Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

John Banville - De zee (samenleesboek aug/sept 2006)

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10485 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Volgens mij was Mr. grace gewoon een bizarre man die genoegen schepte in zulke advertenties en het daarom voorlas.

Ik vind Grace (gratie) ook wel waarover je na kan denken. Geen van de leden van de familie Grace had enige gratie. Mrs Grace was feitelijk aan de grove kant en mr Grace was dik, de kinderen Grace waren vreemd om te zien, groene tanden, zwemvliezen tussen de tenen.

Misschien was de naam Todd wel een aankondiging van wat er te gebeuren stond.

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10486 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Dat laatste begrijp ja. Dat bedoelt hij te zeggen. Maar vind je Todd dan zo lijken op death?
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10487 door dettie
Het woord op zich niet maar ik denk wel dat iedereen begrijpt dat het Duitse woord Tod daarmee bedoeld wordt. Banville heeft het verengelst door er een extra d aan toe te voegen.

het hele boek gaat eigenlijk over Tod/death

bernadet

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10490 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht

Geen van de leden van de familie Grace had enige gratie. Mrs Grace was feitelijk aan de grove kant en mr Grace was dik, de kinderen Grace waren vreemd om te zien, groene tanden, zwemvliezen tussen de tenen.

Ik heb het boek nog niet gelezen. moet nog binnenkomen in de bib. maar ik heb wel een vraag over die gratie: Vind je in het algemeen dat grove en dikke mensen geen gratie hebben of doel je hier enkel op het boek?

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10492 door dettie
Nee het is niet mijn mening Inge maar de verteller/hoodpersoon zegt dat zij een grote, plompe vrouw is. Mr Grace wordt ook als een rare, man zonder gratie neergezet. (De verteller is een erg cynische man.)

Bernadet

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10497 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik heb de naam Grace zo helemaal niet opgevat. Ik dacht aan 'say grace', dankzeggen dus. En dan ironisch bedoeld voor het bederven van een zomer, een leven. Dankzij die familie is zijn leven zo verlopen, dankzij die familie hebben wij lezers dat boek voor onze neus.

Dat van die advertentie snapte ik ook niet. Slaat nergens op.

Todd als Tod, dat dacht ik ook.
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.443 seconden