Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56741 door dettie
Over die paniek, Sõsuke lijkt gewoon sowieso elke confrontatie uit de weg te gaan.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56742 door Annemarie
Jawel, dat is ook zo. Maar dit keer raakt hij echt in paniek en hij vlucht. Dat is toch weer wat anders dan proberen een confrontatie te vermijden. Toch? Op mij kwam het over alsof hij deze confrontatie meer dan alle andere vreesde.

<t></t>

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56743 door dettie
Ja je hebt gelijk. Ik kom er nog op terug.

Dettie

die nu gaat douchen

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56754 door berdine

Annemarie schreef : Jawel, dat is ook zo. Maar dit keer raakt hij echt in paniek en hij vlucht. Dat is toch weer wat anders dan proberen een confrontatie te vermijden. Toch? Op mij kwam het over alsof hij deze confrontatie meer dan alle andere vreesde.

Dat is ook zo, Annemarie. Hij probeert alle confrontatie te vermijden, maar Yasui wil hij absoluut niet meer ontmoeten.

Dus neemt ie de benen en laat Oyone achter met het risico dat zij wél Yasui zou kunnen treffen, terwijl zij dat óók absoluut niet wil.

Dat is dus hun goede relatie en hun grote liefde.... Ik vond het boek psychologisch niet sterk.

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56757 door dettie
ik ben het boek aan het herlezen en kom nog even terug op de reden van hun manier van leven.

Nu ik het verhaal ken merk ik dat er overal aanwijzingen staan, bijvoorbeeld:

op blz 28 als Oyone voorgesteld wordt aan oom en tante zegt tante: 'is zij dan die....' [...] Oyene wist niet wat te zeggen en

boog zwijgend.

blz 29. "Ik vind Sõsuke totaal veranderd" zei tante eens tegen oom.

"Ja, als zoiets gebeurt, blijft dat nog lang doorspelen," antwoordde oom, waarmee hij bedoelde dat het noodlot verschrikkelijk was.

op blz 31 als Sõsuke naar zijn tante gaat, zegt zij dat oom het geld uit de opbrengst van het verkochte huis bewaard had voor de opleiding van zijn broer Koroku.

"Sõsuke die iets gedaan had en daarvoor onterfd had moeten worden, had er voor geen cent recht meer op."

blz 37. Sõsuke tegen zijn broer na zijn bezoek aan tante "Dus het is mijn schuld bedoel je? Natuurlijk is het mijn schuld. Tot op de dag van vandaag ben ik van alles de schuld."

blz 99 Bij de waarzegger: "U heeft iemand iets vreselijks aangedaan. Er rust een vloek op u, en daarom zult u geen kind grootbrengen.

blz 100. het was uitsluitend en alleen omdat juist de maatschappij hen buitengesloten had en hun koud de rug toegekeerd had.

blz 101 [...] moesten ze weer terugdenken aan de tijd dat ze alles opgeofferd hadden om te kunnen trouwen.

Dettie

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56758 door Annemarie
Mooi al die citaten bij elkaar. Als je het zo bij elkaar ziet staan dan draaide hun leven volledig om die ene daad.

Berdine: ik begrijp wel dat de vlucht van Sosuke niet erg liefdevol overkomt. Toch is het duidelijk dat Oyone hem dat niet kwalijk neemt. Ze accepteert dus ook zijn zwakke kanten en dat vind ik dan juist wel weer heel liefdevol. Sosuke heeft op zijn beurt al zijn schepen achter zich verbrand en zijn welvarende leven ingeruild voor een armoedig leven met Oyone. Ook dat is liefde toch? Liefde kent nu eenmaal vele vormen.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.456 seconden