Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Natsume Sõseki - De poort samenleesboek jan/febr 2014

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56722 door berdine
Maar daarmee is nog niet gezegd dat Yasui al een relatie met haar had. Gezien het feit dat dit "drama" een weerslag op de hele familie had, was ze inderdaad zijn zus.

Overigens inderdaad te gek voor woorden, dat de hele familie daaronder moet lijden. Wel gebruikelijk in die contreien. Ik las vanochtend in de krant dat in Noord-Korea niet alleen de oom van de huidige leider ter dood is gebracht, maar ook alle familieleden, zelfs kinderen. En in Rusland onder Stalin gebeurde dat ook. Misschien is dit dus niet verbazingwekkend.

Superverliefd of niet. Ze hadden het geheim moeten houden. En trouwen. Maar dat laatste kon misschien niet vanwege geldgebrek of standsverschil.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56723 door dettie

berdine schreef : Ok. Oyone werd aan Sosuke voorgesteld als de zus van Yasui. Bovendien, als die twee een relatie hadden, dan waren ze toch ook verkeerd bezig, volgens de normen van die tijd? Als ze getrouwd waren, had Yasui haar toch als zijn vrouw voorgesteld en hadden Sosuke en Oyone niet zo gemakkelijk kunnen trouwen.

Ik denk dat Yasui en Oyone discreter en slimmer waren. Ze zeiden gewoon dat ze broer en zus waren, dan konden ze wél bij elkaar wonen.

Sõsuke twijfelde ook of ze inderdaad wel broer en zus waren (blz 111) maar hij vroeg het nooit aan Yasui.

dettie

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56724 door Annemarie
Wat heb je al veel informatie gevonden Dettie. Heel boeiend!

<t></t>

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden - 12 jaren 5 maanden geleden #56725 door WilV
Ik moest ook heel goed lezen om te begrijpen wat er nu precies zó erg was dat ze verstoten werden. In mijn ogen was er niets erg. Maar het zijn andere tijden en ook nog eens een heel andere cultuur.

Dat blijf ik wel heel bijzonder vinden, dat dit boek al zo lang geleden geschreven is en nog zo goed leesbaar.

Ik was vooral onder de indruk van de sfeer van dit boek. Vanaf de eerste bladzijde zat ik er midden in, in een heel andere wereld, een heel ander tempo en een heel andere tijd. Een tijd ook, waarin de dingen veel minder expliciet gezegd werden, ik vond het een boek wat je heel zorgvuldig moet lezen.
Laatst bewerkt 12 jaren 5 maanden geleden doorWilV.

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56726 door WilV
Berdine, als je niet dacht dat Yasui en Oyone minaars waren, maar wel broer en zus,

waarom zouden Oyone en Sosuke dan verstoten zijn denk je?

Niet dat ik het weet hoor, ik ben het verhaal nog aan het ontrafelen.

Die hele kwestie is hoe dan ook intrigerend. En de sleutel van het verhaal.

Lees meer
12 jaren 5 maanden geleden #56727 door Annemarie
Of Yasui en Oyone minnaars waren of broer en zus dat blijft altijd een raadsel denk ik. Maar in die tijd was het vast een grote schande als twee ongehuwde mensen intiem met elkaar waren. En Japan was (is) ook nog eens een land vol gebruiken en rituelen. Zomaar met elkaar "aanpappen" was vast iets wat de maatschappij ten strengste afkeurde en ik denk dat Oyone en Sosuke daarom zijn verstoten. Ik denk dat ouders toestemming moesten geven voor een huwelijk en misschien zelfs bemiddelden in het uitzoeken van een huwelijkspartner. In het Nederland van begin vorige eeuw mochten een man en een vrouw ook niet zomaar een relatie beginnen.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.454 seconden