Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56714 door berdine
Ik kan me voorstellen dat Inge dat niet duidelijk genoeg vindt. Het is best wel een beetje cryptisch. Ik begrijp het ook niet helemaal. Hadden ze het voor de buitenwereld dan niet verborgen kunnen houden? Ze was toch niet in verwachting?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56716 door dettie
ik ga door onder de verklapper

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Nee, maar ze kregen wel een relatie terwijl zij al een relatie had (getrouwd was?) met Yasui, de beste vriend van Sõsuke.

Onder aan blz 113 staat ook:

"Elke keer weer als Sõsuke zich die tijd voor de geest riep, dacht hij dat de pijn hen bespaard was gebleven, indien de loop der natuur daar was blijven stilstaan, en hij en Oyone in steen waren veranderd."[..]

blz 114

"De maatschappij zadelde hen medogenloos op met een morele schuld. [...]

Zij hielden hun bleke voorhoofd gedwee naar voren om zich daar met het roodgloeiende ijzer te laten brandmerken.[...]

Ze werden verstoten. Hij werd natuurlijk van de universiteit weggestuurd."

Dettie

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56717 door berdine
Dat had ik zo niet begrepen Dettie. Moet het nu verder telkens onder een verklapper? Dat wordt lastig praten en veel "doorspoelen".

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56719 door dettie
nee hoor, één verklapper is genoeg :-)

dettie

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56720 door berdine
Ok. Oyone werd aan Sosuke voorgesteld als de zus van Yasui. Bovendien, als die twee een relatie hadden, dan waren ze toch ook verkeerd bezig, volgens de normen van die tijd? Als ze getrouwd waren, had Yasui haar toch als zijn vrouw voorgesteld en hadden Sosuke en Oyone niet zo gemakkelijk kunnen trouwen.

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56721 door dettie
Oyene en Sõsuke vielen als een blok voor elkaar.

"de zaak begon op het moment dat het voorjaar weer de kop opstak na de winter, en eindigde toen de kersenbloesems uitgebloeid waren en de jonge blaadjes verschenen. [...] Een tyfoon had hen beiden zonder dat zij daar op bedacht waren omvergeblazen.[...]

maar voor zij zelf door hun geweten gekweld werden, waren ze enige tijd verbijsterd en twijfelden of ze wel bij hun verstand waren"

Met andere woorden, ze waren superverliefd.

dettie

Tijd voor maken pagina: 0.592 seconden