Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Schrijfster Brigitte Bosman op dit forum!!

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12499 door Brigitte
Beantwoord door Brigitte in topic Re: bericht
Ik begin altijd met het verzinnen van de verhaallijn. Wat is het dilemma? Hoe zoekt de hoofdpersoon een oplossing voor het probleem? Dan bedenk ik het personage en de andere mensen die in ieder geval een rol spelen in het verhaal. Als dat voor mijn gevoel goed zit, begin ik met schrijven.

De zijsporen ontstaan meestal pas tijdens het schrijven, dan maak ik diverse 'uitstapjes'. Maar de rode draad hou ik wel vast. Ik hou van die structuur en opbouw. Vaak zet ik die ook al kort op papier aan het begin van een nieuw schrijfproces. Ik ben niet star. Als het nodig is kan er gewijzigd of aangepast worden.

Brigitte
Laatst bewerkt doorBrigitte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12503 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Bij ons op school zoeken we nog wel een schrijver..maar voor de groepen 6,7 en eventueel 8..Ik heb je dat niet gevraagd, omdat ik denk dat die kinderen te oud zijn.

En wat bedoel je met voorleesontbijt?? Ken ik niet?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12504 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Wat je zegt over dat kinderen eruit halen waar ze klaar voor zijn, dat is volgens mijn ervaring helemaal waar. Geen punt als er iets in een boek staat dat boven hun pet gaat, zolang het maar niet het of een van de thema's is.

Of teveel..maar dan leggen ze het boek weg omdat ze het niks vinden!

Ik denk bijvoorbeeld dat er in de billen in de brandnetels en in nieuwe buren best wel woorden gebruikt worden die ze niet kennen. Maar een kleine hoeveelheid zou moeten stimuleren..

Doe je dat automatisch goed, dat je niet te moeilijk gaat schrijven? Of heeft een redacteur nog wel werk aan jouw boeken?

Het zou me niks verbazen als je je eigen redacteur was..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12505 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ik volg dit gesprek ook met interesse! Ik heb alleen de Liedmaker gelezen, het enige boek van je, dat onze bibliotheek rijk is. :(

Het eerste kinderboek dat ik heb gelezen en ik vond het zeer geslaagd.

Moet je voor jouw boeken ook veel vooronderzoek doen?
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12506 door Brigitte
Beantwoord door Brigitte in topic Re: bericht
Hoi Marjo,

Ik ben inderdaad ook redacteur, maar mijn eigen boeken redigeren kan ik niet. Daarvoor sta ik er te dicht bij en bovendien lees je op een gegeven moment over je fouten heen.

Het voorleesontbijt wordt tegenwoordig op veel scholen en bibliotheken gedaan en valt meestal in januari. Ik zal eens kijken op internet of er meer info over is, dan geef ik je de link wel door. Er wordt dan of school of in de bibliotheek voorgelezen en daarna is er een ontbijtje voor de kinderen.

Schrijversbezoeken doe ik ook in de groepen 6, 7 en 8. Met groep 7 en 8 doe ik meestal een soort korte schrijfworkshop met schrijfopdrachten en het verzinnen van een eigen kort verhaal. Ze mogen dan aan elkaar voorlezen wat ze geschreven hebben als ze dat willen. Voor het schrijven vertel ik in het kort wie ik ben en wat ik doe. Natuurlijk mogen ze ook vragen stellen. Met groep 6 kan dit ook, maar met die leeftijd kan ik ook een spel doen met opdrachten en vragen. Mijn eigen website is bijna klaar, dan kun je daarop ook meer informatie vinden.

Brigitte
Laatst bewerkt doorBrigitte.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12511 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Verzorgt de uitgever ook de promotie van je boeken?

Heb je ook inspraak in de lay-out? Of is dat ook des uitgevers?

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.411 seconden