Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april 2019 - Boeken (be)kennen kleur (racisme)

Lees meer
7 jaren 2 maanden geleden #89852 door dettie
De kleur paars

Alice Walker

In deze Pulitzer Prize-winnende roman vertelt Celie, een arme zwarte vrouw, haar levensverhaal. Vanaf haar veertiende, toen ze werd misbruikt door haar vader, tot en met haar huwelijk met `Mister , een wrede man die haar leven ondraaglijk maakte. De ontdekking dat hij jarenlang brieven van haar zusje voor haar achterhield en de liefde en eigenwaarde die ze eindelijk vond bij haar vriendin Shug, gaven haar de kracht om terug te vechten.

Recensie

Op 14-jarige leeftijd heeft Cecile, een jonge zwarte vrouw in het zuiden van de Verenigde Staten, al twee kinderen van haar stiefvader gekregen en wordt zij door hem gedwongen te trouwen met een weduwnaar met vier kinderen. Behalve haar zuster Nettie, die al snel wordt weggestuurd, luistert niemand naar haar. Daarom schrijft zij brieven aan God om haar hart te luchten. Pas veel later wordt enig geluk haar deel als zij een verhouding met een vrouw begint en zij uiteindelijk haar zus terugvindt.

Dit prachtige boek beschrijft uiterst subtiel en met veel humor hoe een vrouw die aanvankelijk door iedereen wordt gebruikt en uitgebuit haar eigen weg vindt en toch mild blijft. De mildheid waarmee alle personen worden geobserveerd en de treffende beschrijvingen van mensen en situaties maken dit boek heel bijzonder.

De verfilming door Spielberg met Whoopi Goldberg en Oprah Winfrey had veel succes. Kleine druk.

ISBN 9789047203858 | Hardcover | 254 pagina's | Artemis & Co | oktober 2013

Vertaald door Irma van Dam

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 2 maanden geleden #89853 door dettie
Citaat van de dag

Als je een leven wilt dat de moeite waard is, een leven dat je diepste gevoelens en emoties tot uitdrukking brengt en waar je zorgen en dromen hebt. Dan moet je daarvoor vechten.

Alice Walker

Lees meer
7 jaren 2 maanden geleden #89854 door dettie
Ik ontdekte bij het zoeken naar boeken met dit thema dat bijna alle boeken over Amerika gaan. Er zijn nauwelijks boeken over andere landen waarin racisme voorkomt. Ook zijn er weinig boeken vanaf de 'andere' kant, waarin mensen met een donkere huidskleur over mensen met een witte huidskleur spreken. Opmerkelijk. Ik vroeg me af of het komt doordat wij dat mogelijk niet willen lezen en dat ze daardoor niet vertaald worden... Hooguit over kolonialisme en wat Nederland deed in Indonesië maar verder, bijna alleen racisme in Amerika en soms zich afspelend in Afrika (over de apartheid) .

Dettie

Lees meer
7 jaren 2 maanden geleden #89855 door marjo
Amerika, ja, land van onbegrensde mogelijkheden. Maar niet heus.

www.volkskrant.nl/cultuur-media/in-ameri...%2Fwww.google.com%2F

Hier worden boeken genoemd die gelukkig op de basisschool vaak geleend worden, dus populair zijn! Al denk ik dat kinderen helemaal niet in de gaten hebben dat er iets mis mee zou zijn.

Maar goed, wat jij hier boven stelt: er komt natuurlijk wel racisme voor in alle landen, maar minder uitgesproken. Er zijn de boeken van Robert Vuijsje , of Nederland mijn vaderland van Zihni O'zdil, maar ik neem aan dat je die toch wel tegenkomt op je speurtocht?

Dubbelbloed of De zwarte met het witte hart? En Hallo, witte mensen?

Hier zitten er ook bij van mensen van de andere kant zoals je dat noemt.

Lees meer
7 jaren 2 maanden geleden #89856 door dettie
Die boeken van de Volkskrant zijn boeken van het vorige thema Marjo. Holebit

Ja de zwarte met het witte hart kom ik overal tegen inderdaad. Hallo, witte mensen heb ik al geplaatst maar Nederland mijn vaderland en Dubbelbloed zijn wel goede tips.

Dankjewel!

Dettie

Lees meer
7 jaren 2 maanden geleden #89857 door marjo
O ja, dat is zo. Het is allebei discriminatie, vandaar dat ik het fout deed.

Ik wist het...ik had eerst moeten kijken welke je ook al weer allemaal geplaatst had. Ik onthoud het niet allemaal, sorry!

Maar toch nog iets goed gedaan...

Tijd voor maken pagina: 0.448 seconden