Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Schrijfster Brigitte Bosman op dit forum!!

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12557 door Brigitte
Beantwoord door Brigitte in topic Re: bericht
:lol: Ik werk inderdaad alweer aan een volgend boek. Meestal vertel ik nog niet zoveel over het verhaal waar ik aan bezig ben. Wanneer anderen zich ermee gaan bemoeien, remt dat enorm mijn inspiratie. Het lijkt het beeld dat ik zelf van het verhaal in mijn hoofd heb te verstoren. Is een manuscript door mijn uitgever goedgekeurd, dan vind ik het geen probleem meer om een tipje van de sluier op te lichten.

Maar mijn ene uitgever heeft om een manuscript gevraagd en mijn andere uitgever zelfs om drie! En eigenlijk heb ik zelf ook nog een idee dat ik graag wil uitwerken, maar daarvoor heb ik de zomer van volgend jaar ingepland.

Komende feestdagen wil ik een beetje van de decembergezelligheid gaan genieten en nieuwe energie opdoen. In januari ga ik er dus weer hard tegenaan!

Brigitte
Laatst bewerkt doorBrigitte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12558 door Brigitte
Wat super dat jullie zo meedenken over promotie! Ik ga denk ik een lijstje aanleggen van alle ideeën. Bedankt! :mrgreen:

Brigitte

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12559 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Wederom ene goede morgen Brigitte.

Welja 3 manuscripten! (eigenlijk 4).

Schrijf je tussen de bedrijven door of heb je vaste tijden om te schrijven?

Ik zag ooit eens Harry Mulisch en die moest in zijn kamer alles precies op een plek hebben liggen anders kon hij niet schrijven én de juiste muziek (geloof ik).

Zijn er bij jou ook bepaalde 'voorwaarden' die er moeten zijn of kan je bij wijze van spreken onder het koken door schrijven?

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12560 door Brigitte
Goede morgen Bernadet,

Meestal schrijf ik 's morgens. Dan ben ik vers en heb de meeste inspiratie. Na een uurtje of twee schrijven word ik moe en stop ik tot de volgende dag.

De meest briljante ideeën of nét die ene goede zin komen doorgaans terwijl ik sta te douchen (dus dan is het snel afdrogen en iedereen ophoepelen, waar is pen en papier?). En in de tijd tussen slapen en waken. Er ligt altijd pen en papier op het nachtkastje. En manlief is er al helemaal aan gewend dat het licht geregeld weer aan gaat. (Wat doe? mompelt hij dan. O ja.)

Om goed te kunnen schrijven heb ik rust nodig, liefst een hond aan mijn voeten en zeker geen mensen om me heen. Muziek uit, geen klussende buren of herrie op straat. Dan gaat ie lekker en knallen mijn woorden op papier (of rechtstreeks op de computer).

Brigitte

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12561 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb in de maand november meegedaan aan nanowrimo. (National november writing month) de bedoeling is de hele maand november te schrijven en dan de 50.000!! woorden te halen.

Ik heb het niet gehaald maar vond het wel erg leuk om te doen.

Wat me opviel is dat het nog knap lastig is om dingen te laten kloppen.

Je kan niet eerst een kamer aan een tuin hebben liggen en dan aan de straatkant bijv.

Heb jij altijd de hele omgeving voor ogen als je schrijft, zodat je bijna automatisch goed zit met je beschrijvingen?

Bernadet

die ook 's ochtends het meest 'vers' is :D
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12562 door Brigitte
Wat leuk! Is je schrijfwerk een compleet boek geworden? Dan kun je ook naar een uitgever.

De omgeving van mijn verhalen 'groeit' altijd in de loop van de gebeurtenissen. Maar ik heb wel een echt beeld in mijn hoofd van hoe het huis, de tuin, een bos, de dijk en noem maar op eruit zien. Daardoor blijft het voor mij gemakkelijker om vanuit het juiste perspectief te blijven schrijven.

Soms neem ik ook een bestaand landschap van waaruit ik schrijf. Wil ik het goed op een rijtje hebben? Dan neem ik pen en schrijfblok mee en ga er naartoe. Dan schrijf ik ter plaatse en probeer te voelen en te ruiken wat je op die plek kunt waarnemen.

Ik heb ook weleens foto's gemaakt of een mooie plaat gebruikt. Bij de Liedmaker hing er een heel mooi Monet-achtig schilderijtje boven mijn bureau dat ik van een vriend had gekregen. Dat was een enorme goede (en mooie) referentie.

Brigitte

Tijd voor maken pagina: 0.455 seconden