Hoi Inge,
Ik ben jaren geleden begonnen met een opleiding bij de vakopleiding boekenbranche om de droom van een eigen kinderboekenwinkel te kunnen verwezenlijken. Ik ontdekte al snel hoeveel geld je moet meenemen om zo'n winkel op te starten, na drie maanden was de moed me zover in de schoenen gezakt, dat ik gestopt ben met die opleiding. En nu? Nu heb ik (voorlopig) een andere grote droom laten uitkomen: ik mag alle dagen schrijven en er zijn nog uitgeverijen die er boeken van willen maken ook! Dus wat wil ik nog meer?
Maar een eigen kinderboekenwinkel... eens denken...
Ik zou het sfeervol proberen te maken met houten kasten en gezellig licht (geen wit t.l.) en ook kleine hebbedingetjes verkopen die weer bij boeken passen, zoals mooie boekenleggers, knuffels, grappige dingetjes in het thema van bepaalde boeken, mooie posters. Daarnaast zou ik proberen in te spelen op de actuele thema's of activiteiten, zoals het thema van de kinderboekenweek natuurlijk, maar ook sint en kerst, voorjaar, met etalages met een soort seizoenentafels en bijpassende boeken. Misschien ook wat bijpassend speelgoed, liefst van hout of antroposofisch. Zachte warme kleuren, etalage met achtergrond van mooi doek. En de boeken op leeftijd of moeilijkheidsgraad, zodat de klant gemakkelijk kan zoeken. En dan of op auteursnaam of op onderwerp, dat weet ik nog niet helemaal precies.
Liefst zou ik zo'n winkel samen met bijvoorbeeld twee anderen doen, zodat je niet alle dagen van de week aan het werk hoeft te zijn (een eigen winkel is aanpoten geblazen!)en dan zou ik het nog kunnen blijven combineren met ander werk (in mijn geval het schrijven dus) en de kinderen.
Maar vooral mooi en sfeervol dus. Die koffie en leeshoek klinken erg leuk, maar wat je zelf al zei: die hebben teveel nadelen.
Voor kinderen is het misschien wel leuk om geregeld activiteiten te kunnen doen in de winkel, korte workshops zeg maar, welke bij één of meer boeken passen.
Inspiratie genoeg? Ik kom kijken als je een winkel gaat beginnen hoor! Sterker nog: ik kom ook een dag signeren!
Brigitte