisme, geweld, worden boeiend, aangrijpend, kundig en met begrip van binnen uit onder de aandacht gebracht. Ook 'Een verre kust' moet eigenlijk nu gelezen worden door iedereen die geholpen wil worden deze tijd te begrijpen. Vrij kleine druk.

Livia Visser-Fuchs

ISBN 9789053416037 | Hardcover | 317 pagina's | De Bezige Bij | juni 2004

vertaald door Maaike Post

Lees meer
7 jaren 3 maanden geleden #89714 door dettie
Citaat van de dag

Als ik een boekwinkel binnenloop weet ik niet waar mijn boek te vinden zal zijn. Bij de Britse literatuur? Of, als er een sectie zogenoemde 'zwarte literatuur ' is, dan zal ik daar staan. Of als ze een sectie Caribische literatuur hebben, dan is mijn boek daar te vinden. Maar, als ze niet naar mijn foto kijken, dan kan het ook gebeuren dat mijn boek bij de 'vrouwenliteratuur' geplaatst is.

Caryl Phillips

fragment uit een interview met the Daily Telegraph

Lees meer
7 jaren 3 maanden geleden #89729 door dettie
Als Beale Street kon praten

James Baldwin

Harlem, begin jaren zeventig, de tijd van Aretha Franklin en Ray Charles. De 19-jarige Tish is zwanger van haar grote liefde Fonny, een jonge beeldhouwer. Hij zit vast, beschuldigd van een verkrachting, ingerekend door een racistische agent. Terwijl hun beider families hun best doen om Fonny's naam te zuiveren, wordt het jonge paar heen en weer geslingerd tussen hoop en wanhoop. Een liefdesverhaal als de blues, gepassioneerd, melancholiek en onvergetelijk.

Recensie

James Baldwin (1924-1987) was betrokken bij de Civil Rights Movement en een belangrijk Afro-Amerikaans auteur. Hij stelde het racisme, de vooroordelen, de klassenjustitie, het gemanipuleerde rechtssysteem en de enorme moeilijkheden en de uitzichtloosheid in het dagelijkse leven van de Amerikaanse zwarte bevolking aan de orde. Thema's die heden nog steeds actueel zijn.

Om deze thema's heen heeft Baldwin een prachtige, ontroerende, hartverscheurende roman geschreven waarin twee kinderen elkaar gaan liefhebben. Als Romeo en Juliet. Ware liefde. Maar onmogelijk door de omstandigheden. Een racistische blanke agent luist Fonny erin, hij wordt gevangengezet voor verkrachting. Hoe moet Tish verder? Hoe moet zij, jong, zwart, zwanger en zonder geld, Fonny ooit vrij krijgen? Opstaan tegen het rechtssysteem dat alle middelen inzet om hem schuldig te verklaren. Baldwin exploreert ook de mensen om hen heen en hun motieven. Familie, hun steun, hun verraad. Vrienden en onverwachte helpers, ook blanke.

Mooie vertaling die Baldwins directe en krachtige stijl en het soms gebruikte slang recht doet. Zeer aangrijpend, maar krachtig, a-sentimenteel geschreven. Zet aan tot (zelf)reflectie. Baldwin schreef diverse romans, toneelstukken en essays.

Drs. Catharina B.E. de Koster-Schneider

ISBN 9789044540406 | Hardcover | 320 pagina's | De Geus | oktober 2018

vertaald door Harm Damsma, Niek Miedema

Tijd voor maken pagina: 0.442 seconden