Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Schrijfster Brigitte Bosman op dit forum!!

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12578 door Brigitte
Beantwoord door Brigitte in topic Re: bericht
Ach Marjo, ieder zijn stiel. Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn intense jeugdherinneringen niet zou hebben, dat hoort dan waarschijnlijk gewoon bij mij en maken het schrijven tot een groot plezier. Het begon ooit als een hobby en zo voelt het meestal nog steeds. Soms is het voor mijzelf nog onwerkelijk dat er al 5 boeken van mij uit zijn.

Hoe een schrijver uit Waddinxveen aan een Vlaamse uitgever komt? Dat liep eigenlijk via mijn schrijfmaatje. Tijdens mijn schrijfopleiding en in de tijd erna had ik een schrijfmaatje, waaraan ik verhalen liet lezen en haar verhalen bekritiseerde.

Ik vertelde al eerder dat ik door een uitgever gevraagd ben om iets te schrijven. Daar hebben we met elkaar een hele tijd aan gewerkt, maar uiteindelijk liep dat toch op niets uit. Zij wilden het eerst aan een buitenlandse uitgever verkocht hebben en daarna pas uitbrengen.

Mijn schrijfmaatje had (toevallig) uitgeverij Clavis benaderd met een manuscript en kwam met heel andere ervaringen thuis. Zodoende heb ik ook de stoute schoenen aangetrokken en ben ook naar Clavis gegaan met een ander manuscript dat ik intussen af had. Dat was het verhaal van de Liedmaker. Zij waren enthousiast en durfden me zelfs te vergelijken met Toon Tellegen. Wat een compliment! Er hoefde vrijwel niets aangepast te worden en herschreven al helemaal niet. Zo kwam in 2001 mijn debuut uit.

Soms is het ook lastig om een Vlaamse uitgever te hebben. Zij zijn (uiteraard) meer betrokken bij de Belgische boekendingen en veel minder bij de Nederlandse. Ze hebben intussen ook een verstiging in Amsterdam, maar het blijven Belgen.

Nu werk ik intussen ook voor uitgeverij Delubas, een educatieve Nederlandse uitgever, en die heeft weer een samenwerkingsverband met Clavis. Dus toch een beetje onder hetzelfde dak, maar toch ook apart (en in Nederland).

Brigitte

(die net spagetti op heeft, maar boerenkool is ook lekker)
Laatst bewerkt doorBrigitte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12583 door Brigitte
Vrijdag ben ik even een dagje buiten de deur werken. Natuurlijk kijk ik eind van de middag weer of er iemand iets nieuws op dit forum heeft gezet, maar tot die tijd ben ik druk in de weer met mijn werkgroep.

Als jullie me teveel missen, vul dan de tijd met het lezen van één van mijn boeken (als je dat nog niet gedaan hebt en trouwens: een tweede keer zijn ze nog steeds leuk! Probeer maar!) :P

Brigitte

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12584 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Haha boekpromoten gaat je prima af zo te lezen :D

Fijne dag morgen

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12594 door Brigitte
Zo, ik ben weer online. Net terug van cito, moe maar wel lekker gewerkt. Vragen en reacties op/over mij en/of mijn werk zijn welkom! Wie durft?

Brigitte

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12595 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
*duikt bibberend in hoekje* nee ik durf niet. :D

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor educatieve boeken je schrijft en hoe het maken van een cito-toets in zijn werk gaat.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12598 door Brigitte
Voor de cito maak ik iedere maand thuis 10 opgaven op het gebied van studievaardigheden. Momenteel werkt mijn groep aan de toetsen voor groep 5. Per bijeenkomst krijg je te horen welke onderdelen aan bod komen a.d.h.v. studiedoelen. Je moet dus opgaven maken die een bepaald onderdeel testen bij kinderen. Eén keer per maand heb ik een dagje vergadering en bekijken we met z'n vijven welke opgaven er gemaakt zijn en wat er (eventueel) aan moet veranderen.

De informatieve boeken die ik in de afgelopen tijd geschreven heb, komen hopelijk in de loop van 2007 uit bij uitgeverij Delubas. Het ene boekje vertelt kinderen hoe ze een spreekbeurt moeten houden, het andere boek vertelt hoe je een boekbespreking houdt.

Verder komt er als het goed is een boek van mij uit bij Clavis over overgewicht bij kinderen, waarvoor ik het verhaal heb geschreven (het is in principe een leesboek) en een diëtiste een bijsluiter over gezonde voeding en voldoende beweging.

Brigitte

Tijd voor maken pagina: 0.498 seconden