Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

John Banville - De zee (samenleesboek aug/sept 2006)

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10400 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Dat las ik in een van de zelfreflectie passages van de hoofdpersoon die er tussen door staan.

Bernadet schreef :

Daarnaast is hij ook kwaad op zichzelf omdat hij negatief reageert op anderen, terwijl hij veel vriendelijker wil reageren,

Waar maak je dat uit op rotor?

Bernadet

Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10403 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Die liefdeloosheid proefde ik ook Berdine, en dat hij niet aardig is voor de mensen om zich heen (maar ook niet voor zichzelf) dat ook, met uitzondering van Rose. Had hij misschien iets met haar gewild? Ik heb er op gelet, maar dat komt er niet uit.

Maar ik vond het boek niet meteen deprimerend. Somber, triest en vooral eenzaam..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10408 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Rotor

Het enige dat ik weet is dat hij niets wist te zeggen tegen Anna maar voor de rest was hij over iedereen aardig cynisch, inclusief zichzelf. Ik heb nergens gelezen dat hij vriendelijker wilde zijn.

Hij vond zichzelf niet geworden die hij wilde worden. In het begin van het boek staat dat áls hij toekomstdromen had het eigenlijk was zoals hij er nu bij zat. Niet onbemiddeld, maar hij was zichzelf tegengevallen, dat hij er niet meer uit had gehaald maar zijn saaie zelf was gebleven.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10409 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
ik kreeg niet de indruk dat hij met Rose wat had gewild. Ik denk dat zij de enige was waar hij echt medelijden mee had? Zij was kindermeisje, zij had het kunnen voorkomen?? Zij was overgeleverd aan de genade van anderen en kon zo dat pension beheren (ze was niet eens de eigenaar) Of omdat zij de enige was die ook wist wat er gebeurd was? Een soort gedeeld geheim?

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden #10411 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Ik heb ook nergens de indruk gekregen dat hij aardiger wou zijn dan hij was. Wel dat hij meer had willen bereiken. Ik zou daar "het leven" niet meteen de schuld van willen geven. Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden. Als hij een prettiger karakter had gehad, had hij vast meer liefde gekregen en had hij misschien meer bereikt.
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
19 jaren 10 maanden geleden - 19 jaren 10 maanden geleden #10416 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik denk dat hij het niet met je eens is, Berdine. Hij zwelgt in zelfmedelijden, en geeft zijn ouders de schuld. Als ook de familie Grace.

Als Rose het had kunnen voorkomen, dan zou hij juist kwaad op haar moeten zijn, Bernadet. Ik geloof ook niet dat hij voor haar wel liefde voelde hoor, ik riep maar wat. Dat gedeelde gehiem, dat zou kunnen..
Laatst bewerkt 19 jaren 10 maanden geleden doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.468 seconden