Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Schrijfster Brigitte Bosman op dit forum!!

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12646 door Brigitte
Beantwoord door Brigitte in topic Re: bericht
Hoi Inge,

Ik ben jaren geleden begonnen met een opleiding bij de vakopleiding boekenbranche om de droom van een eigen kinderboekenwinkel te kunnen verwezenlijken. Ik ontdekte al snel hoeveel geld je moet meenemen om zo'n winkel op te starten, na drie maanden was de moed me zover in de schoenen gezakt, dat ik gestopt ben met die opleiding. En nu? Nu heb ik (voorlopig) een andere grote droom laten uitkomen: ik mag alle dagen schrijven en er zijn nog uitgeverijen die er boeken van willen maken ook! Dus wat wil ik nog meer?

Maar een eigen kinderboekenwinkel... eens denken...

Ik zou het sfeervol proberen te maken met houten kasten en gezellig licht (geen wit t.l.) en ook kleine hebbedingetjes verkopen die weer bij boeken passen, zoals mooie boekenleggers, knuffels, grappige dingetjes in het thema van bepaalde boeken, mooie posters. Daarnaast zou ik proberen in te spelen op de actuele thema's of activiteiten, zoals het thema van de kinderboekenweek natuurlijk, maar ook sint en kerst, voorjaar, met etalages met een soort seizoenentafels en bijpassende boeken. Misschien ook wat bijpassend speelgoed, liefst van hout of antroposofisch. Zachte warme kleuren, etalage met achtergrond van mooi doek. En de boeken op leeftijd of moeilijkheidsgraad, zodat de klant gemakkelijk kan zoeken. En dan of op auteursnaam of op onderwerp, dat weet ik nog niet helemaal precies.

Liefst zou ik zo'n winkel samen met bijvoorbeeld twee anderen doen, zodat je niet alle dagen van de week aan het werk hoeft te zijn (een eigen winkel is aanpoten geblazen!)en dan zou ik het nog kunnen blijven combineren met ander werk (in mijn geval het schrijven dus) en de kinderen.

Maar vooral mooi en sfeervol dus. Die koffie en leeshoek klinken erg leuk, maar wat je zelf al zei: die hebben teveel nadelen.

Voor kinderen is het misschien wel leuk om geregeld activiteiten te kunnen doen in de winkel, korte workshops zeg maar, welke bij één of meer boeken passen.

Inspiratie genoeg? Ik kom kijken als je een winkel gaat beginnen hoor! Sterker nog: ik kom ook een dag signeren!

Brigitte
Laatst bewerkt doorBrigitte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12647 door Brigitte
Bernadet, wanneer kan ik een kamer boeken? Ik ben je eerste gast hoor! En ik neem mijn schrijfspullen mee.

Brigitte

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12648 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Dat sfeervol en gezellig vind ik ook belangrijk want dat hebben die grote boekhandels niet. Jammer dat alles zo een beetje in handen komt van grote ketens. Als "kleine" zelfstandige kun je daar financieel niet meer tegenop.

Ik wist zelfs niet dat er daar een cursus over bestond.

Tja, een boekwinkel is inderdaad hard werken en ik zou voor de moment ook mijn kinderen niet kunnen in de steek laten. Ze worden nu al zo vlug groot.

Het zal wel altijd een droom blijven denk ik. Maar een mens moet blijven dromen hé want als dat stopt wat blijft er dan nog over? :lol:

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12649 door Brigitte
Helemaal waar! Zonder dromen zouden we volgens mij veel minder gelukkig zijn. Wij hebben ook nog genoeg te wensen en dat wil ik voorlopig zo houden!

Brigitte

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12650 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
He wat heerlijk dit wegdromen.

Ik denk eigenlijk dat als je een winkel begint met heel veel liefde en vooral kennis van zaken hebt, dus mensen goed te woord kan staan en verder helpen, dat je al een hele grote streep voor hebt op de ketens.

En dat je goed moet kijken wáár je een winkel start.

Ik woonde in Amsterdam-Osdorp waar een geweldige boekwinkel zat. Die man wist echt alles, had enorme liefde voor zijn werk, verkocht 'het betere boek'. Maar Osdorp was helemaal de wijk niet voor zo'n winkel.

Ik vond het echt erg dat hij wegging. Hij zit nu in Naarden (boekhandel Comenius) en is daar een erg geliefde boekwinkel geworden. Het knappe vind ik dat hij zichzelf trouw is gebleven en tegen de klippen op, door zijn liefde en deskundigheid zich juist onderscheidt van de ketens.

In zijn winkel ben je nog een mens, een lezer.

Als je met zo'n instelling te werk gaat dan geloof ik zeker dat je je droom kan waarmaken.

Bernadet

die alvast een kamertje gereserveerd heeft in 'Bladerlust' voor Brigitte...
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 6 maanden geleden #12653 door Brigitte
Ik ben het helemaal met je eens Bernadet. Natuurlijk zijn er veel grote ketens en het gemak van internet, maar ik weet zeker dat veel mensen nog steeds graag naar een gezellige kleine winkel gaan waar ze een goed advies kunnen verwachten en gezellig hun aankopen kunnen doen.

Bovendien: als je iets echt wilt, kun je het bereiken. Daar ben ik van overtuigd. Toevallig heb ik daar een jaar of wat terug een manuscript voor jongeren over geschreven. Dat ga ik weer eens opzoeken en er scherp naar kijken. Misschien is het iets voor mijn uitgever. Maar als je iets écht wilt, kun je dat waar maken. Misschien met hard werken, maar dat doe ik voor mijn schrijven ook. Een eigen boek uitgeven was ooit mijn grootste droom. Je ziet: er zijn er nu al vijf. En daar heb ik hard voor moeten werken en dat heeft ook best even tijd gekost. Maar het was het waard, het is het nog steeds waard. Iedere dag opnieuw, ieder verhaal opnieuw.

Brigitte

Tijd voor maken pagina: 0.517 seconden